رابرت متکالف برنده جایزه تورینگ ۲۰۲۳ شد - تکفارس 
رابرت متکالف برنده جایزه تورینگ ۲۰۲۳ شد - تکفارس 

رابرت متکالف برنده جایزه تورینگ ۲۰۲۳ شد

مهدی حلوائی
۳ فروردین ۱۴۰۲ - 13:15
جایزه تورینگ

جایزه تورینگ (Turing Award) به عنوان معتبرترین جایزه در علم کامپیوتر شناخته شده و از آن به عنوان جایزه‌ی نوبل دنیای کامپیوتر یاد می‌شود. این جایزه به افتخار آلن تورینگ، دانشمند مشهور علم کامپیوتر، نام‌گذاری شده و سالانه به افرادی که در این رشته به موفقیت بزرگی دست پیدا کرده‌اند اهدا می‌شود.

مطالب مرتبط:

جایزه‌ تورینگ ۲۰۲۳ به رابرت متکالف (Robert Metcalfe)، مخترع فناوری اترنت و استاد بازنشته مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تگزاس، تعلق گرفته است. فناوری اترنت تحولی را در چگونگی ارتباط کامپیوترها با یکدیگر ایجاد کرد و باعث شد تا دستگاه‌ها بتوانند در یک شبکه‌ی محلی به یکدیگر متصل شده و منابع خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این فناوری امروزه در بحث شبکه به استاندارد اصلی تبدیل شده و پشتوانه‌ی اصلی اینترنت به حساب می‌آید.

رابرت متکالف

متکالف در سال ۱۹۷۰ و زمانی که در شرکت زیراکس پارک (Xerox PARC) فعالیت داشت، کار خود را روی اترنت آغاز کرد. در آن زمان شرکت زیراکس پارک به فناوری جدیدی نیاز داشت تا بتواند کامپیوترهای خود را به یکدیگر متصل کند. از آن‌جایی که در گذشته هر کامپیوتر یک کانال ارتباطی اختصاصی داشت، اتصال آن‌ها به یکدیگر امری پیچیده و پرهزینه به حساب می‌آمد. با این وجود، اترنت باعث شد تا چندین کامپیوتر از یک کانال ارتباطی یکسان برای اتصال به یکدیگر استفاده کنند تا هزینه‌ها و مدیریت شبکه‌ی شرکت نیز کاهش پیدا کند.

فناوری اترنت ابتدا تنها در شرکت زیراکس پارک ارائه شد اما متکالف در سال ۱۹۸۰ آن را تجاری‌سازی کرد و شرکت‌های دیگر نیز به تدریج به استفاده از آن روی آوردند. در نهایت در سال ۱۹۸۳ انجمن مهندسین برق و الکترونیک آمریکا اترنت را به استاندارد اصلی شبکه تبدیل کرد. این فناوری پیشرفت‌های متعددی را در بحث ارتباطات ایجاد کرده که از میان آن‌ها می‌توان به فناوری وای فای و فیبر نوری اشاره کرد.

منبع: TechSpot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید