گوگل به زودی یک مدل هوش مصنوعی با قابلیت پشتیبانی از ۱۰۰۰ زبان زنده دنیا معرفی می کند - تکفارس 
گوگل به زودی یک مدل هوش مصنوعی با قابلیت پشتیبانی از ۱۰۰۰ زبان زنده دنیا معرفی می کند - تکفارس 

گوگل به زودی یک مدل هوش مصنوعی با قابلیت پشتیبانی از ۱۰۰۰ زبان زنده دنیا معرفی می کند

افشین نوری
۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - 14:30
گوگل

این‌روزها چت بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و اکثر شرکت‌های فناوری به دنبال ارائه آن برای کاربران خود هستند. اخیرا شرکتی مثل مایکروسافت اعلام کرد که یک سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری روی فناوری‌های هوش مصنوعی OpenAI خواهد کرد. OpenAI سازنده چت بات معروف ChatGPT است که محبوبیت زیادی در بین کاربران پیدا کرده است

در حالیکه گفته می‌شود گوگل چند محصول هوش مصنوعی در رویداد I/O 2023 عرضه خواهد کرد، این شرکت امروز خبر از معرفی یک مدل زبانی Universal Speech داد که اولین مرحله آن با موفقیت انجام شده است. این پلتفرم از ۱۰۰۰ زبان مختلف پشتیبانی خواهد کرد. ‌

گوگل چند ماه پیش گفته بود که قصد دارد یک مدل زبانی با قابلیت پشتیبانی از ۱۰۰۰ زیان رایج دنیا را ارایه کند. حالا این مدل با بیش از ۲ میلیارد پارامتر و ۲۸ میلیارد جمله و ۱۲ میلیون ساعت آموزش معرفی شده است.  

فناوری Universal Speech که هم‌اکنون در یوتیوب نیز اسفاده می‌شود قادر به پشتیبانی از تشخیص خودکار گفتگو است. این قابلیت می‌تواند به‌طور خودکار زبان‌ها را تشخیص دهد و آن‌ها را ترجمه کند. گوگل گفته است که پلتفرم جدیدش فعلا از ۱۰۰ زبان زنده دنیا پشتیبانی می‌کند و قرار است بتدریج توسعه یابد. ظاهرا متا نیز روی پلتفرم مشابهی کار می‌کند و هنوز در مراحل اولیه توسعه خود قرار دارد. 

به نظر می‌رسد که یکی از اهداف توسعه چنین پلتفرم‌هایی استفاده از آن‌ها در دستگاه‌های واقعیت افزوده باشد. در هر حال، با ظهور فناوری چت بات‌های هوش مصنوعی شاهد آن هستیم که شرکت‌هایی مثل گوگل و مایکروسافت به‌دنبال ارایه مدل‌های زبانی پیشرفته‌تر هستند و باید ببینیم گوگل چه فکرهایی در سر دارد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید