وب جهان گستر ۳۰ ساله شد - تکفارس 
وب جهان گستر ۳۰ ساله شد - تکفارس 

وب جهان گستر ۳۰ ساله شد

افشین نوری
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - 11:36
وب جهان گستر

پلتفرم اصلی وب جهان گستر یا همان WWW اولین بار توسط یک دانشمند علوم کامپیوتر به نام Tim Berners-Lee در مرکز CERN توسعه یافت. این پلتفرم، برای اشتراک گذاری سریع‌تر و راحت‌تر اطلاعات طراحی شده بود و در سال‌های بعد مورد استفاده میلیاردها انسان قرار گرفت.

در ۳۰ آوریل ۲۰۲۳، وب جهان گستر دقیقا ۳۰ ساله شد. مرکز CERN در سال ۱۹۹۳ تصمیم گرفت نرم‌افزار W3 را در یک دامین عمومی (PD) عرضه کند که منجر به یکی از مهمترین انقلاب‌های تاریخ فناوری در دنیای مدرن شد. این پلتفرم حالا تبدیل به محل مبادله اطلاعات توسط بیش از ۵ میلیارد نفر انسان از سراسر دنیا شده است که همگی وابسته به اینترنت برای انجام کارهای جستجو، صنعت، ارتباطات و سرگرمی هستند.

پلتفرم W3 ابتدا توسط Tim Berners-Lee در سال ۱۹۸۹ به‌عنوان یک سیستم مدیریت داده بر پایه ارتباط بین اجزای اطلاعات موجود پیشنهاد شد. این سیستم هایپرتکست، روی یک دستگاه NeXT در سال ۱۹۹۰ ایجاد شد و دلیل اصلی موفقیت اولیه آن این بود که به‌طور رایگان در اختیار شرکت‌ها و سازمان‌های آموزشی و تحقیقاتی قرار گرفت.

وب جهان گستر

دسترسی به اطلاعات در W3، از طریق یک مدل هایپرتکست فراهم شده بود که روی یک شبکه جهانی گسترده، صرفنظر از فرمت اطلاعات و سیستم اپراتوری مشتریان، عمل می‌کرد. در سال ۱۹۹۳ مرکز CERN یک لایسنس منبع باز از نسخه بعدی آن را عرضه کرد که این کار به سازمان CERN اجازه داد تا حق کپی رایت آن را برای خودش حفظ کند و امکان استفاده از آن را برای سایرین فراهم نماید.

عرضه عمومی W3 باعث شد تا سازمان‌های بیشتری در توسعه آن مشارکت کنند و همکاری جمعی برای توسعه وب شکل بگیرد. این همکاری هنوز هم ادامه دارد، اما متاسفانه فضای وب به محلی برای جمع‌آوری اطلاعات کاربران و فروش آن‌ها توسط غول‌های فناوری تبدیل شده است. با معرفی هوش مصنوعی مولد و چت‌بات‌هایی مثل ChatGPT انتظار می‌رود محصولات فناوری جدیدی برای دنیای وب عرضه شود که باعث متحول شدن آن خواهد شد.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.