مایکروسافت تصاویر تولیدشده توسط هوش مصنوعی را با واترمارک مخفی مشخص خواهد کرد - تکفارس 
مایکروسافت تصاویر تولیدشده توسط هوش مصنوعی را با واترمارک مخفی مشخص خواهد کرد - تکفارس 

مایکروسافت تصاویر تولیدشده توسط هوش مصنوعی را با واترمارک مخفی مشخص خواهد کرد

مهدی حلوائی
۳ خرداد ۱۴۰۲ - 00:12
تصویر تولیدشده توسط هوش مصنوعی

مایکروسافت امروز در خبری اعلام کرد که تمامی تصاویر تولیدشده توسط سرویس‌های هوش مصنوعی خود را با یک واترمارک مخفی مشخص خواهد کرد. این در حالی است که فناوری‌های هوش مصنوعی مولد تصویر اخیراً نگرانی‌هایی را بین هنرمندان به وجود آورده‌ بودند.

مطالب مرتبط:

ائتلاف منشاً و اعتبار محتوا (C2PA) در سال ۲۰۲۱ با هدف تولید استانداردی برای شناسایی اصالت تصاویر شروع به کار کرد و مایکروسافت نیز یکی از اعضای این ائتلاف است. این شرکت حالا اعلام کرده که تصاویر تولیدشده توسط اپلیکیشن‌های Image Creator و مایکروسافت دیزاینر (Microsoft Designer) را با یک واترمارک رمزگذاری‌شده مشخص خواهد کرد. این در حالی است که ادوبی فایرفلای (Firefly)، یکی از بهترین فناوری‌های هوش مصنوعی مولد تصویر، از ویژگی مشابهی پشتیبانی می‌کند اما واترمارک تصاویر تولیدشده توسط این فناوری تنها در اپلیکیشن‌های ادوبی نمایش داده می‌شود و برای مثال در اپلیکیشن Photos ویندوز قابل مشاهده نیست.

ادوبی فایرفلای

بر اساس گزارش C2PA، کاربران علاوه بر قسمت فراداده (Metadata) نشانگر کوچکی را در قسمت بالا یا کناری تصاویر تولیدشده توسط هوش مصنوعی مشاهده خواهند کرد. فناوری‌های هوش مصنوعی‌ مولد تصویر، مانند Midjourney، به قدری قدرتمند هستند که یکی از تصاویر تولیدشده توسط آن‌ها مدتی پیش جنجال زیادی را بر پا کرده بود. این تصویر، پاپ فرانسیس را در کاپشنی سفید و بلند به نمایش گذاشته بود و بسیاری از کاربران اینترنت باور کرده بودند که این تصویر واقعی است. همین موضوع باعث شده تا شرکت‌ها حالا برای تشخیص تصاویر واقعی از مصنوعی، استاندارد C2PA را به محصولات خود اضافه کنند.

منبع: PCWorld

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید