گزارش: قیمت DRAM ارزان تر شد و همچنان روند کاهشی را ادامه خواهد داد - تکفارس 
گزارش: قیمت DRAM ارزان تر شد و همچنان روند کاهشی را ادامه خواهد داد - تکفارس 

گزارش: قیمت DRAM ارزان تر شد و همچنان روند کاهشی را ادامه خواهد داد

افشین نوری
۹ فروردین ۱۴۰۲ - 10:51
DRAM

در حالیکه قیمت سخت‌افزارهای کامپیوتر در طول سال‌های گذشته نسبتا بالا باقی مانده بودند، حالا فروش پایین کامپیوتر باعث شده تا قیمت این قطعات کاهش یابد. حافظه DRAM نیز از این موضوع تاثیر پذیرفته و قیمت آن رو به کاهش است.

وب‌سایت TrendForce گزارش داده است که قیمت DRAM در سه ماهه اول ۲۰۲۳ حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است. برخی از شرکت‌ها نیز شروع به تعدیل نیروی گسترده کرده‌اند تا درآمدهای خود را جبران کنند. طبق گزارش TrendForce پیش بینی می‌شود تا انتهای سه ماهه دوم ۲۰۲۳ مجددا شاهد کاهش ۱۰ الی ۱۵ درصدی قیمت‌ها باشیم.

DRAM

سازندگان کامپیوتر ظاهرا علیرغم کاهش تولید، هنوز بین ۹ الی ۱۳ هفته ذخیره DRAM دارند و به نظر می‌رسد این بخش در مقایسه با سازندگان موبایل از حاشیه امنیت بالاتری برخوردار است. انتظار می‌رود قیمت DRAM موبایلی نیز بین ۱۰ الی ۱۵ درصد کاهش یابد.

توسعه اخیر پلتفرم‌های هوش مصنوعی مثل ChapGPT که متکی به کارت‌های گرافیکی هستند ظاهرا تقاضا برای گرافیک‌های مبتنی بر DRAM را تحت تاثیر قرار نداده است. در هر حال، همه این‌ها خبر خوبی برای مشتریان هستند و انتظار می‌رود که کارت‌های گرافیکی نیز با کاهش قیمت مواجه شوند.

به‌طور کلی افت بازار DRAM منجر به کاهش قیمت رم و حافظه‌های SSD شده و انتظار می‌رود که قیمت این محصولات تا پایان سال جاری میلادی با کاهش بیشتری نیز روبه‌رو شود. اخیرا ترندفورس پیش‌بینی کرده است که بازار DRAM در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۳ روند نزولی را تجربه خواهد کرد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.