نرخ بازدهی فناوری ۳ نانومتری سامسونگ به ۷۰ درصد رسیده است - تکفارس 
نرخ بازدهی فناوری ۳ نانومتری سامسونگ به ۷۰ درصد رسیده است - تکفارس 

نرخ بازدهی فناوری ۳ نانومتری سامسونگ به ۷۰ درصد رسیده است

افشین نوری
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - 09:47
سامسونگ

سامسونگ در جریان انتشار گزارش مالی سه ماهه اول ۲۰۲۳ خود از برنامه‌اش برای توسعه هرچه بیشتر فناوری ۳ نانومتری GAA خبر داد. این خبر می‌تواند به معنای آن باشد که سامسونگ قصد دارد مشتریان از دست‌رفته خود را دوباره بازبیاید. طبق گزارش جدید سامسونگ، نرخ بازدهی پروسه ۳ نانومتری این شرکت به حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد رسیده است که با توجه به نرخ بازدهی بسیار پایین پروسه ۴ نانومتری آن بسیار چشمگیر است.

عملکرد ضعیف فناوری ۴ نانومتری سامسونگ باعث شد تا کوالکام سفارش تولید تراشه‌های اسنپدراگون ۸ نسل ۱ پلاس و اسنپدراگون ۸ نسل ۲ را به جای سامسونگ به TSMC بدهد. حالا این شرکت توانسته با بازدهی ۷۰ درصد در فناوری ۳ نانومتری خود که سال گذشته آن را معرفی کرد برسد. ظاهرا سامسونگ نمونه اولیه ۳nm GAA خود را به مشتریان مختلف خود فرستاده است تا کیفیت آن را بررسی کنند. هنوز نام این مشتریان اعلام نشده است.

با این حال، گفته می‌شود که اکثر مشتریان سامسونگ از در صنایع مختلفی مثل موبایل و HPC فعال هستند به دنبال پردازنده‌هایی با مصرف انرژی پایین و عملکرد بالا هستند. این در حالیست که اپل قرار است امسال از فناوری ۳ نانومتری TSMC در تراشه A17 بایونیک و M3 خود استفاده کند. البته برخی شرکت‌ها مثل کوالکام و مدیاتک احتمالا استراتژی دو منبع تولید را اتخاذ خواهند کرد و ممکن است از فناوری ۳ نانومتری GAA سامسونگ میز در کنار فناوری ۳ نانومتری TSMC استفاده کنند.

در حال حاضر، قیمت وافرهای ۳ نانومتری TSMC حدود ۲۰ هزار دلار است که برای اکثر سازندگان گوشی‌های اندرویدی قیمت بسیار بالایی است. با این حال، گفته می‌شود که کوالکام در تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ خود از نسخه پیشرفته این فناوری با نام N3E استفاده خواهد کرد.

در این بین، فناوری ۳ نانومتری GAA سامسونگ در حال نشان دادن جذابیت‌های خود برای شرکت‌های سازنده است و هرچند به نظر نمی‌رسد در سال جاری میلادی از این فناوری در گوشی‌های هوشمند استفاده شود اما در سال‌ آینده چیزهای زیادی از آن خواهیم شنید.

در هر حال باید ببینیم رقابت سامسونگ و TSMC در این زمینه چگونه خواهد بود.

منبع: Wccftech

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.