اینتل بزرگترین ضرر و زیان سه ماهه تاریخ خود را تجربه کرد - تکفارس 
اینتل بزرگترین ضرر و زیان سه ماهه تاریخ خود را تجربه کرد - تکفارس 

اینتل بزرگترین ضرر و زیان سه ماهه تاریخ خود را تجربه کرد

افشین نوری
۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - 15:33
اینتل

اینتل برخلاف شرکت‌هایی مثل گوگل و مایکروسافت امسال با ضرر و زیان قابل‌توجهی مواجه شده است. این شرکت در سه ماهه اول ۲۰۲۳ ضرر ۲.۸ میلیارد دلاری را تجربه کرده است که بدترین سه ماهه در تاریخ آن محسوب می‌شود. پت گلسینگر مدیرعامل اینتل در استراتژی جدید خود ریسک‌های زیادی را متصور شده بود و معتقد بود که این استراتژی جواب خواهد داد.

اینتل در حال حاضر در شرایط مالی خوبی قرار ندارد و درآمدهای سه ماهه اول ۲۰۲۳ این شرکت با افت ۳۶ درصدی نسبت به سال گذشته به ۱۱.۷ میلیارد دلار رسیده است که بیشترین کاهش در تاریخ ۵۵ ساله این شرکت محسوب می‌شود. در حالیکه اینتل به سهامدارن خود ۱.۵ میلیارد سود دلار داده است اما سرمایه‌گذارن آن نگران عملکرد بلندمدت این شرکت هستند. بطوریکه حاشیه سود اینتل از ۵۵.۴ درصد در سال گذشته به ۳۴.۲ درصد کاهش یافته است.

اینتل

آنچه مسلم است این است که مایکروسافت توانسته بهتر از اینتل در شرایط بحران اقتصادی اخیر عمل کند و فرهنگ ردموندی‌های در سال‌های اخیر برای سازگاری با شرایط موجود تغییر کرده است. این در حالیست که اینتل هنوز موفق به چینن کاری نشده است. خیلی‌ها امیدوار بودند که بازگشت پت گلسینگر به اینتل مشابه بازگشت استیو جابز به اپل باشد، اما ظاهرا اینگونه نشده است.

با نگاهی به گزارش جدید اینتل می‌توان متوجه اوضاع وخیم این شرکت شد. گروه Client Computing این شرکت درآمد ۵.۸ میلیارد دلاری را در سه ماهه اول ۲۰۲۳ ثبت کرده است که نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد کاهش داشته است. اینتل کاهش تقاضا را دلیل کاهش درآمدهای این بخش عنوان کرده است.

با این حال، واحد Client Computing بزرگترین منبع درآمد اینتل بوده است و گلسینگر امیدوار است که تقاضای مشتریان در این بخش مجددا احیا بشود. لازم به ذکر است که اینتل اخیرا واحد گرافیک خود را به دو واحد کوچکتر تقسیم کرده بود و اکنون آن‌ها را به‌ترتیب در گروه Client Computing و گروه دیتاسنتر و هوش مصنوعی ادغام کرده است.

اینتل

اینتل معتقد است که می‌تواند تبدیل به بازیگر اصلی در بازار گرافیک‌های مجزا شود و به همین منظور نقشه‌راهی برای تولید نسل دوم و سوم گرافیک‌های آرک با نام‌های رمزی Battlemage و Celestial در نظر گرفته است. این شرکت تاکنون فقط توانسته ۶ درصد از بازار جهانی کارت‌های گرافیکی لپ‌تاپ و کامپیوتر را در اختیار بگیرد که هرچند شروع خوبی است اما هنوز خیلی پایین است.

گروه دیتاسنتر و هوش مصنوعی این شرکت درآمد ۳.۷ میلیارد دلاری در سه ماهه اول ۲۰۲۳ ثبت کرده است که ۳۹ دصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد. گروه NEX این شرکت کمی بهتر عمل کرده و با کسب درآمد ۱.۵ میلیارد دلاری کاهش ۳۰ درصدی را تجربه کرده است. زیرمجموعه MobilEye، به عنوان شرکتی که اینتل آن را در سال ۲۰۱۷ خریداری کرد تنها واحدی بوده که رشد درآمد داشته (۱۶ درصد) و درآمد ۴۵۸ میلیون دلاری را در سه ماهه اول ۲۰۲۳ ثبت کرده است.

در هر حال باید ببینیم عملکرد اینتل در سه ماهه دوم ۲۰۲۳ چگونه خواهد بود.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید