گزارش: قیمت حافظه های SSD از ابتدای سال ۲۰۲۳ حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است - تکفارس 
گزارش: قیمت حافظه های SSD از ابتدای سال ۲۰۲۳ حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است - تکفارس 

گزارش: قیمت حافظه های SSD از ابتدای سال ۲۰۲۳ حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است

افشین نوری
۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - 10:42
حافظه SSD

قیمت کارت‌های حافظه SSD از ابتدای سال ۲۰۲۳ شروع به کاهش کرده است بطوریکه طبق یک گزارش جدید قیمت این محصولات در عرض دو ماه گذشته حدود ۱۵ الی۳۰ درصد افت کرده است.

در سال‌های اخیر کمبود تراشه و قطعات مرتبط با آن باعث افزایش قیمت این محصولات شده بود. اما حالا به نظر می‌رسد که میزان تولیدات این قطعات در ماه‌های اخیر افزایش یافته است و کاهش قیمت آن‌ها موید این حرف است.

از طرف دیگر، ما در دو سال گذشته به خاطر شیوع کرونا شاهد افزایش قیمت حافظه‌های SSD بودیم و دلیل اصلی آن افزایش تقاضا برای آن‌ها بوده است‌. حالا با فروکش کردن کرونا تقاضا کاهش یافته و عرضه افزایش یافته است. همین موضوع باعث شده تا علاوه بر حافظه‌های SSD سایر قطعات کامپیوتری مثل کارت گرافیکی نیز با کاهش قیمت مواجه شوند‌.

گزارش امروز گفته است که حافظه‌های ۱ ترابایتی اکنون به کمترین قیمت خود از ماه ژانویه رسیده‌اند. از آن جمله می‌توان به کارت WD Black SN770 NVMe SSD اشاره کرد که قیمت آن از ۸۹ دلار در ماه ژانویه به ۵۹ دلار در هفته اخیر رسیده است. حافظه‌های SATA نیز با کاهش قیمت مواجه شده‌اند و برای مثال قیمت Samsung 870 Evo از ۹۰ دلار در اوایل ماه ژانویه به ۶۵ دلار در روزهای اخیر کاهش یافته است. 
 
یکی از دلایل کاهش قیمت‌ها می‌تواند افزابش تولیدات و از طرف دیگر کاهش تقاضا برای کامپیوترها باشد. طبق گزارش امروز انتظار می‌رود که قیمت‌ها باز هم کاهش یابد. اگر شرایط اینگونه پیش برود احتمالا در ادامه سال ۲۰۲۳ نیز شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود. با این‌حال با قطعیت نمی‌توان اظهار نظر کرد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید