یوتیوب ویدیوهای حاوی اسلحه و تیراندازی را به گیمرهای نوجوان پیشنهاد می دهد - تکفارس 
یوتیوب ویدیوهای حاوی اسلحه و تیراندازی را به گیمرهای نوجوان پیشنهاد می دهد - تکفارس 

یوتیوب ویدیوهای حاوی اسلحه و تیراندازی را به گیمرهای نوجوان پیشنهاد می دهد

مهدی حلوائی
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - 13:49
یوتیوب

به‌نظر می‌رسد که الگوریتم پیشنهاد ویدیوی یوتیوب مشکلاتی اساسی دارد چرا که بررسی‌های گروه Tech Transparency Project نشان می‌دهد این پلتفرم، ویدیوهای حاوی تبلیغات اسلحه و تیراندازی در مدارس و فیلمی درباره‌ی یک قاتل سریالی را به گیمرهای نوجوان پیشنهاد می‌دهد. همین موضوع حالا نگرانی‌هایی را در خصوص امنیت یوتیوب و تاثیر آن بر سلامت کاربران به وجود آورده است.

مطالب مرتبط:

گروه TTP در آزمایش خود چهار حساب یوتیوب ایجاد کرد که دو عدد از آن‌ها برای کاربران پسر ۹ ساله و دو عدد دیگر نیز برای کاربران پسر ۱۴ ساله در نظر گرفته شده بود. این گروه سپس با حساب‌های یادشده به تماشای ویدیوهای گیمینگ پرداخت و ویدیوهای پیشنهادی یوتیوب را نیز مشاهده کرد. برخلاف ادعای یوتیوب، تحقیقات گروه TTP نشان می‌دهد که این پلتفرم، ویدیوهایی مرتبط با تیراندازی و اسلحه را به تمامی کاربران پیشنهاد می‌دهد اما اکانت‌هایی که روی ویدیوهای پیشنهادی کلیک می‌کنند، در برابر حجم بسیار بیشتری از محتوای مرتبط با اسلحه و تیراندازی قرار می‌گیرند.

این ویدیوهای پیشنهادی همچنین قوانین یوتیوب در خصوص خشونت، اسلحه و امنیت کودکان را نیز نقض می‌کنند اما ظاهراً یوتیوب برای حذف و یا محدود کردن بازه‌ی سنی جامعه‌ی هدف آن‌ها هیچ اقدامی نکرده است. این در حالی است که یوتیوب در ساال ۲۰۲۱ ادعا کرده بود که سیستم پیشنهاد ویدیوی آن، کاربران را به سمت محتوای خشونت‌آمیز سوق نمی‌دهد.

محبوبیت یوتیوب در بین کاربران نوجوان مشهود بوده و برای مثال، نظرسنجی سال گذشته‌ی Pew Research نشان داده بود که ۹۵ درصد از افراد بین ۱۳ تا ۱۷ سال در آمریکا از این پلتفرم استفاده کرده‌اند. با این وجود، تا به حال تحقیقات مربوط به تاثیر محتوای یوتیوب بر رشد و سلامت نوجوانان در مقایسه با تیک تاک یا اینستاگرام بسیار کمتر بوده است.

الگوریتم پیشنهاد ویدیوی یوتیوب بر اساس سیگنال ورودی کاربران (مانند کلیک، مدت زمان مشاهده ویدیو و همچنین ویدیوهای مورد علاقه‌) عمل کرده و تاثیر بسزایی در تجربه‌ی کاربران دارد. هرچند که کاربران نمی‌توانند این الگوریتم را غیرفعال کنند اما امکان حذف ویدیوهای پیشنهادی از فید خود را دارند. انتظار می‌رود که تحقیقات TTP باعث شود تا یوتیوب به‌ شکل جدی‌تری با مشکلات این الگوریتم مقابله کند.

منبع: Gizmochina

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.