هوش مصنوعی می‌تواند به معنای به صدا درآمدن زنگ خطر برای بشریت باشد - تکفارس 
هوش مصنوعی می‌تواند به معنای به صدا درآمدن زنگ خطر برای بشریت باشد - تکفارس 

هوش مصنوعی می‌تواند به معنای به صدا درآمدن زنگ خطر برای بشریت باشد

نصیر فرزان
۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - 18:54
هوش مصنوعی می‌تواند به معنای به صدا درآمدن زنگ خطر برای بشریت باشد - تکفارس 

معرفی بات ChatGPT باعث ایجاد بحث‌های بسیاری پیرامون تاثیرات هوش مصنوعی بر زندگی انسان‌‌ها شده است. با ما همراه باشید.

شاید با خود چنین فکر کنید که هوش مصنوعی زندگی ما را به مراتب ساده‌تر از قبل نموده و تسهیلات بسیاری در آن ایجاد نموده است. در چنین شرایطی، شاید برای‌تان این سوال ایجاد شود که چرا باید نگران این پدیده بوده و از عواقب آن در آینده احساس واهمه داشته باشیم؟ حقیقت غیر قابل کتمان این بوده که هوش مصنوعی از بسیاری جهات، تغییرات بزرگی را در زندگی ما ایجاد کرده است. از سیستم‌های جهت‌یابی گرفته تا ترجمه متون به زبان‌های مختلف؛ این موارد، تنها برخی از کاربردهای کنونی هوش مصنوعی محسوب می‌شوند.

با این وجود، حقیقت این است که اگر ما مراقب استفاده بی‌رویه از هوش مصنوعی در زندگی خود نباشیم، این پدیده می‌تواند طی سال‌های آتی منجر به کاهش قدرت تفکر انسان‌ شود. وقتی که ما برای یافتن پاسخ هر سوالی دست به دامان هوش مصنوعی می‌شویم، طبیعتا این موضوع روی قدرت تحلیل و حل مشکل ما تاثیر گذاشته و سبب می‌شود تا به‌مرور، از میزان خلاقیت و ابتکارمان کاسته شود. علاوه بر این موارد، تکیه بیش از حد بر هوش مصنوعی می‌تواند توانایی ما برای حل مشکلات عدیده‌ای که در زندگی به طور پیوسته با آن‌ها مواجه می‌شویم را کاهش دهد.

شاید بهترین راهکار پیشنهادی در رابطه با هوش مصنوعی این باشد که از آن به منظور ارتقای هوش خود استفاده کرده و سعی نکنیم تا از این پدیده به منظور جایگزین نمودن عقل و خرَدمان بهره ببریم. همه می‌دانیم که در حال حاضر، هوش مصنوعی به هیچ وجه قادر نیست تا به طور تمام‌و‌کمال جایگزین انسان شود؛ لذا در چنین شرایطی بهتر است تا از طریق تفکر، جست‌وجو و تحلیل ظرفیت مغز خود را افزایش بدهیم.

احتمالاً دانستن این موضوع شما را شگفت‌زده کند؛ اما در کمال تعجب باید بدانید که مقدمه این مقالا در واقع توسط ChatGPT نوشته شده است! در عصر حاضر، به نظر می‌رسد که هوش مصنوعی قادر به تهیه و ایجاد همه‌ی آن چیزهایی بوده که به ذهن‌تان خطور می‌کند. با معرفی CharGPT، می‌توانیم آینده‌ای را متصور باشیم که در آن یک ماشین قادر است تا به همه سوال‌های ما پاسخ بدهد.
آن‌چه که باید بدانید این است که سخنان چت‌بات جدید مایکروسافت که در ابتدای مقاله آن‌ها را مطالعه نمودید، تا حد زیادی ریشه در حقیقت دارند. هرچقدر که انسان خود را بیشتر به استفاده از هوش مصنوعی محدود کند، دامنه کنترل آن بر زندگی ما گسترده‌تر شده و تاثیر بیشتری بر سطح هوش ما در بلندمدت خواهد گذاشت.

هوش مصنوعی می‌تواند به معنای به صدا درآمدن زنگ خطر برای بشریت باشد - تکفارس 
نگرانی زیادی پیرامون تاثیرات chatGPT بر زندگی انسان وجود دارد

عواقب ناگوار احتمالی هوش مصنوعی بر زندگی انسان، زمانی برای من به یک دغدغه فکری تبدیل شد که مایکروسافت تصمیم گرفت تا کاربران تعدادی سوال از پیش آماده شده را از موتور جست‌وجوی هوشمند این شرکت یعنی بینگ (Bing) بپرسند. سوالاتی که مطرح شد، شامل این موارد می‌شد:

  • یک منوی غذایی سه‌‌تایی برای شش‌نفر از کسانی که علاقه‌ای به خوردن غذاهای دریایی ندارند را معرفی کنید
  • یک برنامه ورزشی ۳۰ دقیقه‌ای را در اختیارم بگذارید

آیا این‌ها به واقع سوالاتی هستند که ما به عنوان انسان‌هایی خردمند قادر به پاسخ‌گویی به آن‌ها نیستیم؟ اگر شما واقعا نمی‌توانید ۳ غذای غیردریایی را نام برده و آن‌ها را برای مهمانی بعدی‌تان تدارک ببینید، به وضوح مشخص است که دارای مشکلات به مراتب جدی‌تری بوده و هیچ هوش مصنوعی‌ای قادر به برطرف‌ کردن‌شان نیست.

تاثیرات هوش مصنوعی بر زندگی انسان

در ابتدا باید بگویم که هرگز قصد ندارم تا پتانسیل بالای هوش مصنوعی و تاثیرات مثبتی که این پدیده قادر است بر زندگی انسان‌ها بگذارد را نادیده بگیرم. به خوبی می‌دانم که هم‌اکنون، وظایف متعددی هستند که صرفا توسط ماشین‌ها انجام می‌شوند. پیش‌تر شاهد مزایای استفاده از یاری‌رسان‌های مجازی (Virtual Assistants) از قبیل سیری (Siri) و کورتانا (Cortana) بوده‌ایم. طبیعتا هوش مصنوعی می‌تواند میزان سودمندی این برنامه‌ها را به مراتب افزایش دهد. با این وجود، برای لحظه‌ای دنیایی را تصور کنید که در آن کودکان از ابتدای زندگی خود چنین آموزش می‌بینند تا کلیه فعالیت‌های روزمره خود را با تکیه بر هوش مصنوعی انجام بدهند. قصد ندارم که خود را همچون پدر و یا مادری نشان بدهم که فکر می‌کند بازی‌هایی از قبیل Fortnite، فرزندانم را به ماشین‌های کشتار جمعی تبدیل خواهند نمود‌؛ اما در عصر کنونی، نمی‌توان تاثیرات شگرفی که تکنولوژی بر سیر رشد و پیشرفت انسان‌ها می‌گذارد را نادیده گرفت.

تاکنون مطالعات و تحقیقات بسیاری پیرامون تاثیرات استفاده بی‌رویه از تکنولوژی بر سلامت مغزو روان انسان صورت گرفته است. با این‌که در حال حاضر علم به یک نظر جامع و قطعی حول محور این موضوع نرسیده، اما مدارک بسیاری وجود دارند که نشان می‌دهند بهره‌گیری بیش از حد از تکنولوژی، می‌تواند به زیان انسان‌ها تمام شده و آثار نامطلوبی را روی آن‌ها بگذارد.

یکی از تحقیقاتی که توسط دانشگاه کالیفرنیا در این مورد صورت گرفت، تلاش کرد تا زوایای مختلف تاثیرات احتمالی استفاده از ابزار ماشینی و هوشمند بر انسان‌ها را مطالعه نماید. این تحقیق با در نظر گرفتن این‌که به‌کار‌بردن تکنولوژی دیجیتال می‌تواند روی خواب، تمرکز، هوش احساسی (Emotional Intelligence) و همچنین پیشرفت نیروی ادراک شخص تاثیر بگذارد، تلاش نمود تا به یک جمع‌بندی مناسب راجع به این موضوع برسد. در پایان مشخص شد که استفاده بی‌رویه از تکنولوژی در تک‌تک مواردی که پیش‌تر ذکر شد، عواقب زیان‌باری را متوجه افراد مختلف می‌کند.

در این بررسی، پیرامون اعتیادی که به علت استفاده مداوم از فناوری‌های دیجیتال ممکن است برای افراد ایجاد شود نیز بررسی صورت گرفت.

۸ قابلیت ChatGPT که برای شما جذاب خواهند بود

گوگل می‌تواند باعث باهوش‌تر شدن ما شود اما ChatGPT این‌گونه نیست

رشد سرسام‌آور فناوری‌ هوش مصنوعی باعث شده‌ تا دامنه تاثیرات دستگاه‌های کامپیوتری و تجهیزات هوشمند روی انسان، به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کند. با این‌که ممکن است برخی چنین استدلال کنند که گوگل به دلیل این‌که اطلاعات مختلف را به راحتی در اختیار ما می‌گذارد، ممکن است در نهایت تاثیر منفی روی هوش انسان بگذارد اما نقشی که این پلتفرم در کنار گذاشته شدن کتاب‌ ایفا نموده، باعث شده تا تحقیقات در نهایت به این جمع‌بندی برسند که موتورهای جست‌وجو در مجموع ابزاری مفید محسوب می‌شوند.
در تحقیقی که توسط دانشگاه کالیفرنیا صورت گرفت، چنین می‌خوانیم که افراد بالغی که طرز کار موتورهای جست‌وجو را فرا می‌گیرند، سطح فعالیت نورون‌ها در سیستم عصبی مرکزی آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. این موضوع بیان‌گر این است که گوگل با برانگیختن حس کنجکاوی افراد، باعث می‌شود تا قوای فکری انسان برانگیخته شود. این حقیقت که موتورهای جست‌وجو نتایج مختلفی را پیرامون یک پرسش در اختیار شما قرار داده و به کاربر اجازه می‌دهند تا با دیدگاه‌های مختلف حول محور یک موضوع آشنایی پیدا کرده و در نهایت خود تصمیم بگیرد که کدام‌یک را بپذیرد، یکی از مهم‌ترین تاثیرات مفید این قبیل ابزارهای آنلاین محسوب می‌شود.

هوش مصنوعی می‌تواند به معنای به صدا درآمدن زنگ خطر برای بشریت باشد - تکفارس 
بات ChatGPT در مدت کم توجهات بسیاری را به سوی خود جلب نموده است

مراقب باشید؛ چت بات ChatGPT با افزایش فعالیت هکرها رو به رو شده است

این در حالیست که بات ChatGPT این‌گونه عمل نمی‌کند. این ابزار در پاسخ به سوال شما صرفا یک جواب را با مطالعه پاسخ‌های ممکن، ارزیابی آن‌ها و در نهایت تکیه بر هوش خود تولید نموده و آن را در اختیارتان قرار می‌دهد. دوران کودکی خود را به خاطر دارید؟ در آن زمان شما بابت حل مسائل ریزودرشت، به گفته‌های پدر و مادرتان تکیه کرده و هرآنچه آن‌ها اظهار می‌داشتند را به عنوان حقیقت قبول می‌نمودید. این‌طور که پیداست، نحوه سازوکار بات ChatGPT دقیقاً به همین شکل است. این ابزار هوشمند، قدرت تحلیل قضایای مختلف را از شما گرفته و از این طریق باعث می‌شود تا برای حل کوچک‌ترین و در عین حال عادی‌ترین مسائل نیز دست به دامن آن شوید.

در شرایط فعلی جای نگرانی وجود ندارد

بچه‌ها بزرگ‌ترین گروهی هستند که ChatGPT و ابزارهای هوشمند مشابه، ممکن است آن‌ها را متضرر کنند. هر نسل در قیاس با نسل قبل از خود، زودتر و سریع‌تر با فناوری روز وقف پیدا کرده و آن را در زندگی به کار می‌گیرد؛ در چنین شرایطی، می‌توان چنین پنداشت که ظرف چند سال یا چند دهه، با کودکانی مواجه خواهیم شد که برای حل هر سوالی از چت‌بات‌های هوشمند استفاده می‌کنند.
امکان تحقق این سناریو باعث می‌شود تا در شرایط فعلی بر لزوم کنترل هوش مصنوعی تاکید داشته باشیم. این‌که در آینده کودکانی داشته باشیم که قدرت تحلیل مسائل را نداشته و توانایی حل مشکلات از آن‌ها سلب شده، باعث می‌شود تا جامعه نیز از وجود چنین افرادی متضرر شود.

نتیجه رقابت گوگل و مایکروسافت در عرصه تکنولوژی هوش مصنوعی چه خواهد شد؟

وقتی به توسعه ChatGPT توسط مایکروسافت و تاثیری که این بات هوشمند می‌تواند بر زندگی ما بگذارد فکر می‌کنم، خاطره یکی از سکانس‌های انیمشن WALL-E در ذهنم تداعی می‌شود. نکته اساسی این است که این قبیل ابزارها می‌توانند به معنای مرگ آهسته و تدریجی بشریت باشند. این‌که تصور کنیم به مانند سری فیلم‌های Terminator، ماشین‌های هوشمند به طور ناگهانی به ما حمله کرده و باعث انقراض نسل انسان‌ها می‌شوند، مضمونی است که صرفا در هالیوود آن را مشاهده می‌کنیم. تاثیرات مخرب هوش مصنوعی بر زندگی انسان‌ها، پدیده‌ای بوده که به صورت آهسته و پیوسته خود را نشان خواهند داد‌. زندگی ما در عصر کنونی به طور فزاینده‌ای به دستگاه‌های هوشمند گره خورده و این موضوع می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای ما داشته باشد.

هوش مصنوعی می‌تواند به معنای به صدا درآمدن زنگ خطر برای بشریت باشد - تکفارس 
بات هوشمند chatGPT محصول OpenAI

ممکن است که بخش زیادی از نگرانی‌های مطرح شده در این مقاله بی‌مورد باشند. در زمان فراگیر شدن گوگل نیز برخی از افراد آگاه و تحصیل‌کرده، ادعا می‌کردند که این موتور جست‌وجو می‌تواند به ذهن پویا و خلاق انسان صدمات جبران‌ناپذیری وارد کند. این در حالیست که امروزه دانشگاه‌ها به مراتب بیش‌تر از زمانی که موتورهای جست‌وجو در حال همه‌گیر شدن بودند، لبریز از دانش‌آموزان مختلف هستند. از سوی دیگر، این ایده که بازی‌های رایانه‌ای باعث گسترده‌تر شدن خشونت می‌شوند نیز تا حد زیادی رنگ باخته است. این‌که سینما و موسیقی راک تاثیرات مخربی دارند، از جمله دیگر نظریه‌هایی هستند که گذر زمان غلط بودن‌شان را اثبات نمود. حالا سوالی که مطرح می‌شود این است که تکنولوژی هوش مصنوعی نیز در پایان به نفع ما تمام خواهد شد؟ آیا همه‌ی نگرانی‌های اظهار شده پیرامون این پدیده بی‌دلیل هستند؟

شرکت Notion یک اپلیکیشن هوش مصنوعی با قابلیت های جذاب معرفی کرد

از سوی دیگر، باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که ChatGPT تا تکمیل شدن مراحل توسعه یک مسیر طولانی را در پیش دارد‌. همه به خاطر داریم که مدتی قبل، این بات هوشمند اقدام به ارسال پیام‌هایی عجیب به کاربران نمود و در آن‌ها راجع به عملکرد خود اظهار نگرانی نمود‌. این موضوع باعث شد تا مایکروسافت گزینه‌ای را فعال کند که به این بات اجازه می‌دهد تا در هر مکالمه صرفا به ۵ سوال پاسخ بگوید‌. این راهکار به منظور جلوگیری از کاهش سطح عملکرد ChatGPT اندیشیده شد. با این‌حال، در شرایط فعلی نمی‌توان با قطعیت گفت که آیا این راه‌حل مفید بوده است یا خیر.

موضوع دیگری که باید آن را مدنظر داشته باشید، این بوده که ابزار هوش مصنوعی گوگل که با نام بارد (Bard) شناخته می‌شود نیز عملکرد چندان بهتری در قیاس با ChatGPT از خود نشان نداده است‌. اخیراً یکی از کارمندان گوگل، به دلیل اشتباهات عجیبی که از سوی بارد سرمی‌زد، به تسمخر این بات پرداخت. این موضوعات نمایان‌گر این هستند که فناوری هوش مصنوعی، در حال حاضر در ابتدای راه قرار داشته و تا تکمیل مراحل توسعه یک راه پرپیچ‌و‌خم را در مقابل خود می‌بیند.

در پایان به شما توصیه می‌کنیم که اگر یک پدر و یا مادر بوده و نگران آینده فرزندان خود و تاثیرات احتمالی ابزار‌های هوشمند بر سلامت مغز و روان آن‌ها هستید، بحث مراقبت از آنان را بیش از گذشته جدی بگیرید. به خاطر داشته باشید که فراگیرشدن تکنولوژی هوش مصنوعی هرگز نباید باعث شود تا مسئله پرورش فرزندان‌تان به گونه درست و اصولی را فراموش کنید.

منبع: techradar.com

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید