نتیجه رقابت گوگل و مایکروسافت در عرصه تکنولوژی هوش مصنوعی چه خواهد شد؟
نتیجه رقابت گوگل و مایکروسافت در عرصه تکنولوژی هوش مصنوعی چه خواهد شد؟

نتیجه رقابت گوگل و مایکروسافت در عرصه تکنولوژی هوش مصنوعی چه خواهد شد؟

نصیر فرزان
۵ اسفند ۱۴۰۱ - 00:00
جدال گوگل و مایکروسافت

گوگل و مایکروسافت با معرفی موتورهای جست‌وجوی مبتنی بر هوش مصنوعی، صفحه جدیدی را در دنیای تکنولوژی باز کرده‌اند. نتیجه این رقابت در پایان چه خواهد شد؟

تصور کنید شرکتی که در آن مشغول به کار هستید، تصمیم گرفته تا یک فرد مستعد را استخدام نماید؛ ستاره نوظهوری که لباس مدیریتی به تن داشته و جذابیتش موجب شده تا شرکت رقیب نیز فردی هم‌چون او را به استخدام خود درآورد‌. پس از استخدام، سرو‌صدای زیادی حول محور این فرد برپا می‌شود. میزان استقبال از این فرد به حدیست که رئیس شرکت و همچنین سهام‌داران، او را آینده کمپانی‌ای که در آن مشغول کار هستید می‌دانند.

در این زمان متوجه می‌شوید که فرد تازه استخدام شده، دچار پدیده‌ای به نام مشکل توهمی (Hallucination Problem) است. در واقع، هر زمان که او قصد دارد تا در حضور دیگران اظهار نظر نماید، ۱۵ الی ۲۰ درصد گفته‌هایش هیچ مفهوم مشخصی ندارند. یکی از پروفسورهای دانشگاه پرینستون (Princeton)، این فبیل افراد را یاوه‌گو می‌نامد. چنین انسان‌هایی قادر نیستند تا حقیقت را از خیال تفکیک نمایند. فرض کنید چنین فردی به روی صحنه می‌آید تا محصولی را تبلیغ کند؛ آیا شما اجازه می‌دهید تا او در منظر عموم ظاهر شده و از شرکت شما نمایندگی کند؟

جواب این سوال در هفته گذشته برای مایکروسافت و گوگل مثبت بوده است. مایکروسافت که پس از موفقیت ChatGPT در آسمان‌ها سیر می‌کند، اخیراً رویداد غیرقابل انتظاری را برگزار کرده و در آن اعلام نمود که OpenAI قصد دارد تا مکانیزم جست‌وجویی شبیه به آن‌چه در ChatGPT دیده بودیم را به موتور جست‌وجوی Bing و مرورگر Edge اصافه کند. درعین زمان، گوگل نیز اقدام به معرفی ابزار جست‌وجوی AI خود یعنی Bard، در جریان رویدادی در پاریس نمود؛ با این‌حال، این‌طور که پیداست، هر دو غول تکنولوژی دچار مشکل اوهامی شده‌اند.

مدیر عامل مایکروسافت یعنی ساتیا نادلا (Satya Nadella) در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت:

امروز صفحه جدیدی در بازار رقابت در عرصه هوش مصنوعی باز شده است.

به نظر می‌رسد که مایکروسافت چنین تصور می‌کند که با عرضه Bing قادرخواهد بود تا با موتور جست‌وجو‌گر گوگل به رقابت بپردازد. این در حالیست که مدیر عامل گوگل یعنی سوندار پیچای (Sundar Pichai)، در جریان معرفی Bard با لحن کنایه‌آمیز اعلام کرد که این شرکت بیش از ۶ سال روی تکنولوژی هوش مصنوعی مشغول به کار بوده است.

گوگل و مشکل اوهام

این‌ حقیقت که گوگل به عنوان غول عرصه موتورهای جست‌وجوگر دچار مشکل اوهام شود، یک موضوع مهم است. بنا به گفته گوگل، این شرکت سال‌ها مشغول کار روی تکنولوژی هوش مصنوعی بوده اما Bard که به عنوان رقیب برای ChatGPT عرض اندام نمود، هنوز هم در مرحله بتا قرار داشته و توسط گروه کوچکی از تسترها (Testers) در حال ارزیابی است. با این‌که پیچای با شوروشوق بسیار راجع به Bard و موفقیت آن سخن گفت، به نظر می‌رسد که این فناوری هنوز راه زیادی برای تکمیل مراحل توسعه پیش رو دارد. این درحالیست که گوگل به هیچ وجه انتظار موفقیت بالای ChatGPT را پس از معرفی آن نداشت.

نتیجه رقابت گوگل و مایکروسافت در عرصه تکنولوژی هوش مصنوعی چه خواهد شد؟
موتور جست‌و‌جوی Edge از محصولات مایکروسافت به هوش مصنوعی تجهیز خواهد شد

این‌که معرفی Bard در جریان رویدادی پرسروصدا از طریق یک فایل گیف (GIF) صورت گرفت، موضوعی است که منتقدین گوگل احتمالا تا سال‌ها آن را به سخره خواهند گرفت. در جریان این معرفی، شاهد این بودیم که فردی از Bard سوال می‌کند که او چگونه می‌تواند به پسر ۹ ساله خود راجع به تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb) توضیح بدهد. در این زمان، چندین دلیل حول محور این‌که تلسکوپ فضایی جیمز وب، نخستین تصویر را از یک سیاره بیگانه اخذ نموده، آورده می‌شود‌. اما قسمت تاسف‌بار ماجرا اینجاست که یکی از این دلایل ریشه در حقیقت ندارد. به نظر می‌رسد که Bard در حال توهم‌زایی بوده است. با این‌که گزارشگر فایننشل تایمز (Financial Times) ادعا می‌کند که از نظر تکنیکی پلسخ Bard به سوال مورد بحث درست بوده، تصدیق آن نیازمند آشنایی به زبانیست که هیچ انسانی تاکنون نتوانسته آن را درک نماید؛ این یکی دیگر از مشکلاتیست که استفاده از فناوری هوش مصنوعی به منظور جست‌وجو را پیچیده‌تر نموده است.

جای تعجب ندارد که کمپانی مادر گوگل یعنی Alphabet، بیش از ۸ درصد از ارزش سهام خود را در روز معرفی Bard از دست داد. حقیقت این است که گوگل در جریان رویداد معرفی Bard، یک بار دیگر مشکلات عدیده هوش مصنوعی را به مردم یادآوری نمود. در ادامه، گوگل اعلام کرد که این شرکت قادر نیست تا از تمام داده‌هایش به منظور ارزیابی صحت و سقم خود بهره ببرد. با این وجود، گوگل با توجه به مشکلی که در سال ۲۰۱۷ حول محور ویژگی اسنیپت (Snippet) گریبان‌گیر این شرکت شد، باید از همان ابتدا فکر وقوع چنین پیشامدی را می‌نمود. در آن زمان، الگوریتم اسنیپت عملا باعث شد تا این موتور جست‌وجو راجع به رئیس جمهور آمریکا دروغ بگوید.

این موضوعات نمایان‌گر این هستند که اگر شما موتور جست‌وجوی مجهز به فناوری هوش مصنوعی خود را پیش از موعد معرفی کنید، این اتفاق می‌تواند صدمه زیادی به مقبولیت‌تان در منظر عموم وارد نماید. مایکروسافت خوش‌شانس بود که در زمان معرفی ChatGPT با هیچ اشکال تکنیکی مواجه نشد؛ اما سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر جست‌وجو براساس ChatGPT یک فناوری پر از ایراد نیست، چرا این تکنولوژی کماکان در مرحله‌ی بتا قرار دارد؟

سارا برد (Sarah Bird) که مدیر بخش هوش مصنوعی مایکروسافت محسوب می‌شود، در پاسخ به سوالی راجع به مشکل اوهامی ChatGPT اظهار داشت که این تکنولوژی هنوز جای کار زیادی دارد. با توجه به این‌که مایکروسافت اذعان داشته که درصد خطای ChatGPT در حال حاضر ۱۵ درصد است، چنین جوابی هرگز جای تعجب ندارد. اخیراً نیویورک تایمز گزارشی را به چاپ رساند که نشان می‌داد New Bing حتی قادر نیست تا سوالات ساده ریاضی را به درستی پاسخ دهد. این گزارش نشان می‌دهد که این تکنولوژی در بیان فهرست کارهایی که یک کودک به طور روزمره انجام می‌دهد نیز پُراشکال عمل می‌کند. سارا برد در بخشی از گفته‌هایش بیان داشت که نسخه‌های اولیه New Bing قادر بودند تا به کاربران، تیراندازی در مدرسه را آموزش بدهند اما تیم مهندسین مایکروسافت تصمیم گرفته‌اند تا این ویژگی را حذف نمایند. این‌‌طور که پیداست، این موتور جست‌وجوی جدید که کماکان در مرحله بتا قرار دارد، می‌تواند مشکلات بسیاری را برای شرکت توسعه‌دهنده‌اش ایجاد نماید.

ارتباط New Bing با Clippy و Zune

مایکروسافت شرکتیست که با خجالت‌زده شدن در منظر عموم آشنایی دارد. فراموش نکنید که این شرکت با عرضه Clippy، یکی از بدترین نرم‌افزارهای تاریخ را به دنیا معرفی کرد. از سوی دیگر، می‌دانیم که این برنامه پس از عرضه به دادن توصیه‌های ناخواسته مشهور شد. این‌که ChatGPT تفاوت‌های فاحشی با Clippy دارد، یک موضوع غیر قابل انکار محسوب می‌شود. به هر ترتیب، ChatGPT ابزاریست که برخلاف Clippy وظیفه پاسخ دادن به سوالات ما را دارد.
با این وجود، این حقیقت که ChatGPT در برخی مواقع پاسخ‌های اوهامی را ارائه می‌کند و زمانی که جواب سوالی را نمی‌داند، از پاسخ دادن طفره می‌رود، باعث می‌شود تا نتوانیم در شرایط کنونی نسبت به آینده این ابزار خوش‌بین باشیم. اگر تعداد زیادی از کاربران در حین استفاده از New Bing جواب‌های سرهم‌بندی‌شده دریافت کنند، این می‌تواند به معنای پایان کار این فناوری باشد.

استفاده از ChatGPT بدون داشتن اکانت
موتور جست‌وجوی هوشمند ChatGPT توجهات بسیاری را به سوی مایکروسافت جلب نموده است

در بازار امروزی، این‌که یک محصول بعدها بتواند مشکلات اولیه خود را برطرف کند، اهمیت چندانی ندارد. فراموش نکنید که این پاسخ ابتدایی مردم به یک محصول خاص است که می‌تواند موفقیت یا شکست آن را رقم بزند. مایکروسافت این موضوع را بهتر از هر شرکت دیگری می‌داند. به هر حال Zune یکی دیگر از تولیدات شکست‌خورده‌ی این کمپانی محسوب می‌شود. طبیعتا این شرکت از گذشته درس گرفته و به خوبی آگاه است که عرضه ChatGPT پیش از تکمیل مراحل توسعه آن، می‌تواند به معنای یک شکست بزرگ دیگر باشد.
به هر ترتیب، New Bing در حال حاضر محصولیست که نمی‌توان با قطعیت راجع به آینده آن اظهار نظر نمود. این‌که با یک فناوری انقلابی مواجه خواهیم شد و یا یک شکست دیگر برای مایکروسافت رقم خواهد خورد، سوالاتی هستند که در شرایط فعلی نمی‌توان با قطعیت راجع به آن‌ها اظهار نظر نمود.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که ChatGPT برای برخی پیشه‌ها از جذابیت بالایی برخوردار است. کسانی که در بنگاه‌های املاک کار می‌کنند، علاقه زیادی به این محصول دارند. با این وجود، در حال حاضر نگرانی‌های زیادی پیرامون آن وجود دارند‌. فراموش نکنید که ChatGPT می‌تواند منجر به افزایش پدیده سرقت ادبی توسط دانش‌آموزان شود. در عین حال اگر کسی از ChatGPT برای انجام یک پروژه دانشگاهی استفاده نماید، ما می‌توانیم به کمک این ابزار متوجه چنین اتفاقی شویم. اخیراً گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد ChatGPT موفق شده تا دانشکده حقوق را به اتمام برساند. با این‌حال، این‌که این فناوری با کسب نمره‌ای نه‌چندان چشم‌گیر توانست چنین کاری را انجام دهد، می‌تواند یک زنگ هشدار باشد‌.

در نهایت، آن‌چه که باید بدانیم این بوده که ساخت نسخه دیجیتالی مغز انسان و گذاشتن نام هوش مصنوعی عمومی (General AI) روی آن، یک کار بسیار سخت است. این فناوری برای این‌که به یک ابزار قابل اتکا تبدیل شود، هنوز یک مسیر طولانی را در مقابل خود می‌بیند. در پایان این شما هستید که به عنوان مصرف‌کننده باید انتخاب نمایید که به پاسخ‌های ChatGPT اتکا می‌کنید یا ترجیح می‌دهید خودتان پس از جست‌وجو، روی لینک مورد نظرتان کلیک کرده و محتویات آن را مطالعه نمایید. این‌که در آخر چه انتخابی خواهید داشت، نشان خواهد داد که آیا به مشکل اوهام گرفتار شده‌اید یا خیر.

منبع: Mashable.com

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید