مونتانا تبدیل به اولین ایالت آمریکا شد که تیک تاک را ممنوع اعلام کرد - تکفارس 
مونتانا تبدیل به اولین ایالت آمریکا شد که تیک تاک را ممنوع اعلام کرد - تکفارس 

مونتانا تبدیل به اولین ایالت آمریکا شد که تیک تاک را ممنوع اعلام کرد

افشین نوری
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - 13:33
تیک تاک

ایالت مونتانا آمریکا با تصویب قانونی تبدیل به اولین ایالت این کشور شد که تیک تاک را ممنوع اعلام کرد. تیک تاک از زمان معرفی در سال ۲۰۱۷ تا الان، با احتمال ممنوعیت در آمریکا مواجه بوده است و نگرانی‌های زیادی درباره ارتباط شرکت بایت‌دنس، مالک این پلتفرم، با دولت چین وجود دارد. دولتمردان آمریکایی معتقد هستند که این شرکت داده‌های کاربران را به چین منتقل می‌کند و می‌تواند یک تهدید امنیت ملی برای این کشور باشد. در سال ۲۰۲۰ دونالد ترامپ سعی کرد تا تیک تاک را به‌طور کامل ممنوع کند اما با مخالف دادگاه‌ها مواجه شد.

در ماه‌های اخیر نیز تیک تاک با فشارهای زیادی مواجه بوده است. مدیرعامل این شرکت به‌تازگی در کنگره آمریکا حاضر شد و به سوالات نمایندگان پاسخ داد. او به قانون‌گذاران آمریکایی اطمینان داد که تیک تاک اطلاعات کاربران آمریکا را به دولت چین به اشتراک نمی‌گذارد و این اپلیکیشن کاملا برای استفاده آمریکایی‌ها امن است. با این حال، برخی نمایندگان آمریکا همچنان نسبت به این شرکت تردید دارند و به دنبال اعمال محدودیت برای آن هستند. در این بین، ایالت مونتانا دیروز قانونی را برای ممنوعیت تیک تاک تصویب کرد.

تیک تاک اکنون در مونتانا ممنوع است

فرماندار مونتانا با امضای طرح SB 419 آن را تبدیل به قانون کرد و حالا این ایالت اولین ایالت آمریکاست که تیک تاک را ممنوع می‌کند. طبق این طرح، اپ استورهای موبایل باید دسترسی به تیک تاک را برای شهروندان مونتانا مشدود کنند تا آن‌ها امکان دسترسی به آن را نداشته باشند. فرماندار مونتانا گفته است که تصویب قانون جدید مانع از انتقال داده‌های کاربران این ایالت به چین خواهد شد.

سخنگوی تیک تاک در واکنش به این قانون، آن را مخالف متمم اول قانون اساسی آمریکا اعلام کرده و آن را ناقض حقوق کاربران دانسته است. در توییتی که تیک تاک منتشر کرده است، مردم مونتانا توانسته‌اند در طول سال‌های گذشته با استفاده از اپلیکیشن تیک تاک خود را بیان کنند و برای خودشان دوستانی درست کنند. این شرکت گفته است که خود را متعهد به دفاع از حقوق کاربرانش برای استفاده از این اپلیکیشن در داخل و خارج از مونتانا می‌داند.

لازم به ذکر است که این ممنوعیت در واقع دنباله اقدامات دولت آمریکا در برابر تیک تاک است. دولت فدرال آمریکا قبلا استفاده از تیک تاک را در دستگاه‌های دولتی ممنوع کرده بود و حتی دولت بایدن شرکت بایت‌دنس را تحت فشار گذاشته است که تیک تاک را به یک شرکت آمریکایی بفروشد وگرنه با ممنوعیت سرتاسری در این کشور مواجه خواهد شد.

قانون مونتانا از اول ژانویه ۲۰۲۴ اجرایی خواهد شد

البته قانون جدید مونتانا با وجود تصویب، به این ‌زودی اجرایی نخواهد شد تا تاریخ اول ژانویه ۲۰۲۴ برای آن تعیین شده است. بنابراین کسانی که در حال حاضر از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند تحت پیگرد قانونی قرار نخواهند گرفت.

طبق این قانون، تیک تاک در صورت نقض آن مجبور به پرداخت جریمه ۱۰ هزار دلاری در هر روز خواهد شد. تیک تاک با داشتن ۱۵۰ میلیون کاربر آمریکایی که ۶۷ درصد آن‌ها بین ۱۳ تا ۱۷ سال سن دارند، محبوبیت بسیار بالایی در این کشور دارد. حدود ۱۶ درصد نوجوانان آمریکایی گفته‌اند که به‌طور مدوام از تیک تاک استفاده می‌کنند.

در حالیکه، مدافعان ممنوعیت تیک تاک، آن را یک تهدید جدی برای امنیت ملی آمریکا تلقی می‌کنند، اما تیک تاک این ادعاها را رد کرده است.

نگرانی‌های آزادی بیان

تا الان، هیچکدام از شرکت‌ها گوگل و اپل واکنشی نسبت به این ممنوعیت نشان نداده‌اند، اما اتحادیه ACLU به‌شدت از تصویب چینن قانونی انتقاد کرده است و آن را مخالف قانون اساسی آمریکا و متمم اول آن که از حق آزادی بیان شهروندان دفاع می‌کند دانسته است. به گفته این اتحادیه، قانون جدید ایالت مونتانا سعی کرده است تا در پوشش امنیت ملی حق آزادی بیان را نقض کند، در حالیکه دولت حق محدود کردن دسترسی کاربران به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را ندارد.

منبع: Gizchina

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید