یوتیوب کدک AV1 را به استریم های زنده اضافه می کند - تکفارس 
یوتیوب کدک AV1 را به استریم های زنده اضافه می کند - تکفارس 

یوتیوب کدک AV1 را به استریم های زنده اضافه می کند

افشین نوری
۹ فروردین ۱۴۰۲ - 11:26
یوتیوب

با پشتیبانی هرچه بیشتر سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای بیشتر از کدک ویدیویی AV1، به نظر می‌رسد این کدک بر استاندارد H.264 پیشی خواهد گرفت و در همین راستا یوتیوب قصد دارد که از استریم زنده با این کدک پشتیبانی کند.

روز دوشنبه یک استریمر به نام EposVox جزئیات بیشتری در این زمینه منتشر کرد و گفت که یوتیوب به‌زودی کدک AV1 را استریم‌های زنده اجار خواهد داد که منجر به استریم ویدیوهای ۴K 60fps خواهد شد. این کدک به علت کارایی بالایی که نسبت به H.264 یا VP9 دارد، از سال ۲۰۱۸ به‌طور مدوام در حال افزایش محبوبیت خود است. در حال حاضر، سخت‌افزارهای مدرن می‌توانند از این کدک استفاده کنند و نسل جدید کارت‌های گرافیکی اینتل، ای‌ام‌دی و انویدیا از آن پشتیبانی می‌کنند.

مهمترین مانع بر سر راه AV1 پشتیبانی نرم‌افزاری از آن است و برای مثال توئیچ هنوز از آن پشتیبانی نمی‌کند و HandBrake اواخر سال گذشته پشتیبانی از آن را اضافه کرد. دیسکورد در حال حاضر به مشترکین نیترو با کارت های گرافیکی RTX 40 اجازه استریم با کدک مذکور را می‌دهد.

یوتیوب هم‌اکنون پشتیبانی از RTMP+ را اضافه کرده است که شامل کدک‌های AV1, VP9, وHEVC برای استریم زنده می‌شود. AV1 در مقایسه با H.264 کارآیی بالایی دارد. برای مثال برای استریم یک ویدیوی ۱۰۸۰p 60fps تحت H.264 نیاز به حداقل ۸ مگابیت بر ثانیه بیت‌ریت است.

در هر حال، همزمان با عرضه OBS 29.1 کاربران یوتیوب می توانند با مراجعه به مسیر Settings > Stream YouTube – RTMPS و سپس قسمت Output > Encoder کدک AV1 را انتخاب کنند.

متاسفانه OBS زمان دقیقی برای عرضه نسخه جدید خود اعلام نکرده است و کاربران باید کمی منتظر بمانند.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.