بررسی PSVR2؛ بهترین هدست واقعیت مجازی گیمینگ - تکفارس 
بررسی PSVR2؛ بهترین هدست واقعیت مجازی گیمینگ - تکفارس 

بررسی PSVR2؛ بهترین هدست واقعیت مجازی گیمینگ

مهدی حلوائی
۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - 09:24
پلی استیشن وی آر ۲

بسیاری از افراد با هدست کاملاً بی‌سیم متا کوئست ۲ وارد دنیای واقعیت مجازی شده‌اند و اگر عرضه‌ی احتمالی هدست واقعیت مجازی و عینک وقعیت افزوده‌ی بی‌سیم گوگل در آینده‌ی نزدیک را در نظر بگیریم، احتمالاً پلی استیشن وی آر ۲ (PSVR2) ناامیدکننده به‌نظر خواهد رسید چرا که این دستگاه باید یا یک کابل به پلی استیشن ۵ وصل شود. با این وجود، در صورتی که شما هم از این دستگاه استفاده کرده باشید احتمالاً به این باور رسیده‌اید که سونی بهترین هدست واقعیت مجازی گیمینگ جهان را به بازار عرضه کرده است.

پلی استیشن وی آر ۲ از نمایشگر اولد بی‌نظیر و کنترلرهای لرزشی عالی با تریگرهای انطباق‌پذیر اختصاصی بهره برده و از قدرت گرافیکی پلی استیشن ۵ استفاده می‌کند که از این نظر به راحتی متا کوئست ۲ را شکست می‌دهد. این هدست هفت سال پس از نسخه‌ی قبلی با قیمت ۵۵۰ دلار به بازار عرضه شده اما کاربران برای استفاده از آن باید ۵۰۰ دلار دیگر را برای خرید پلی استیشن ۵ نیز هزینه کنند.

بدون شک بازی‌های انحصاری پلی استیشن وی آر ۲ از نظر گرافیکی یک سر و گردن بالاتر از بازی‌های محصولات رقیب است اما در حال حاضر تعداد این بازی‌ها چندان زیاد نیست. از این رو می‌توان گفت که در حال حاضر هنوز شاهد قدرت واقعی این دستگاه نبوده‌ایم. هرچند که هدست کوئست ۲ ارزش خرید بالایی داشته و آزادی حرکت بیشتری را به شما می‌دهد اما پلی استیشن وی آر ۲ پتانسیل واقعی آینده‌ی واقعیت مجازی را به نمایش گذاشته است. در واقع در برخی موارد گرافیک بهترین بازی‌های این هدست تفاوتی با بازی‌های پلی استیشن ۵ ندارد.

محتویات جعبه

پلی استیشن وی آر 2

خوشبختانه جعبه پلی استیشن وی آر ۲ محتویات کمتری نسبت به نسخه‌ی قبلی داشته و خبری از سیم‌های متعدد در آن نیست. سونی این هدست را به همراه کنترلرهای سنس (Sense)، یک جفت ایرباد و یک کابل شارژ USB-C به A (برای شارژ کنترلرها) در دسترس قرار داده است. همچنین فرآیند نصب این دستگاه بسیار آسان‌تر از قبل بوده و شما برای نصب آن تنها باید کابل USB آن را به پلی استیشن ۵ وصل کنید. البته امکان شارژ کنترلرها از طریق پایه‌ شارژ مخصوص آن، که به صورت جدا فروخته می‌شود، نیز وجود دارد.

مطالب مرتبط:

طراحی

پلی استیشن وی آر 2

سونی در پلی استیشن وی آر ۲ از یک کابل ۴.۵ متری استفاده کرده که آزادی حرکت زیادی را به شما می‌دهد. این کابل در قسمت کناری هدست قرار داشته و همانند تمامی هدست‌های باسیم امکان دست و پا گیرشدن آن هنگام اجرای بازی‌ها وجود دارد. در واقع شاید این مشکل اصلی هدست‌های باسیم باشد که هرگز در هدست‌های بی‌سیم با آن روبه‌رو نخواهید شد.

پلی استیشن وی آر ۲ به راحتی روی سر قرار گرفته و وزن سبکی دارد. همچنین نمایشگر این هدست و لاستیک اطراف آن عرض مناسبی داشته و حتی با عینک‌های بزرگ نیز می‌توان بدون هیچ مشکلی از آن استفاده کرد؛ موضوعی که در مورد هدست متا کوئست ۲ صدق نمی‌کند. در واقع از پلی استیشن وی آر ۲ می‌توان به عنوان بهترین هدست واقعیت مجازی دوست‌دار عینک یاد کرد.

نمایشگر این هدست دارای رزولوشن ۲۰۰۰ در ۲۰۴۰ پیکسل برای هر چشم بوده و میزان روشنایی و شفافیت آن بی‌نظیر است. البته کیفیت این نمایشگر مشابه تلویزیون‌های ۴K نبوده و ممکن است در برخی موارد پیکسل‌های تصویر در آن قابل مشاهده باشند. پلی استیشن وی آر ۲ دارای میدان دید ۱۱۰ درجه است که بیشتر از میدان دید کوئست ۲ می‌باشد اما با این وجود، مشکل تارشدن تصویر در چرخش‌های سریع در این هدست بیشتر از کوئست ۲ و کوئست پرو به چشم می‌آید.

پلی استیشن وی آر 2

کیفیت صدای پلی استیشن وی آر ۲، حداقل هنگام استفاده از ایربادهای عرضه‌شده به همراه آن، در حد کیفیت تصویر آن نیست. شما می‌توانید ایرباد یادشده، یا ایربادهای دیگر، را به بند پشتی این هدست متصل کرده و یا در صورت عدم نیاز، آن‌ها را درون محفظه‌ی مخصوصی که روی هدست وجود دارد قرار دهید. پلی استیشن وی آر ۲ برخلاف کوئست ۲ صدای محیط اطراف را به طور کامل حذف می‌کند و از این رو هنگام استفاده از آن امکان شنیدن صدای افراد و به‌طور کلی صداهای خارجی وجود ندارد. این دستگاه با هدست پالس ۳D سونی نیز هماهنگ بوده و کیفیت صدای سه بعدی آن خوب است.

هدست واقعیت مجازی جدید سونی دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی نیز هست که در محصولات دیگر وجود ندارد. برای مثال این محصول دارای چند موتور لرزشی است که به همراه قابلیت بازخورد لمسی کنترلرها، شما را هر چه بیشتر در دنیای بازی غرق می‌کنند. این هدست از ردیاب چشم نیز بهره برده که احتمالاً در سال‌های آینده شاهد استفاده از آن در هدست‌های واقعیت مجازی دیگر نیز خواهیم بود. فناوری Foveated Rendering این هدست نیز برای کاهش زمان پردازش تنها گرافیک بخشی از تصویر که کاربر به آن نگاه می‌کند را افزایش می‌دهد. همچنین برخی از بازی‌های این هدست از ردیاب چشم برای کنترل بازی استفاده می‌کنند. برای مثال، شما در بازی Horizon: Call of the Mountain می‌توانید با چشمان خود وارد منوهای مختلف بازی شوید. البته کاربرانی که از عینک استفاده می‌کنند برای به‌کارگیری قابلیت ردیاب چشم این هدست باید لنزهای آن را تا حد ممکن به عینک خود نزدیک کنند.

پلی استیشن وی آر ۲ از قابلیت تنظیم خوبی برخوردار بوده و علاوه بر قابلیت تنظیم فاصله‌ی نمایشگر، امکان تنظیم فاصله‌ی لنزهای آن از چشم نیز وجود دارد. کلیدهای خاموش و نمایش محیط واقعی این هدست در قسمت زیرین آن قرار گرفته که هنگام استفاده از هدست ممکن است به راحتی قابل دسترس نباشند. البته دوربین‌های سیاه و سفید این هدست برای مشاهده‌ی محیط اطراف نسبت به کوئست ۲ و کوئست پرو از کیفیت بالاتری برخوردارند.

نصب و استفاده

پلی استیشن وی آر 2

فرآیند نصب و نحوه‌ی عملکرد پلی استیشن وی آر ۲ شباهت زیادی به هدست آکیولس کوئست دارد. چهار دوربین داخلی این هدست نیاز به نصب دوربین جداگانه روی تلویزیون برای ردیابی حرکات کاربر را از بین برده و کنترلرهای آن نیز وظیفه‌ی مشابهی را انجام می‌دهند. کنترلرهای سنس همچنین دارای تمامی کلیدها و استیک‌های استاندارد هدست‌های واقعیت مجازی می‌باشند. علاوه بر این، پلی استیشن وی آر ۲ با بررسی محیط اطراف، بهترین مکان برای اجرای بازی‌ها را به شما پیشنهاد می‌دهد. هرچند که محیط پیشنهادی این هدست برای اجرای بازی‌ها، اتاقی ۶.۷ در ۶.۷ فوتی است اما شما می‌توانید از آن در اتاق یا فضاهای کوچک‌تر نیز استفاده کنید. این هدست همچنین همانند بسیاری از محصولات مشابه با نزدیک شدن به دیوارهای اتاق با رنگ کردن دیوارها به شما هشدار می‌دهد.

مطالب مرتبط:

کنترلرها

پلی استیشن وی آر 2

سونی قبلاً کنترلر مخصوصی برای واقعیت مجازی نداشت و نسخه‌ی قبلی پلی استیشن وی آر نیز از کنترلرهای موو بهره می‌برد اما حالا پلی استیشن وی آر ۲ به کنترلرهای اختصاصی سنس مجهز شده است که در مقایسه با کنترلرهای تاچ کوئست ۲ از ظاهر جذاب‌تری برخوردار بوده و نحوه‌ی قرارگیری کلیدها و استیک‌های آن کمی بهتر است. نحوه‌ی بازخورد تریگرهای انطباق‌پذیر این کنترلرها نیز همانند مدل موجود در کنترلر دوال سنس پلی استیشن ۵ است و برای مثال هنگام بالارفتن از کوه یا شلیک اسلحه باید با شدت بیشتری آن‌ها را فشار دهید. با این وجود، خبری از D-Pad و تاچ پد در این کنترلرها نبوده و شما برای اجرای بازی‌های غیر VR پلی استیشن ۵ با پلی استیشن وی آر ۲ باید از کنترلر دوال سنس استفاده کنید.

فناوری بازخورد لمسی این هدست نیز بعد دیگری را به تجربه‌ی کاربر از واقعیت مجازی اضافه کرده و تفاوت بزرگی را با سایر کنترلرهای واقعیت مجازی ایجاد کرده است. برای مثال در بازی Star Wars: Tales From The Galaxy’s Edge شما وزن و لرزش اسلحه‌های مختلف هنگام استفاده از آن‌ها را حس می‌کنید و یا در بازی Horizon: Call of the Mountain حس کشیدن و رها کردن کمان به خوبی به شما القا می‌شود. هرچند که عمر باتری کنترلرهای سنس کوتاه است اما سرعت شارژ آن‌ها بالا بوده و شما می‌توانید علاوه بر کابل شارژ از پایه شارژ ۵۰ دلاری سونی برای انجام این کار استفاده کنید. از نکات منفی این کنترلرها می‌توان به آگاهی آن‌ها نسبت به موقعیت انگشت اشاره کرد. برای مثال در هدست کوئست ۲ با برداشتن یا گذاشتن انگشت روی کلیدهای کنترلر، انگشت شما در بازی نیز به حرکت درمی‌آید اما این موضوع به خوبی در کنترلرهای سنس پیدا نشده است. با این وجود احتمال دارد که این مشکل در آینده با عرضه‌ی یک به‌روزرسانی رفع شود.

بازی‌ها

پلی استیشن وی آر 2

در حال حاضر بسیاری از بازی‌های پلی استیشن وی آر ۲ نسخه‌ی به‌روزرسانی شده‌ی بازی‌های هدست‌های واقعیت مجازی دیگرند و عناوین انحصاری آن تنها به چند مورد ختم می‌شود. بازی‌های انحصاری سونی معمولاً از گرافیک فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده و این موضوع در بازی Horizon: Call of the Mountain نیز مشاهده می‌شود. این بازی از نظر گیم‌پلی ترکیبی از تیراندازی Death :Unchained و صخره‌نوردی The Climb 2 است که برخی از مکانیک‌های Half Life; Alyx نیز در آن گنجانده شده است.

پلی استیشن وی آر 2

برخی از بازی‌های پلی استیشن وی آر ۲ تنها به صورت واقعیت مجازی قابل اجراست و برخی دیگر مانند Resident Evil: Village و Gran Turismo 7 بازی‌های عادی پلی استیشن ۵ هستند که به‌روزرسانی واقعیت مجازی دریافت کرده‌اند. یکی از نکات منفی پلی استیشن وی آر ۲ عدم امکان اجرای بازی‌های پلی استیشن وی آر روی آن بدون نصب به‌روزرسانی است. همچنین برخی از بازی‌های هدست واقعیت مجازی قبلی سونی به‌طور کلی توسط هدست جدید آن پشتیبانی نشده و کاربران در برخی موارد نیز باید مجدداً یک بازی تکراری را خریداری کنند. با این وجود، بسیاری از بازی‌های پلی استیشن وی آر به‌زودی به‌روزرسانی پلی استیشن وی آر ۲ را دریافت خواهند کرد.

PSVR2 یا تلویزیون؟

پلی استیشن وی آر 2

هرچند که نمایشگر پلی استیشن وی آر ۲ از کیفیت بالایی برخوردار بوده و امکان اجرای تمامی بازی‌های پلی استیشن ۵ روی آن وجود دارد اما هنوز هم تفاوتی، هرچند اندک، بین کیفیت این نمایشگر و تلویزیون‌ وجود دارد که اجرای بازی‌ها روی صفحه‌ی بزرگ‌تر را لذت‌بخش‌تر می‌کند.

متاورس

پلی استیشن وی آر 2

برخلاف هدست متا کوئست ۲ که دارای اپلیکیشن‌های اجتماعی، قابلیت ساخت آواتار و مکانی برای تماشای کنسرت‌هاست، پلی استیشن وی آر ۲ در حال حاضر هیچ یک از این ویژگی‌ها را نداشته و خبری از اپلیکیشن‌هایی مانند VRChat یا Rec Room در آن نیست. هرچند که احتمالاً بخشی از این موارد در آینده برطرف خواهد شد اما در حال حاضر پلی استیشن وی آر ۲ در دنیای متاورس حرفی برای گفتن نداشته و تنها در بخش گیمینگ کاربرد دارد.

واقعیت افزوده و ردیاب دست

پلی استیشن وی آر 2

پلی استیشن وی آر ۲ در حالی از دوربین‌های خود برای ترکیب دنیای واقعی و واقعیت مجازی استفاده نکرده که هدست‌هایی مانند کوئست ۲ دارای این ویژگی بوده و در واقع این ویژگی به‌زودی به استاندارد هدست‌های واقعیت مجازی تبدیل خواهد شد. هدست واقعیت مجازی جدید سونی توانایی ارائه‌ی ویژگی‌های واقعیت افزوده را دارد و برای مثال فضای واقعی اطراف شما را بررسی کرده و محدوده‌های آن را با رنگ‌های مختلف نشان می‌دهد. از این رو بعید نیست که در آینده شاهد استفاده‌ی بیشتر از این قابلیت باشیم.

پلی استیشن وی آر 2

پلی استیشن وی آر ۲ از قابلیت ردیابی دست نیز پشتیبانی نمی‌کند اما این ویژگی در هدست‌های دیگر نیز دقت بالایی نداشته و کاربرد چندانی ندارد. با این وجود، این مورد در برخی شرایط مانند منوی بازی‌ها می‌تواند جایگزین خوبی برای کنترلرهای سنس باشد.

جمع بندی

در حال حاضر با توجه به فاکتورهایی مانند قیمت بالا پیشنهاد می‌شود که برای خرید پلی استیشن وی آر ۲ کمی صبر کنید. این دستگاه ۵۵۰ دلار قیمت دارد اما کاربران برای استفاده از آن به پلی استیشن ۵ نیاز دارند که قیمت آن ۵۰۰ دلار است. برای مقایسه، متا کوئست ۲ (که نسخه‌ی جدید آن نیز در راه است) با قیمت ۴۰۰ دلار به فروش می‌رسد و دارای چندین اپلیکیشن رایگان نیز می‌باشد. از این رو در حال حاضر هدست کوئست ۲ گزینه‌ی مناسب‌تری برای استفاده‌ی عادی است.

همچنین هنوز مشخص نیست که کتابخانه‌ی بازی‌های پلی استیشن وی آر ۲ به بزرگی بازی‌های پلی استیشن ۵ باشد. البته با توجه به تمایل توسعه‌دهندگان به حضور در بازار واقعیت مجازی احتمالاً این موضوع در آینده به واقعیت تبدیل خواهد شد. علاوه بر این، ممکن است که سونی در آینده باندل پلی استیشن ۵ و پلی استیشن وی آر ۲ را با قیمتی پایین‌تر به بازار عرضه کند. از این رو در حال حاضر بهترین کار، صبرکردن است.

در نهایت توجه داشته باشید که هدست‌های واقعیت مجازی دیگری نیز در سال جاری میلادی به بازار عرضه می‌شود که از میان آن‌ها می‌توان به متا کوئست ۳، وایو XR الیت و محصول شرکت اپل اشاره کرد. با این وجود، قدرت بالای پلی استیشن ۵ باعث شده تا پلی استیشن وی آر ۲ به بهترین هدست گیمینگ، که بازی‌هایی با کیفیت عناوین رده‌بالای کامپیوتر را بدون نیاز به کامپیوتر اجرا می‌کند، تبدیل شود.


نکات مثبت:

  • نمایشگر اولد فوق‌العاده
  • سبک و راحت
  • کنترلرهای بی‌نظیر
  • بازخورد لمسی
  • گرافیک بالای بازی‌ها

نکات منفی:

  • قیمت بالا
  • نیاز به اتصال به پلی استیشن ۵
  • ایربادهای نه چندان عالی
  • عدم پشتیبانی بومی از بازی‌های PSVR
  • بازی‌های انحصاری کم

۸.۵/۱۰

نظر شما در مورد پلی استیشن وی آر ۲ چیست؟ به‌نظر شما آیا در حال حاضر این هدست واقعیت مجازی جدید ارزش خرید دارد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید