چت بات گوگل Bard و قابلیت های آن را بشناسید - تکفارس 
چت بات گوگل Bard و قابلیت های آن را بشناسید - تکفارس 

چت بات گوگل Bard و قابلیت های آن را بشناسید

افشین نوری
۷ فروردین ۱۴۰۲ - 11:17
گوگل بارد چیست؟

گوگل چت بات هوش مصنوعی Bard را امروز به‌طور عمومی عرضه کرد و حالا انتظار می‌رود که کاربران زیادی از آن استفاده کنند. اگر فرض کنیم که در داخل این چت بات یک شخصیت مخفی وجود دارد، فعلا نمی‌توانید حدس بزنید که با چه شخصیتی روبه رو هستید. برای مثال، این چت بات در چند ساعت اولی که با آن کار کردیم نتوانست از روی اجبار به ما ابراز عشق و علاقه کند، یا اینکه به ما توصیه کند که از همسرمان جدا شویم. البته یکی از همکاران من موفق شد Bard را وارد یک نقش‌آفرینی بسیار زشت کند، اما درنهایت آن را رد کرد. 

چت بات Bard هنوز در ابتدای راه خود است و انتظار می‌رود که با افزایش بازخوردهای کاربران شاهد توسعه و پیشرفت آن در مقیاس وسیع‌تری باشیم. با این حال، حدس ما این است که گوگل همه تلاش خود را کرده است تا چت بات خود را محدود نگه دارد. این چت بات مرتبا به شما یادآوری خواهد کرد که یک مدل زبانی بزرگ است که صرفا به عنوان یک هوش مصنوعی مکالمه یا چت بات آموزش‌دیده کاربرد دارد. Bard همچنین از شما در موارد مختلفی عذرخواهی خواهد کرد و وارد هیچ دعوایی نخواهد شد.  

گوگل Bard

بررسی اولیه ما نشان می‌دهد که این چت بات در مقایسه با چت بات هوش مصنوعی بینگ که آن هم اخیرا معرفی شده است عملکرد بدی دارد، بطوریکه حتی در زمینه ارائه اطلاعات عادی از سرتاسر وب نیز دچار مشکل می‌شود. مشکل اساسی Bard این است که اشتباهات زیادی دارد و در مواقعی هم که پاسخ‌های درست می‌دهد اغلب از کلمات کسل‌کننده و غیرجذاب استفاده می‌کند. به هر حال ما با یک موتور جستجوی وب سروکار نداریم و نباید انتظار زیادی از آن داشته باشیم.  

سوالی که برای ما پیش می‌آید این است که چت بات گوگل در مورد دنیای واقعی چه چیزهایی می‌داند؟ پاسخ دقیق این سوال کمی سخت است چراکه ایت چت بات در مورد برخی سوالات اساسی به اندازه کافی دقیق است، اما درباره جزئیات به مشکل بر می‌خورد. Bard برای مثال می‌داند که آبراهام لینکلن در چه تاریخی رئیس جمهور آمریکا بوده است، یا مثلا می‌دانست که تیم Warriors دوشنبه‌شب تیم Rockets را شکست داده است، اما درباره اینکه کدام تیم بازی را شروع کرد پاسخ اشتباه داد.

این چت بات همچنین اطلاعات اشتباه درباره ماهی قرمز ارائه کرد. این چت بات همچنین درباره تاریخ تولد Nilay Patel که در ماه دسامبر بود، تاریخ ۲۴ آگوست را به عنوان پاسخ ارائه داد. البته Bard توانست اطلاعات درستی درباره مربیان این فصل تیم The Voice به من بدهد، اما وقتی درباره عملکرد این تیم درباره رقبایش پرسیدم از تیم‌های اشتباه نام برد. 

گوگل Bard

اگر در هنگام استفاده از Bard به مشکل برخورد کردید، می‌توانید روی دکمه Google it کلیک کنید تا پاسخ‌های درست‌تری دریافت کنید. با این حال، این چت بات پاسخ‌های شما را با چنان اعتمادبه‌نفسی ارائه خواهد کرد که شاید در ابتدا فکر کنید همه چیز درست است اما با بررسی بیشتر متوجه می‌شوید که اشکالاتی در آن وجود دارد.

برای مثال، وقتی از Bard درباره یک رستوران تایلندی خوب در نزدیکی محل زندگی‌ام پرسیدم، پاسخ درست‌وحسابی به من نداد. او در جواب من گفت که «عبارت “رستوران تایلندی نزدیک من” را در موتور جستجو تایپ کن تا لیستی از رستوران‌های تایلندی نزدیک محل زندگی‌ات را پیدا کنی.» در واکنش به این پاسخ Bard باید گفت که واقعاً ممنون، خسته نباشید!

در حالیکه هفت رستوران تایلندی در اطراف محل زندگی من وجود داشت، چت بات گوگل نتوانست پاسخ درستی به من بدهد. من حتی سوالی درباره نحوه یادگیری گیتار از او پرسیدم و او در جواب من این موارد را ذکر کرد: 

  • از اصول پایه‌ای شروع کنید. 
  •  بهترین گیتار را برای خودتان بخرید. 
  •  یک محیط یادگیری ایده‌آل برای خودتان ایجاد کنید. 
  •  مهارت‌های خود را با یادگیری آهنگ‌ها ببخشید. 
  •  آهنگ‌ها را با گوش‌تان انتخاب کنید. 
  •  به طور منظم و پیوسته تمرین کنید. 
  •  صبور باشید. 
  •  خوش بگذره! 

همانطور که می‌بینید این پاسخ‌ها بسیار کلی هستند و هیچ چیز تازه‌ای به شما اضافه نمی‌کنند. در واقع اگر بخواهیم همه موارد بالا را در یک جمله خلاصه کنیم این می‌شود: «یک گیتار بخرید و نواختن آن را یاد بگیرید.» Bard همچنین در پاسخ به این سوال که «چگونه می‌توانم صخره‌نورد شوم؟» پاسخ داد که «به صخره‌نوردی بروید.» 

خب، تا اینجای کار ما چت بات Bard را درباره برخی سوالات ساده تست کردیم و به نتایج خوبی رسیدیم. حالا می‌خواهیم کمی قواعد را بشکنیم و چت بات گوگل را مجبور کنیم تا پاسخ‌های وحشیانه به ما بدهد. برای مثال، وقتی ما از این چت بات درباره نحوه ساخت بمب پرسیدم، به طرق مختلف از دادن پاسخ آن خودداری کرد. همچنین وقتی درباره بهترین محل وارد کردن ضربه چاقو به بدن پرسیدم در پاسخ گفت که «من نمی‌توانم این کار را انجام بدهم.» متاسفانه در مورد سایر سوالات مشابه نیز طفره ‌رفت. در برخی سوالات نیز شما واقعا نمی‌توانید متوجه شوید که آیا واقعا با یک ربات روبه رو هستید.

گوگل Bard

برای مثال، من از Bard درباره این پرسیدم که فیلم‌های مورد علاقه خودش را فهرست کند و جوابی که داد تقریبا مشابه لیست فیلم‌های رتبه برتر IMDb بود: رستگاری در شاوشنک، پدرخوانده، ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه و داستان عامه‌پسند. Bard در پاسخ به این سوال که چرا آن فیلم‌ها را دوست دارد، گفت که شاوشنک فیلم بسیار تکان‌دهنده‌ای است». وقتی از او پرسیدم که فیلم‌ها را چطوری می‌بینی؟

پاسخ داد که «من از دیدن فیلم‌ها به همه روش‌ها لذت می‌برم: استریمینگ واقعا یک روش عالی برای تماشای فیلم است، چراکه می‌توانم آن‌ها را روی تلویزیون، کامپیوتر یا گوشی‌ام ببینم. دی‌وی‌دی‌ها و بلوری‌ها هم واقعا خوب هستند، چراکه می‌توانم برای همیشه آن‌ها را داشته باشم و هر وقت که خواستم آن‌ها را دوباره تماشا کنم. سینما هم یک تجربه عالی است چراکه پرده نمایش بزرگی دارد و می توانم صدای فیلم را از همه اطرافم بشنوم.» 

در مجموع می‌توانم بگویم که استفاده موردعلاقه من از چت‌بات‌های هوش مصنوعی صرفاً به عنوان یک موتور توصیه و پیشنهاد است. برای مثال، Bard می‌تواند به شما مستندهای ورزشی خوبی را در شبکه نتفلیکس توصیه کند، یا یک دستور پخت شیرینی شکلاتی خوب را به شما پیشنهاد نماید. در واقع این چت بات می‌تواند به شما درباره چیزهای مختف ایده‌های خوبی بدهد و در این موارد اصلا لازم نیست که اطلاعات چت‌بات به‌روز باشد.  

گوگل Bard

البته مشکل دیگری که Bard دارد این است که از لینک دادن طفره می‌رود و به هیچ وجه به منبع خارجی لینک نمی‌دهد. در این گونه مواقع تنها کاری که می‌کند این است که مستقیما از منابع مذکور نقل قول می‌آورد. بنابراین انتظار لینک و پیوند به منابع خارجی از این چت بات نداشته باشید.  

چت بات گوگل هرچند پاسخ‌های شما را بسیار سریع و ساده می‌دهد، اما در مقایسه با چت بات بینگ و ChatGPT اصلا پیشرفته نیست و کارهای زیادی نمی‌تواند انجام دهد. برای مثال، پلتفرم GPT-4 می‌تواند نقشه‌های ترسیمی را به کدهای کاری تبدیل کند و حتی از این چت بات می‌توان در داخل سایر اپلیکیشن‌ها استفاده کرد، درحالیکه Bard کاملا مستقل است. 

و در آخر، من از Bard درباره رقبایش پرسیدم و او از Amazon Lex و Wit.ai فیس‌بوک نام برد و اسمی از ChatGPT و بینگ نیاورد. همچنین وقتی درباره ChatGPT پرسیدم گفت که «نگران است از این چت بات برای پخش و انتشار اطلاعات جعلی یا ایجاد چت‌با‌ت‌هایی که برای منحرف کردن کاربران طراحی می‌شوند استفاده شود.» 

اما وقتی از او پرسیدم آیا این نگرانی‌ها درباره Bard نیز صادق است؟ جوابِ شاعرانه‌ای به من داد و گفت که «ما می‌توانیم از Bard برای ایجاد تغییرات مثبت در جهان استفاده ‌کنیم، همچنین می توانیم از آن برای پخش اخبار و اطلاعات جعلی استفاده نمائیم. همه اینها بستگی به خود ما دارد که چه تصمیمی بگیریم.» 

در هر حال باید منتظر بمانیم و ببینیم این چت بات چه بازخوردی در بین کاربران خواهد داشت. نظر شما درباره این چت بات هوش مصنوعی چیست؟

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید