نیروی هوایی آمریکا به دنبال استفاده از هوش مصنوعی در جت های جنگنده - تکفارس 
نیروی هوایی آمریکا به دنبال استفاده از هوش مصنوعی در جت های جنگنده - تکفارس 

نیروی هوایی آمریکا به دنبال استفاده از هوش مصنوعی در جت های جنگنده

مهدی حلوائی
۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - 11:48
جنگنده نیروی هوایی آمریکا

نیروی هوایی آمریکا دارای پیشرفته‌ترین جت‌های جنگنده‌ی دنیا بوده و حالا به‌نظر می‌رسد که این جنگنده‌ها به فناوری هوش مصنوعی برای پرواز و همچنین نبردهای مختلف مجهز خواهند شد. آزمایش این سیستم سال گذشته با موفقیت انجام شده بود.

مطالب مرتبط:

در تاریخ ۱ دسامبر ۲۰۲۲ جنگنده‌ی ویستا X-62A، که نسخه‌ی ویژه‌ای از F-16 است، با سیستم هوش مصنوعی پیشرفته‌ی نیروی هوایی آمریکا در ماموریتی آزمایشی نه تنها به پرواز در آمد، بلکه پس از تکمیل چندین آزمایش‌ تاکتیکی و نبرد شبیه‌سازی شده با موفقیت در پایگاه ادواردز در کالیفرنیا فرود آمد. ویستا X-62A اولین بار طی سال‌های ۱۹۸۰ تا اوایل ۱۹۹۰ به عنوان شبیه ساز جنگ‌های هوایی در نیروی هوایی آمریکا مورد استفاده قرار گرفت و به‌لطف معماری متن باز خود، امکان شبیه‌سازی جنگنده‌های مختلف را فراهم می‌کرد.

جنگنده نیروی هوایی آمریکا

ویستا X-62A در سال ۲۰۲۲، که از یک سیستم شبیه‌سازی به یک جنگنده‌ی وافعی تبدیل شده بود، به دو سیستم هوش مصنوعی پیشرفته‌ی به نام‌های نبردهای هوایی خودکار (AACO) و تحول نبردهای هوایی (ACE) مجهز شد که به ترتیب در نبردهای راه دور و نزدیک کاربرد دارند. این جنگنده بین تاریخ ۱ دسامبر تا ۱۶ دسامبر موفق به تکمیل ۱۲ پرواز آزمایشی به مدت ۱۷ ساعت شد. البته علی‌رغم پشتیبانی از ویژگی‌های متعدد، ویستا X-62A کماکان به یک خلبان در کاکپیت عقبی و یک متخصص در کاکپیت جلویی برای رفع مشکلات احتمالی نیاز دارد.

حالا نیروی هوایی آمریکا سعی دارد تا در اسرع وقت دو سیستم هوش مصنوعی AACO و ACE را به ناوگان هوایی خود اضافه کند. یکی از کاربردهای اصلی این سیستم‌ها زمانی است که خلبان بیهوش و یا کشته شده اما جنگنده کماکان سالم است. در این شرایط، هوش مصنوعی می‌تواند نبرد هوایی را ادامه داده و یا جنگنده را در محلی امن فرود آورد. توجه داشته باشید که این سیستم تنها مکمل خلبان بوده و جایگزین او نخواهد شد.

منبع: TechSpot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید