دانشمندان موفق به ساخت سبک ترین رنگ دنیا با تقلید از طبیعت شدند - تکفارس 
دانشمندان موفق به ساخت سبک ترین رنگ دنیا با تقلید از طبیعت شدند - تکفارس 

دانشمندان موفق به ساخت سبک ترین رنگ دنیا با تقلید از طبیعت شدند

افشین نوری
۴ فروردین ۱۴۰۲ - 11:51
رنگ

همانطور که می‌دانید رنگ‌های معمولی از ترکیب اجزای مختلفی مثل روغن، رنگدانه فلزات سنگینی مثل کبالت و کادیوم که به رنگ‌های آبی و زرد هستند ساخته می‌شوند. اما رنگ‌های موجود در طبیعت اینگونه نیستند بلکه به جای رنگدانه از توپوگرافی استفاده می‌کنند و وزن بسیار پایینی نیز دارند.

حالا دانشمندان دانشگاه فلوریدای مرکزی رنگی را توسعه داده‌اند که از ساختار رنگ موجود در طبیعت تقلید کرده است. این مطالعه با نام “Ultralight plasmonic structural color paint” انجام شده است و هدف آن ساخت یک آینه آلومینیومی با استفاده یک تبخیرکننده اشعه الکترونی است. محققان بعد از تلاش‌های زیاد متوجه شدند که ذرات آلومینوم انباشته شده، تشکیل یک ساختار میکروسکوپی “Nanoislands” داده‌اند که مانع از توسعه یک سطح بازتابی برای ایجاد آینه مذکور شده است.

رنگ

دانشمندان تصمیم گرفتند رنگ‌های مختلفی را با رشد دادن این ساختارهای آلومینیومی در یک آینه دو وجهی ایجاد کنند و موفق شدند رنگ‌هایی نزدیک به رنگ‌های طبیعی تولید کنند. مزیت اصلی این رنگ‌ها آن است که به حجم کمتری برای رنگ کردن اجسام نیاز دارند. برای مثال، هواپیمای بوئیگ ۷۴۷ در حالت عادی نیاز به ۱۰۰۰ پوند رنگ معمولی برای رنگ کردن کل سطح‌اش دارد درحالیکه با رنگ‌های توسعه یافته توسط دانشمندان کانادایی فقط با ۳ پوند از این رنگ‌ها می‌توان کل سطح هواپیمای مذکور را پوشش داد.

این کار باعث خواهد شد تا صرفه جویی بزرگی در روغن‌های بکار رفته در تولید رنگ‌ها ایجاد بشود. ویژگی مهم دیگر رنگ‌های جدید آن است که در برابر نور خورشید کیفیت خود را از دست نمی‌دهند. برای نمونه، ایرلاین‌ها معمولا هر چهار سال یکبار هواپیماهای خود را به خاطر اثرات اکسیداسیون خورشید رنگ می‌کنند. اما اگر از رنگ‌های ساختاری جدید استفاده شود دیگر نیازی به رنگ کردن هواپیماها در مدت زمان کوتاهی نخواهد بود.

مزیت دیگر رنگ‌های ساختاری جدید آن است که باعث خنک ماندن اشیا می‌شوند. در حال حاضر اکثر هواپیماها از رنگ سفید برای انعکاس نور استفاده می‌کنند، در حالیکه تابش فروسرخ جذب آن‌ها شده و باعث گرم‌تر شدن داخل هواپیما می‌شود.

حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم رنگ‌های توسعه یافته چقدر خواهند توانست در مقیاس گسترده مورد استفاده قرا بگیرند.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.