OpenAI مدل زبانی GPT-4 را معرفی کرد - تکفارس 
OpenAI مدل زبانی GPT-4 را معرفی کرد - تکفارس 

OpenAI مدل زبانی GPT-4 را معرفی کرد

مهدی حلوائی
۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - 12:23
مدل زبانی GPT-4

پس از گمانه‌زنی‌های متعدد در طی چند ماه گذشته، OpenAI سرانجام امروز مدل زبانی هوش مصنوعی GPT-4 را معرفی کرد. این مدل در اپلیکیشن‌هایی مانند چت بات ChatGPT و نسخه‌ی جدید بینگ کاربرد دارد.

مطالب مرتبط:

OpenAI ادعا می‌کند که این نسخه از مدل زبانی GPT قدرتمندتر از نسخه‌های قبلی بوده و مسائل دشوار را با دقت بیشتری حل می‌کند اما کماکان مشکلاتی مانند اطلاعات ساختگی و یا قابلیت تولید متون توهین‌آمیز در آن وجود دارد. همچنین ورودی GPT-4 می‌تواند متن یا تصویر یاشد اما خروجی آن تنها به صورت متن خواهد بود. در حال حاضر قرار است شرکت‌هایی مانند Duolingo و Stripe از این مدل زبانی در محصولات خود استفاده کنند. کاربران عادی نیز می‌توانند از طریق ChatGPT پلاس، اشتراک ۲۰ دلاری (ماهانه) ChatGPT یا چت بات بینگ مایکروسافت به این مدل دسترسی داشته باشند. GPT-4 همچنین به صورت یک رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن در دسترس توسعه‌دهندگان قرار خواهد گرفت.

مدل زبانی GPT-4

OpenAI در بلاگ پستی اعلام کرد که این مدل زبانی در مقایسه با GPT 3.5 پیشرفت اندکی داشته و برخلاف گمانه‌زنی‌های قبلی، تغییرات اساسی و گسترده‌ای در آن وجود ندارد. این در حالی است که یکی از مدیران مایکروسافت هفته‌ی گذشته اعلام کرده بود که GPT-4 احتمالاً چندوجهی بوده و از این رو امکان ارائه محتواهایی به جز متن را نیز خواهد داشت. البته GPT-4 واقعاً چندوجهی است اما این موضوع تنها در مورد ورودی آن صدق می‌کند چرا که خروجی این مدل زبانی تنها به صورت متن است.

مدل زبانی GPT-4

OpenAI قبلاً عرضه‌ی GPT را به دلیل سوءاستفاده‌های احتمالی، مانند پخش اطلاعات دروغین، به تعویق انداخته بود اما سرانجام در سال ۲۰۲۲ چت بات جنجالی ChatGPT را به بازار عرضه کرد و همین موضوع باعث شد تا شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت و گوگل نیز به فکر ساخت چت بات هوش مصنوعی اختصاصی خود بیفتند. همان‌طور که انتظار می‌رفت، دسترسی عموم به این چت بات مشکلات زیادی را به همراه داشته و برای مثال حالا نرخ پایان‌نامه‌های تولیدشده توسط آن تا حد زیادی افزایش پیدا کرده است.

هرچند که GPT-4 شش ماه تست‌های امنیتی را پشت سر گذاشته و درصد ارائه‌ی پاسخ‌های درست در آن تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است اما این به معنای بی‌نقص بودن آن نیست و کماکان احتمال تولید محتوای نادرست توسط آن وجود دارد.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید