انواع سوئیچ های شبکه - تکفارس 
انواع سوئیچ های شبکه - تکفارس 

انواع سوئیچ های شبکه

تکفارس
۹ فروردین ۱۴۰۲ - 10:06
انواع سوئیچ های شبکه - تکفارس 

در دنیای نوین تکنولوژی، با توجه به پیشرفت سریع دستگاه های مختلف، دسترسی به اینترنت و شبکه های مختلف مختص و محدود به مناطق جغرافیایی نمی شود، بلکه به واسطه شبکه های کامپیوتری در شرکت و سازمان ها در هر نقطه ای از جهان با اتصال برقرار می کنند. کلیه کاربران و کارکنان این سازمان ها و شرکت ها می توانند در سراسر جهان با کمک یک لپ تاپ، کامپیوتر و یا تلفن همراه با یک دیگر ارتباط برقرار کنند و به منابع موردنیاز خود دسترسی پیدا کنند.

کامپیوتر ها و دیوایس ها برای انتقال اطلاعات در یک شبکه توسط یک سوئیچ به یکدیگر متصل شده اند. سوئیچ ها نقش مهمی را در انتقال داده بین کامپیوتر و دیگر اجزا به عهده دارند و ما می خواهیم در این مقاله شما را با انواع سوئیچ سیسکو و برندهای دیگر آشنا کنیم.

سوئیچ شبکه چیست؟

سوئیچ شبکه، سخت افزار کوچکی است که در یک شبکه اجازه انتقال بسته های دیتا را میان چند کامپیوتر و یا دستگاه، بر اساس آدرس سخت افزاری را می دهد. جهت اتصال Node ها در یک شبکه از دستگاه هایی چون هاب، روتر و سوئیچ کمک گرفته می شود.

از مهم ترین خصوصیات سوئیچ شبکه می توان به سرعت ارتباطات و تفکیک شبکه به قسمت های کوچک تر اشاره داشت. این ویژگی امکان مدیریت آسان تر و سریعتر شبکه را اماده می سازد. سوئیچ ها برای استفاده بهتر در انواع مختلف تولید شده اند و برندهای مختلفی آن ها را با ویژگی های متنوع تولید کرده اند.

انواع سوئیچ های شبکه

همانطور که گفتیم سوئیچ شبکه ابزار و سخت افزار مهم با سرعت بسیار بالا هستند که سوئیچینگ داده ها و بسته های packet را در مسیر دریافت و ارسال آن ها به چند ابزار در یک شبکه استفاده می کنند. سوئیچ ها به سه دسته تقسیم می شوند.

  • سویئیچ های مدیریتی
  • سوئیچ های غیر مدیریتی
  • سوئیچ های تحت شبکه

اما این که هر کدام از این سوئیچ ها چه چیزی هستند و در چه جایی به کار می روند و یا اینکه تفاوت سوئیچ های مختلف با هم در چیست مواردی می باشند که خارج از بحث امروز ما می باشد. مهم ترین چیزی که باید بدانید این است که با توجه به مواردی مثل این که اندازه شبکه شما چقدر است و میزان کنترلی که می خواهید بر روی شبکه داشته باشید تا چه حد باشد مشخص می کند چه سوئیچی مناسب شبکه شماست.

انواع سوئیچ های شبکه - تکفارس 

سوئیچ مدیریتی

انواع سوئیچ مدیریتی شرایطی را فراهم می کند تا کانفینگ کردن شبکه، توانایی شناسایی و مدیریت عملکردها را داشته باشد. این عملکرد در زمان شناسایی مشکلات بسیار مهم است. وقتی شما یک ترافیک multi-cast در شبکه خود دارید و مشکلات متعددی برای شما هزینه های گزافی به دنبال خواهد داشت، استفاده از انواع سوئیچ شبکه مدیریتی بسیار توصیه می شود. با این که انواع سوئیچ شبکه غیر مدیریتی بسیار مناسبتر و ارزان تر می باشند اما این ویژگی را در اختیارتان قرار نمی دهند.

انواع سوئیچ شبکه مدیریتی برای افرادی مناسب می باشند که زمان پاسخ دهی آن ها باید میلی ثانیه باشد. به خصوص برای سازمان هایی که مجبور هستند شبکه های خود را از راه دور مدیریت، عیب یابی و محافظت نمایند. این نوع سوئیچینگ باعث می شوند مدیران به عملکرد شبکه ای بهینه و قابل اعتماد دسترسی پیدا کنند. سوئیچ های مدیریتی شبکه اجازه و امکان کنترل کامل دیتا، ترافیک و پهنای باند را می دهند.

سوئیچ غیر مدیریتی

انواع سوئیچ غیر مدیریتی ابزارهای کوچکی می باشند که نیازی به پیکره بندی نداشته و به محض اتصال به برق فعال خواهند شد. این نوع switch به تنظیمات پیچیده نیاز ندارد.

سوئیچ های غیر قابل مدیریتی جزو سوییچ هایی می باشند که به پیکره بندی نیازی ندارند. این نوع سوئیچ پس از روشن شدن شروع به کار می کند. انواع سوئیچ شبکه غیر قابل مدیریت امکان نظارت از راه دور، پیکره بندی و مدیریت را ندارند این در صورتی است که بسیاری از این سوئیچ ها می توانند به شکل محلی نظارت شوند و به کمک شاخص های led و سوئیچ های dip پیکره بندی شوند. باید اشاره کنیم که سوئیچ شبکه غیر مدیریتی هزینه پایین تری دارند. برای همین در شبکه های کوچک یا در گروه های کاری موقت که به یک شبکه بزرگتر وصل می شوند، به کار گرفته می شوند.

این قبیل سوئیچها دارای یک پیکره بندی ثابت و خاص می باشند که اجازه تغییر به پیکره بندی را نمی دهند. به این صورت نیازی به اولویت بندی سفارشات، بسته ها و.. نیست. انواع سوئیچ شبکه غیر مدیریتی می توانند بر روی دسک تاپ یا در رک جایگذاری شده و باعث شود تا هزینه ها برای سوئیچینگ کمتر شود.

انواع سوئیچ شبکه غیر مدیریتی به تمام ابزرک های اترنتی اجازه می دهند تا با یک دیگر تعامل داشته باشند مثل کامپیوترها با یک پیرینتر در یک شبکه. آن ها شرایطی فراهم می کنند تا اتصالات لازم برای ردو بدل کردن داده ها به محلی که لازم است امکان پذیر باشد.

انواع سوئیچ های شبکه - تکفارس 

سوئیچ شبکه web smart

Smart یا web managed عنوان دیگر سوئیچ های شبکه است. به علت وجود ویژگی های متعدد مثل دسترسی به مدیریت سوئیچینگ، نظارت برپورت ها (۲۴ پورت، ۴۸ پورت و… یک انتخاب بسیار مناسب برای شبکه های متوسطی است که نیاز به مدیریت دارند. 

در نظر داشته باشید که سوئیچ های تحت شبکه باید به شکل تک به تک مدیریت شوند و نه به شکل گروهی. تنها ویژگی که انواع سوئیچ شبکه web smart معمولا ندارند توانایی مدیریت snmp یا cli است. انواع سوئیچ شبکه smart می توانند انواع لینک و vpn را به کمک یک رابط ساده مدیریت و جاسازی کنند.

با کمک ویژگی های مدیریتی که در انواع سوئیچ شبکه web smart وجود دارد در مقابل با انواع سوئیچ شبکه مدیریتی بسیار کمتر است، در حال حاضر از آن ها استفاده بیشتری می شود چراکه انواع سوئیچ شبکه smart هوشمند تر شده و بیشتر ویژگی هایی که یک سوئیچ مدیریتی دارد را در اختیار ما می گذارد.

نت یک یکی از معتبرترین شرکت های فروش انواع سوئیچ سیسکو در ایران می باشد که با ارائه بهترین کیفیت ها در کنار قیمت های رقابتی در تلاش است رضایت شما را به دست آورد. برای خرید سوئیچ های شبکه به سایت نت یک مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید