واحد متاورس متا زیان ۳.۹۹ میلیارد دلاری را در سه ماهه اول ۲۰۲۳ ثبت کرد - تکفارس 
واحد متاورس متا زیان ۳.۹۹ میلیارد دلاری را در سه ماهه اول ۲۰۲۳ ثبت کرد - تکفارس 

واحد متاورس متا زیان ۳.۹۹ میلیارد دلاری را در سه ماهه اول ۲۰۲۳ ثبت کرد

افشین نوری
۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - 15:55
متا

واقعیت واقعیت افزوده متا که با نام Reality Labs شناخته می‌شود، همچنان زیان‌ده است و مارک زاکربرگ قصد ندارد که از بلندپروازی‌های متاورسی خود دست بردارد. این شرکت در سه ماهه اول ۲۰۲۳ ضرر و زیان ۳.۹۹ میلیارد دلاری را برای واحد Reality Labs ثبت کرده است که مجموع زیان‌های این واحد را از سال ۲۰۲۰ تاکنون به رقم ۳۰ میلیارد دلار رسانده است.

البته درآمد کلی متا در سه ماهه اول ۲۰۲۳ بهتر از حد انتظار بوده است و با رشد ۳ درصدی توانسته درآمد ۲۸.۶۵ میلیارد دلاری را ثبت کند. اما بدترین بخش گزارش مالی این شرکت واحد Reality Labs بود که بار دیگر زیان‌ده شده است. این واحد در طول سال گذشته زیان ۱۴ میلیارد دلاری را به ثبت رسانده بود و حالا مجموع ضررهای این واحد به ۳۰ میلیارد دلار رسیده است. مارک زاکربرگ گفته است که زیان‌ سه ماهه جدید این واحد به بدی زیان ۴.۳ میلیارد دلاری سه ماهه اخیر نبوده است.

تعصب کورکورانه متا نسبت به پروژه متاورس و واحد Reality Labs باعث شده تا این شرکت اخیر ۲۱ هزار نفر از نیروهای خود را اخراج کند. برخی کارشناسان معتقدند که پروژه متاورس سرانجام در سال ۲۰۲۵ به پایان کار خود خواهد رسید.

البته بحران اقتصادی نیز در کاهش گرایش مشتریان به پروژه متاورس نقش داشته است بطوریکه میزان عرضه جهانی هدست‌های واقعیت افزوده در طول سال گذشته حدود ۱۲ درصد کاهش یافته بود. بنابراین در حالیکه مردم با هزینه‌های زندگی روبرو هستند هدست‌های واقعیت افزوده جزو اولویت‌های آن‌ها نخواهد بود.

اما بزرگترین مشکلی که متاورس با آن روبرو شده است که گسترش اخیر هوش مصنوعی مولد بوده است. اکثر شرکت‌ها در حالا ادغام چت‌بات‌های هوش مصنوعی مثل ChatGPT در سرویس‌های خود هستند و حتی متا هم مجبور شده در این حوزه ورود پیدا کند.

در هر حال، باید منتظر بمانیم و ببینیم متا برای آینده Reality Labs چه تصمیمی می‌گیرد.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.