بیش از ۱ میلیارد کهکشان در آسمان کیهان نقشه برداری شد - تکفارس 
بیش از ۱ میلیارد کهکشان در آسمان کیهان نقشه برداری شد - تکفارس 

بیش از ۱ میلیارد کهکشان در آسمان کیهان نقشه برداری شد

افشین نوری
۵ اسفند ۱۴۰۱ - 13:46
کهکشان

دانشمندان با استفاده از ابزار طیف‌سنجی انرژی تاریک موسوم به DESI توانسته‌اند نقشه‌ای از آسمان شب که شامل میلیاردها کهکشان است تهیه کنند. 

این نقشه در قالب پروژه‌ای انجام می‌شود که قرار است درک ما را از انرژی تاریک و نحوه گسترش آن در کیهان عمیق‌تر کند. کیهان از حدود ۱۲ میلیارد سال پیش در حال گسترش است و به نظر می‌رسد که انرژی تاریک مسئول این اتفاق است. 

طبق داده‌هایی که از دوربین‌های ابزار طیف‌سنجی انرژی تاریک به دست آمده است انرژی تاریک حدود ۶۸ درصد از کل کیهان را تشکیل می‌دهد و ۲۷ درصد ان ماده تاریک و ۵ درصد آن ماده معمولی است. دانشمندان در نقشه‌برداری از بخشی از آسمان کیهان که مساحتی حدود ۲۰,۰۰۰ درجه مربع دارد و تقریبا نصف آسمان را شامل می‌شود توانسته‌اند بیش از یک میلیارد کهکشان را که میلیاردها سال نوری از ما فاصله دارد پوشش دهند‌.  

به‌تازگی نیز تلسکوپ جیمز وب تصویری از چند کهکشان بسیار دوردست ثبت کرده که دانشمندان حدس می‌زنند این کهکشان‌ها چند صد میلیون سال بعد از انفجار بزرگ یا بیگ بنگ شکل گرفته‌اند. 

این تلسکوپ موفق شده شش کهکشان بسیار قدیمی را کشف کند که به نظر می‌رسد ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون سال بعد از بیگ بنگ شکل گرفته‌اند‌. البته قدیمی بودن آن‌ها به معنای آن نیست که ساختار متفاوتی بلکه دانشمندان حدس می‌زند تعداد ستارگان آن‌ها به اندازه کهکشان راه شیری باشد. 

البته حدس دیگری که ستاره‌شناسان می‌زنند این است که این کهکشان‌ها وجود خارجی ندارند و ما فقط نور آن را بعد از میلیاردها سال دریاقت می‌کنیم. به هر حال، دانشمندان امیدوار هستند که با استفاده از این اطلاعات دانش خود را درباره کیهان بیشتر کنند.

منبع: Gizmodo

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید