هوش مصنوعی در حال تسخیر جهان است؛ آیا برای آن آماده اید؟ - تکفارس 
هوش مصنوعی در حال تسخیر جهان است؛ آیا برای آن آماده اید؟ - تکفارس 

هوش مصنوعی در حال تسخیر جهان است؛ آیا برای آن آماده اید؟

افشین نوری
۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - 20:00
هوش مصنوعی و جهان

شاید به‌تازگی این احساس در شما هم به وجود آمده است که ما بر سر یک دوراهی قرار گرفته‌ایم و بخشی از وجودمان ما را ترغیب به پیگیری پیشرفت‌های اخیر در فناوری هوش مصنوعی، مثل ظهور چت بات‌هایی مثل ChatGPT، می‌کند و بخش دیگری از وجودمان ما را از این کار منع می‌کند. 

این وضعیت دوگانه احتمالا برای والدین ما که در زمان ظهور کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند زندگی می‌کردند نیز پیش آمده است. این احساس به ما می‌گوید که باید هر چه سریع‌تر خود را با شرایط کنونی وفق دهیم و اگر این کار را نکنیم از دنیا عقب می‌افتیم، چرا که که هوش مصنوعی به‌سرعت در حال پیشرفت است و حتی ممکن است به‌زودی جهان را تسخیر کند. اما واقعیت این است که خیلی از ما برای آن آماده نیستم.

اگر نگاهی به شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر بیندازیم می‌بینیم که اکثر کاربران در حال صحبت کردن از قابلیت‌های جدید GPT4 هستند، برخی‌ از آن‌ها از چت بات جدید Midjourney حرف می‌زنند، عده‌ای از یک پلتفرم هوش مصنوعی جدید با قابلیت تبدیل متن به ویدیو یا موزیک صحبت می‌کنند و برخی از یک پلاگین مبتنی بر GPT که م‌تواند بسیاری از کارهای روزانه ما را به‌طور خودکار انجام دهد و چندین ابزار هوش مصنوعی دیگر حرف می‌زنند.

حتی ادوبی هم یک ابزار هوش مصنوعی جدید به نام Firefly ارائه کرده است. گوگل نیز با چت بات Bard پایش را روی پدال گاز گذاشته است و مایکروسافت هر هفته درباره یک سرویس جدید هوش مصنوعی صحبت می‌کند. اگر شما هم‌اکنون در حال فکر کردن به چت بات بینگ و ChatGPT هستید، احتمالا چند هفته عقب‌اید، چرا که الان صحبت از ابزارهای هوش مصنوعی جدیدی مثل Bing Image Creator، Microsoft Copilot و Loop است.

شاید فکر کنید که حرف‌های من شبیه پیرمردهای سالخورده‌ است، اما هدف من از گفتن این حرف‌ها آن است که بگویم شرایط فعلی هیچ شباهتی به تجربه والدین ما در زمان ظهور کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند ندارد و حتی شبیه به آن لحظه‌ای که وقتی جوانان شروع به استفاده از اسنپ‌چت و تیک‌تاک می‌کنند نیست.

چیزی که در حال اتفاق افتادن است صرفاً یک نوآوری در فناوری نیست، بلکه این نوآوری نه‌تنها روزانه، بلکه ساعتی و به‌طور دیوانه‌کننده‌ای در حال پیشرفت است. فناوری‌های قبلی چندین سال‌ طول می‌کشید تا فراگیر شوند و کسانی که قصد استفاده از آن‌ها را داشتند، فرصت کافی برای تطبیق خود با این فناوری‌ها را داشتند. در مورد هوش مصنوعی اصلا اینگونه نیست و نمی‌توانید خود را به کندی با آن تطبیق دهید. برای من که شغل‌ام مربوط به فناوری است این موضوع کاملا ملموس است، اما می‌خواهم بدانم کسانی که شغل‌شان مربوط به فناوری نمی‌شوند در درباره هوش مصنوعی چگونه فکر می‌کنند؟ آیا آن‌ها از همه ظرفیت‌های هوش مصنوعی آگاه هستند یا شاید فکر می‌کنند که این فناوری صرفا یک جریان زودگذر است.

اما باید بگوییم که هوش مصنوعی با سایر فناوری‌ها کاملاً متفاوت است. به نظر می‌رسد که ما به یک انقلاب تکنولوژیکی در محاسبات روبه‌رو هستیم؛ انقلابی که به مراتب فراتر از نوآوری در رابط‌های گرافیکی، وب، گوشی‌های هوشمند، یا اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها است. خود من در دنیایی بزرگ شدم که در آن GameBoy یک تکنولوژی واقعاً شگفت‌انگیز محسوب می‌شد، اما حالا احساس می‌کنم که برای رویارویی با انقلابی که در حال رخ دادن است آمادگی لازم را ندارم.

شاید این موضوع به خاطر تجربه شخصی‌ من باشد که از آینده هوش مصنوعی می‌ترسم و فکر می‌کنم که برای تشخیص تصاویر و ویدیوهای تولید شده با هوش مصنوعی آماده نیستم. بنابراین خیلی از ما باید به‌زودی شاهد خطای تشخیص هرزنامه‌ها از پیام های واقعی باشیم، بطوریکه حتی خبره‌ترین افراد ما نیز ممکن است دچار این خطا شوند. در حال حاضر هیچ چارچوبی برای تضمین امنیت شغلی میلیون‌ها کارگری که ممکن است شغل خود را به خاطر هوش مصنوعی از دست دهند وجود ندارد. 

شاید من دارم زیادی اغراق می‌کنم، اما یکی از دوستان من هر روز پیام‌های هرزنامه برایم فوروارد می‌کند و از من می‌پرسد که آیا باید به آنها اعتماد کند یا نه. در چنین شرایطی چگونه می‌توانم از خودم انتظار داشته باشم که با ویدیوهایی که توسط هوش مصنوعی تولید می‌شوند سروکله بزنم و با آن کنار بیایم؟ من واقعا نمی‌دانم این مقاله را چگونه به پایان ببرم. اما این‌ها گفتگوهای مداوم ذهن من با خودم است و احتمالا با گذشت زمان بر شدت آن افزوده خواهد شد.

در هر حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که آینده هوش مصنوعی به کدام سمت و سو خواهد رفت و احتمالا شما هم نظراتی در این‌باره دارید که می‌توانید با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: AndroidAuthority

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید