اندروید ؛ سیستم عاملی که باید آن را نجات داد اما چگونه؟ - تکفارس 
اندروید ؛ سیستم عاملی که باید آن را نجات داد اما چگونه؟ - تکفارس 

اندروید ؛ سیستم عاملی که باید آن را نجات داد اما چگونه؟

افشین نوری
۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - 20:00
آیا اندروید به نجات نیاز دارد؟

اندروید علیرغم اینکه قابلیت‌هایی خوبی دارد، اما کاملا آشفته است و گوگل باید آن را به معنای واقعی کلمه متن باز بکند. این کار باعث خواهد شد تا گوگل از شائبه انحصارطلبی در مورد اندروید رهایی پیدا کند و انرژی زیادی به پروژه اندروید وارد نماید.

کوالکام به عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ در زمینه تراشه، در حال حاضر به خاطر ضعف اندروید چشم‌انداز ناامیدکننده‌ای در برابر خود می‌بیند و ممکن است به‌زودی رقابت را به اپل ببازد. در واقع مشکل اصلی کوالکام اندروید است.

در حالیکه حدود ۱۶ سال از حضور اندروید در بازار می‌گذرد، این سیستم عامل در وضعیت خوبی قرار ندارد. اندروید هم‌اکنون دارای نسخه‌های متعددی است و به شدت پراکنده است. این موضوع باعث شده تا توسعه دهندگان اپلیکیشن نسخه‌های زیادی برای اپلیکیشن‌های خود بسازند و از طرفی هم کاربران اندروید با تعداد زیادی از رابط‌های کاربری روبرو هستند.

در حال حاضر، بسیاری از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن ترجیح می‌دهند که خارج از چارچوب‌های موجود کار کنند. اکثر کاربران نیز iOS را ترجیح می‌دهند. این به معنای آن است که کاربران iOS برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها درآمدزایی بهتری نسبت به کاربران اندروید دارند و همین موضوع باعث شده تا آن‌ها به‌کلی از اندروید دوری کنند.

سازندگان گوشی هوشمند نیز با مشکلات زیادی در این زمینه رو به رو هستند. آنها متاسفانه آزادی عمل بیشتری برای تمایزگذاری در سیستم عامل رایگان اندروید ندارند و تلاش‌های آنها در این زمینه فقط منجر به تکه‌تکه شدن اندروید منجر شده است. ضعف اندروید باعث شده تا گوشی‌های اندرویدی با کاهش فروش مواجه شوند و تنها چاره‌ای که برای شرکت‌های سازنده باقی مانده این است که قیمت‌های خود را کاهش دهند.

از طرفی، آن‌ها برای رقابت با اپل مجبور هستند که گوشی‌های رده‌بالاتری بسازند که معمولا با قیمت بالاتر از ۲۰۰۰ دلار راهی بازار می‌شوند. پروسه ساخت این گوشی‌ها نه تنها هزینه‌بر است بلکه فروش آن‌ها بقدری نیست که بتواند سهم بازار را به نفع شرکت‌های اندرویدی رقم بزند. بنابراین اپل همچنان سهم بزرگی از این بازار خواهد داشت.

گوگل به عنوان مالک اندروید، در این سال‌ها تلاش جدی برای رفع مشکلات اساسی این سیستم عامل، به‌ویژه مشکل پراکندگی، امنیت و حریم خصوصی آن انجام نداده است. گوگل به معنای واقعی کلمه هیچ کار اساسی در مورد بهبود واقعی اندروید نکرده است. درست است که این شرکت ابزارهای مختلفی ارائه کرده تا کدنویسی برای اپلیکیشن‌های اندرویدی آسان‌تر شود، اما ما داریم درباره گوگل به‌عنوان یک شرکت پیشتاز در حوزه فناوری صحبت می‌کنیم و نه یک شرکت نوپا.

اندروید

در سال‌های گذشته شایعاتی درباره جایگزینی اندروید با سیستم‌عامل دیگری به نام Fuschia وجود داشته است، اما ظاهراً این پروژه به خاطر کاهش مشاغل اخیر تعطیل شده است. البته سیستم عامل کروم گوگل تاحدودی در لپ تاپ‌ها موفق بوده است، اما حتی در مورد این سیستم عامل نیز گوکل نیاز به توجه متمرکز خود دارد. گوگل می‌داند که همه به اندروید نیاز دارند، اما شاید برای همگان بهتر باشد که به جای تمرکز روی این سیستم عامل، به‌کلی آن را رها کنند.

در حالیکه همه دنیا مشکلات اندروید را می‌دانند، اما یا توانایی ارائه یک جایگزین واقعی برای آن را ندارند یا اینکه نمی‌خواهند خود را درگیر آن بکنند. به نظر ما یک راهکار آسان برای همه این مشکلات وجود دارد و آن اینکه گوگل باید اندروید را به معنای واقعی کلمه متن باز بکند؛ نه آنکه یک پروژه نصفه‌نیمه منبع باز به نام AOSP در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهد.

البته این کار ممکن است به نفع گوگل نباشد و باعث نگرانی این شرکت گردد. درواقع اندروید برای این منظور ایجاد شد که مانع از خروج کاربران از بازار جستجوی موبایلی گوگل شود. بنابراین طبیعی است که این شرکت نگران از دست دادن کنترل خود روی اندروید شود. اما به نظر ما، دیگر این روش کار نمی‌کند و کاملا قدیمی شده است.

گوگل مثل اپل می‌تواند با سازندگان گوشی‌های هوشمند برای استفاده از موتور جستجوی خود به عنوان موتور پیش‌فرض اندروید قرارداد ببندد. این کار هرچند گران خواهد بود، اما به گرانی میلیاردها دلاری که این شرکت هر سال به اپل می‌پردازند نخواهد بود. ضمن اینکه سازندگان گوشی همچنان تمایل به استفاده ار اپلیکیشن‌های گوگل روی دستگاه‌های خود دارند و در نتیجه گوگل همچنان می تواند تاثیرگذاری خود را در این زمینه داشته باشد.

اندروید

هر پروژه منبع بازی برای اینکه موفق شود نیاز به صرف وقت زیادی از سوی مهندسان شرکت‌های وابسته دارد. برای مثال، لینوکس با وقت بسیار زیادی که توسط اینتل روی آن گذاشته شد ساخته شد. گوگل هم می‌تواند از این روش الگوبرداری کند. البته این نگرانی برای گوگل ممکن است وجود داشته باشد که هر دارنده لایسنس اندروید اقدام به عرضه نسخه اختصاصی خودش از آن بکند.

از طرفی، گوگل ممکن است به‌درستی نگران آن باشد که تغییر سیاست‌های حفظ حریم خصوصی اندروید باعث مشکلاتی بشود. این نگرانی یک نگرانی منطقی است، اما گوگل می‌تواند اقداماتی برای مقابله با این مشکلات انجام دهد. و مهمتر از همه اینکه گوگل می‌تواند با کاهش انحصارطلبی خود روی اندروید، از اتهامات متعدد آنتی‌تراست خلاصی پیدا کند. 

بنابراین اگر اندروید کاملاً منبع باز شود، مسلماً می‌تواند از انرژی و منابع بیشتری سود ببرد. در نتیجه، سازندگان گوشی هوشمند و تراشه انگیزه زیادی برای مشارکت در این پروژه خواهند داشت. به هرحال، هزینه نگهداری از یک سیستم عامل حتی برای شرکتی مثل گوگل بسیار بالاست، اما سوال اینجاست که چرا بخشی از این هزینه‌ها را سایر اعضای باانگیزه اکوسیستم اندروید پرداخت نکنند. اگر این کار به خوبی انجام شود، مسلماً پیشرفت‌های ملموسی برای اندروید در پی خواهد داشت و مشکلات پراکندگی و امنیت آن را برطرف خواهد کرد.

در هر حال باید ببینیم آیا گوگل در این زمینه قدم‌های موثری برمی‌دارد یا اینکه همچنان به روش‌های قدیمی عمل خواهد کرد.

منبع: TechSpot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید