آیا اپل برای کند نشان دادن عملکرد گلکسی S23 اولترا در گیک بنچ رشوه داده است؟! - تکفارس 
آیا اپل برای کند نشان دادن عملکرد گلکسی S23 اولترا در گیک بنچ رشوه داده است؟! - تکفارس 

آیا اپل برای کند نشان دادن عملکرد گلکسی S23 اولترا در گیک بنچ رشوه داده است؟!

افشین نوری
۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - 10:38
ماجرای رشوه اپل و سامسونگ

خیلی‌ها فکر می‌کند که بسیاری از بنچمارک‌ها از جمله گیک بنچ به نفع اپل کار می‌کنند و نتایج گوشی‌های این شرکت را بالاتر از رقبایش نشان می‌دهند. شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه گیک بنچ ۶ به‌طور عمدی عملکرد گلکسی S23 اولترا را کندتر از آیفون ۱۴ پرو نشان داده است.

بنچمارک‌های گیک بنچ، آنتوتو، GFX و ۳D Mark جزو محبوب‌ترین پلتفرم‌ها برای ارزیابی عملکرد واحد پردازش مرکزی (CPU) و واحد پردازش گرافیکی (GPU) دستگاه‌های مختلف مثل لپ تاپ، تبلت و گوشی‌های هوشمند هستند. ما اخیرا شاهد معرفی گیک بنچ ۶ بودیم که گفته می‌شود بسیار قدرتمندتر از نسل قبلی است و می‌تواند همه جنبه‌های یک دستگاه را بررسی کند. طبق گفته وب‌سایت این بنچمارک، نسخه ۶ گیک بنچ می‌تواند عملکرد پردازنده گوشی شما را در هر بخشی از ایمیل و عکسبرداری تا پخش موزیک و حتی می‌تواند همه آن‌ها را به طور همزمان در نظر بگیرد.

این بنچمارک همچنین می‌تواند عملکرد گوشی شما را در بخش گیمینگ، پردازش تصویر و ویرایش ویدیوها تست کند. در واقع گیک بنچ ۶ می‌تواند به شما بگوید گوشی‌تان چقدر قدرتمند است و کدام گوشی سریع‌تر از گوشی دیگر است. نتایج این بنچمارک نشان می‌دهد که آیفون ۱۴ پرو بسیار سریع‌تر از هر گوشی اندرویدی دیگر از جمله گلکسی S23 اولترا است. حالا عده‌ای از کاربران، اعتبار گیک بنچ ۶ را زیر سوال برده‌اند و حتی ادعا کرده‌اند که تیم کوک به مدیران گیک بنچ رشوه داده است تا گلکسی S23 اولترا را کندتر نشان بدهند.

آیا اپل برای سریع‌تر نشان دادن آیفون  14 پرو رشوه پرداخت کرده است؟

ما مدرکی دال بر این ندعا نداریم اما بررسی  چند مصاحبه با افراد معتبر می‌تواند حقایقی را بر ما آشکار کند. رئیس گیک بنچ اخیرا گفته بود که‌ گیک بنچ ۶ برای گوشی‌های اندرویدی سخت‌تر شده است و این گوشی‌ها در تست‌های بنچمارک جدید به‌‌‌مراتب کندتر از آیفون هستند. برای مثال، تراشه A16 بایونیک‌ به‌لطف گیک بنچ ۶ توانسته برتری خود را بر تراشه‌های اندرویدی افزایش دهد، اما سوال اینجاست که چه تفاوتی بین گیک بنچ ۶ و گیک بنچ ۵ وجود دارد که منجر به افزایش عملکرد آیفون ۱۴ پرو نسبت به گلکسی S23 اولترا شده است؟

گلکسی S23 اولترا

ما می‌دانیم که گیک بنچ ۶ عملکرد گوشی‌ها را در بخش‌های کاربردی مثل واقعیت افزوده و یادگیری ماشین اندازه‌گیری می‌کند. به غیر از این موارد، گیک بنچ ۶ قرار است عملکرد گوشی‌ها را در سایر بخش‌ها به طور دقیق‌تر بررسی کند. لیست تغییرات این بنچمارک به صورت زیر است: 

  • عکس‌های بزرگتر و با کیفیت‌تر (از ۱۲ تا ۴۸ مگاپیکسل) 
  • فابل‌های HTML که نشان‌دهنده استانداری مدرن وبگردی هستند
  • کتابخانه بزرگ تصاویر برای استفاده در تست‌های ایمپورت
  • نقشه‌های بزرگتر برای تست‌های ناوبری
  • فایل‌های PDF بزرگتر 
  • افرایش سایز کارهای Clang 

نکته دیگر اینکه گیک بنچ ۶ تمرکز خود را از روی تست‌های تک هسته‌ای برداشته است و توجه خود را روی تست‌های چند هسته‌ای و عملکرد واقعی دستگاه‌ها گذاشته است. در واقع، بزرگترین تغییر گیک بنچ ۶ نسبت به نسخه‌ قبلی، در نحوه امتیازدهی چندهسته‌ای تراشه‌هاست.  این بنچمارک به‌ جای تخصیص وظایف مختلف به هر هسته، نحوه همکاری آن‌ها با یکدیگر برای انجام یک کار واحد را مورد اندازه‌گیری قرار می‌دهد.

در واقع، هدف این بنچمارک آن است که نحوه همکاری واقعی هسته‌ها را بسنجد که این موضوع به‌ویژه در تراشه‌هایی که دارای معماری هیبریدی هستند بسیار مهم است. تراشه‌های هیبریدی تراشه‌هایی هستند که از هسته‌های بزرگ و سریع در کنار هسته‌های کوچک و کم‌مصرف استفاده می‌کنند.  

تراشه انحصاری اسنپدراگون ۸ نسل ۲ در گلکسی S23 اولترا حدود ۳۰ درصد کندتر از A16 بایونیک آیفون ۱۴ پرو است

خیلی‌ها می‌پرسند که چگونه یک بنچمارک جدید که توسط محبوب‌ترین شرکت سنجش عملکرد گوشی‌ها ساخته شده است عملکرد آیفون ۱۴ پرو را حدود  ۳۰ درصد سریع‌تر از گلکسی S23 اولترا که مجهز به یک تراشه انحصاری اسنپدراگون ۸ نسل ۲ است نشان می‌دهد. مقایسه گیک بنچ ۵ با گیک بنچ ۶ نشان می‌دهد که عملکرد آیفون ۱۴ پرو از حدود ۱۲ درصد در نسخه ۵ به بیش از دو برابر یا ۲۸ درصد در نسخه ۶ افزایش یافته است.

گیک بنچ ۵

  • گلکسی S23 اولترا – ۱,۶۰۰ (تک‌هسته‌ای), ۵,۰۰۰ (چندهسته‌ای)
  • آیفون ۱۴ پرو – ۱,۹۰۰ (تک‌هسته‌ای), ۵,۵۰۰ (چندهسته‌ای)

گیک بنچ ۶

  • گلکسی S23 اولترا – ۱,۹۰۰ (تک‌هسته‌ای), ۵,۱۰۰ (چندهسته‌ای), ۶% بیشتر از گیک بنچ ۵
  • آیفون ۱۴ پرو – ۲,۵۰۰ (تک‌هسته‌ای), ۶,۵۰۰ (چندهسته‌ای), ۲۱% بیشتر از گیک بنچ ۵
گلکسی S23 اولترا

این نتایج به معنای آن است که کسانی که گلکسی S23 اولترا دارند بهتر است گوشی خود را دور بیندازید و به جاش یک آیفون ۱۴ پرو بخرند. اما به نظر می‌رسد که واقعیت اینگونه نیست. گرچه طبق نتایج گیک بنچ ۶، تفاوت ۲۸ درصدی بین آیفون ۱۴ پرو و گلکسی S23 اولترا باعث می‌شود که گوشی اپل روی کاغذ بسیار سریع‌تر از پرچمدار سامسونگ به نظر برسد، اما در واقعیت تفاوت آن‌ها فقط ۱۵ درصد است. بنابراین طبق نتایج گیگ بنچ ۵ هرچند آیفون ۱۴ پرو نسبت به گلکسی S23 اولترا برتری دارد اما تفاوت آن‌ها در آن حدی نیست که گیک بنچ ۶ نشان می‌دهد.

به هر حال، نتایج گیک بنچ ۵ می‌توانست یک دستاورد بزرگ برای سامسونگ، اندروید و کوالکام باشد، اما گیک بنچ ۶ این خوشحالی را تبدیل به یاس و ناامیدی می‌کند. حالا دارندگان گوشی گلکسی S23 اولترا از خودشان می‌پرسند آیا واقعا گوشی من ۳۰ درصد کندتر از آیفون ۱۴ پرو است؟ به نظر می‌رسد پاسخ این سوال در دنیای واقعی کمی پیچیده است.

اگر بخواهیم این دو گوشی را در دنیای واقعی مقایسه کنیم باید به سراغ اجرای اپلیکیشن‌ها روی این دو گوشی برویم. بررسی‌ها نشان می‌دهند که گلکسی S23 اولترا و آیفون ۱۴ پرو عملکردی تقریبا مشابهی در این بخش دارند. حتی می‌توان گفت که گلکسی S23 اولترا در باز کردن اپلیکیشن‌های روزانه مثل اینستاگرام، توییتر و یوتیوب سریع‌تر از آیفون ۱۴ پرو است. گوشی سامسونگ نه‌تنها مدیریت رم با کیفیت بهتری انجام می‌دهد، بلکه از رم سریع‌تر LPDDR5x بهره می‌برد.

گلکسی S23 اولترا

همه این‌ ویژگی‌ها منجر به باز ماندن برنامه‌های بیشتری در پس‌زمینه گلکسی S23 اولترا می‌شود. با این حال، آیفون ۱۴ پرو در اجرای برخی اپلیکیشن‌های خاص، نسبت به گلکسی S23 اولترا برتری دارد. برای نمونه،  گلکسی S23 اولترا هرچند ممکن است اینستاگرام را سریع‌تر باز کند، اما آیفون ۱۴ پرو خیلی سریع‌تر از گوشی سامسونگ می‌تواند با دوربین اینستاگرام عکس بگیرد و آن را پردازش کند. از طرفی، گوشی اپل می‌تواند عکس‌ها و ویدیوهای باکیفیت‌تری در اینستاگرام ثبت می‌کند. بنابراین، در حالیکه آیفون ۱۴ پرو می‌تواند تصاویر با وضوح بالا را به‌سرعت در پس‌زمینه پردازش کند، گلکسی  S23 اولترا این کار را در عرض ۵ تا ۱۰ ثانیه انجام می‌دهد. 

البته باید به این نکته توجه داشت که اندروید و آیفون کارها را به‌طرز متفاوتی انجام می‌دهند و این موضوع را می‌توان در نحوه اجرای بازی‌ها توسط آیفون ۱۴ پرو و ​ گلکسی S23 اولترا مشاهده کرد. گلکسی S23 اولترا این قابلیت را دارد که یک بازی (مثلا NBA 2K) را بلافاصله دانلود کند، اما آیفون ۱۴ پرو این کار را در حدود یک دقیقه انجام می‌دهد. با این حال، زمانیکه شما یک بازی را اجرا می‌کنید، متوجه تفاوت زیادی در سرعت اجرای آن می‌شوید.

متاسفانه گلکسی S23 اولترا هیچ یک از داده‌های موردنیاز برای اجرای یک بازی را دانلود نمی‌کند اما آیفون ۱۴ پرو همه چیز را دانلود می‌کند. در مقابل، گلکسی S23 اولترا به شما این اجازه را می‌دهد تا بین گرافیک‌های پایین، متوسط ​​و بالا یکی را انتخاب کنید، اما آیفون ۱۴ پرو خودش این انتخاب‌های گرافیکی را برای شما انجام می‌دهد. از طرف دیگر، آیفون ۱۴ پرو هنگام اجرای بازی‌ها، علیرغم حفظ مصرف انرژی دستگاه در حد پایین، از نرخ نوسازی بالاتری استفاده می‌کند. 

بنچمارک گیک بنچ هرچند یک نرم‌افزار بین‌پلتفرمی است، اما نباید فراموش کرد که گوشی‌های سامسونگ و اپل سیستم‌عامل‌های متفاوتی را اجرا می‌کنند. به هرحال، اعداد دروغ نمی‌گویند و بعید است که تیم کوک پولی بابت کاهش سرعت گلکسیS23 پرداخت کرده باشد. با وجود این، ما هرگز نمی‌توانیم از روی یک تست سه دقیقه‌ای تمام قابلیت‌های یک گوشی را ارزیابی کنیم. ضمن اینکه ما از گوشی‌های خود به طور متفاوتی استفاده می‌کنیم. برخی کاربران بیشتر زمان خود را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند. برخی‌ها عمدتا ویدیو تماشا می‌کنند و عده‌ای دیگر علاقمند به عکس گرفتن با گوشی خود هستند. 

بنابراین به عنوان نتیجه‌گیری می‌توان گفت که گیک بنچ نمی‌تواند به‌طور مستقیم امتیازات گوشی‌ها را دستکاری کند. بنچمارک‌ها قادر نیستند به‌طور کامل به ما بگویند که کدام گوشی بهتر یا بدتر است، چراکه آن‌ها نمی‌توانند تمام جنبه‌های یک گوشی را ارزیابی بکنند. نظر شما در این باره چیست؟ ایا شما گوشی خود را براساس نتیجه بنچمارک‌ها می‌خرید؟

منبع: PhoneArena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.