گوردون مور، هم بنیان گذار اینتل و خالق قانون مور، درگذشت - تکفارس 
گوردون مور، هم بنیان گذار اینتل و خالق قانون مور، درگذشت - تکفارس 

گوردون مور، هم بنیان گذار اینتل و خالق قانون مور، درگذشت

مهدی حلوائی
۵ فروردین ۱۴۰۲ - 09:35
گوردون مور

گوردون مور (Gordon Moore)، یکی از هم‌بنیان‌گذاران اینتل، امروز در سن ۹۴ سالگی از دنیا رفت. او یکی از افراد گروه “۸ خائن” بود که شرکت فیرچایلد (Fairchild) را پایه‌گذاری کرد و در سال ۱۹۶۸ نیز به همراه رابرت نویس (Robert Noyce) شرکت اینتگریتد الکترونیکس یا همان اینتل امروزی را تاسیس کرد. مور از سال ۱۹۷۹ به مدت ۸ سال مدیر عامل این شرکت بود.

هرچند که گوردون مور در توسعه‌ی فناوری‌هایی که کامپیوترهای امروزی از آن استفاده می‌کنند نقش پررنگی داشت اما بسیاری از افراد او را با “قانون مور” به یاد می‌آورند. مور در سال ۱۹۶۵ پیش‌بینی کرد که تعداد ترانزیستورهای تراشه‌های جدید هر سال دوبرابر می‌شود (او یک دهه بعد نظر خود را تغییر داد و پیش‌بینی کرد که تعداد ترانزیستورهای یادشده هر دو سال یک بار دوبرابر خواهد شد). در حالی که این قانون دیگر در مورد تراشه‌ها صدق نمی‌کند اما برای سالیان متوالی نقض نشده بود.

به گفته‌ی اینتل، مور در سال‌های اخیر اهدافی بشردوستانه‌ داشت و به دنبال رفع مشکلات محیط زیست، تحقیقات علمی و آموزش بود. این شرکت سال گذشته کارخانه‌ی جدید ایالت اورگن خود را به افتخار او “پارک گوردون مور” نام‌گذاری کرد.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.