۱۰ پتنت عجیب و احمقانه شرکت اپل - تکفارس 
۱۰ پتنت عجیب و احمقانه شرکت اپل - تکفارس 

۱۰ پتنت عجیب و احمقانه شرکت اپل

مهدی حلوائی
۴ اسفند ۱۴۰۱ - 11:55
پتنت اپل

اوایل هفته‌ی گذشته پتنت جدیدی از شرکت اپل در اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایلات متحده‌ به ثبت رسید که به محصولاتی مانند نمایشگر لمسی رول‌شونده و نمایشگر تاشو اشاره می‌کرد. این پتنت احتمال ساخت محصولاتی مانند آیپد تاشو را افزایش می‌دهد اما باید توجه داشت که اپل معمولاً ویژگی‌های جدید را چند سال پس از سایر شرکت‌ها به محصولات خود اضافه می‌کند.

هرچند که این رویکرد باعث شده تا برخی ویژگی‌ها در محصولات اپل عملکرد بهتری نسبت به محصولات سایر شرکت‌ها داشته باشند (مانند فیس آی‌دی) اما این موضوع همیشه نیز به نفع اپل نبوده است (کیبورد پروانه‌ای). با این وجود، غول فناوری آمریکایی در طی دو دهه‌ی گذشته پتنت‌های متعددی را به ثبت رسانده که برخی از آن‌ها عجیب و حتی احمقانه به‌نظر می‌رسند. در این مقاله به معرفی ۱۰ مورد از این پتنت‌ها خواهیم پرداخت.

آیفونی که به مک تبدیل می‌شود

10 پتنت عجیب و احمقانه اپل

اپل دارای اکوسیستم نرم‌افزاری قدرتمندی بوده که مزیت بزرگی برای خریداران محصولات آن به حساب می‌آید اما این شرکت در بخش سخت‌افزار چنین رویکردی نداشته و برای مثال قبلاً اعلام کرده که آیپد علی‌رغم داشتن سخت‌افزار لپ تاپ همیشه یک تبلت باقی خواهد ماند و در طرف دیگر احتمالاً هرگز یک مک تاشو به بازار عرضه نخواهد شد.

با این وجود، اپل در سال ۲۰۱۷ پتنتی از یک دستگاه عجیب را به ثبت رساند که عملاً آیفون را به یک لپ تاپ تبدیل می‌کند. این دستگاه مفهومی دارای نمایشگر و باتری بوده و شیاری در قسمت ترک پد آن قرار دارد که گوشی آیفون درون آن جای گرفته و به عنوان قلب تپنده‌ی دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع تمامی وظایف پردازشی و گرافیکی این دستگاه توسط آیفون انجام می‌شود. اپل همچنین پتنت مشابه دیگری را طراحی کرده بود که در آن آیپد به جای نمایشگر لپ تاپ مورد استفاده قرار می‌گرفت.

بند ساعتی که به طور خودکار دور دست تنظیم می‌شود

10 پتنت عجیب و احمقانه اپل

اپل در سال ۲۰۱۷ پتنت بند ساعتی را ثبت کرد که به صورت خودکار دور مچ دست بسته شده و با توجه به داده‌های بایومتریک کاربر، که توسط خود ساعت جمع‌آوری شده، تنظیم می‌شود. این پتنت شباهت زیادی به ایده‌ی کفش‌های نایکی در فیلم Back to the Future دارد. در آن فیلم نیز بند کفش‌های یادشده به طور خودکار بسته می‌شدند.

گفته می‌شود که بند ساعت یادشده از نیتینول، آلیاژی فلزی که شکل آن قابل تنظیم است، قابل ساخت است. این تنها ایده‌ی عجیب اپل در خصوص ساعت‌های هوشمند نبوده و این شرکت قبلاً به دنبال راهی بود تا ساعت‌های خود را به دوربین مجهز کند.

بازدارنده فیلم‌برداری در کنسرت‌ها

10 پتنت عجیب و احمقانه اپل

احتمالاً تا به حال در کنسرت‌ها با افرادی مواجه شده‌اید که هنگام فیلم‌برداری یا عکاسی با گوشی خود دید شما را مسدود می‌کنند. به‌نظر می‌رسد که اپل سعی داشته تا با ایده‌ای جدید از بروز این رفتار جلوگیری کند. یکی از پتنت‌های این شرکت در سال ۲۰۱۶ به سیستمی اشاره داشت که کاربران آیفون را از فیلم‌برداری در کنسرت‌ها منع می‌کرد. این سیستم با استفاده از سیگنال مادون قرمز پیامی را به گوشی کاربر ارسال و قابلیت فیلم‌برداری آن را غیرفعال می‌کرد.

خودروی بدون شیشه

10 پتنت عجیب و احمقانه اپل

شاید تا به حال در فضای مجازی با ایده‌ی خودروی بدون شیشه روبه‌رو شده باشید اما بد نیست بدانید که اپل مدتی پیش پتنت یک خودروی خودران مشابه را به ثبت رسانده بود که قرار بود به جای شیشه از دوربین استفاده کند. اپل در توضیحات این پتنت اعلام کرده بود که چنین خودرویی ممکن است در راننده حالت تهوع ایجاد کند و برای رفع این مشکل، یک سیستم واقعیت مجازی به کار گرفته خواهد شد که نمایی مجازی را مطابق با حرکات فیزیکی راننده برای او به نمایش می‌گذارد.

اپل معتقد است که شیشه‌ی خودروها ناامن بوده و یک سیستم واقعیت مجازی باید جایگزین آن‌ها شود. به ادعای این شرکت، چنین سیستمی نه تنها از امنیت بیشتری برخوردار بوده بلکه امکان ساخت خودروهای ارزان‌تر و کوچک‌تر که در بخش داخلی بزرگ‌ به‌نظر می‌رسند را فراهم می‌کند.

کیبورد آیپد با نوار لمسی

10 پتنت عجیب و احمقانه اپل

اپل در یک پتنت جدید به وسیله‌ای جانبی برای تبلت‌ها اشاره کرد که دارای یک مکانیزم اتصال بوده و از کیبوردی با کلیدهای الکترومکانیکی بهره می‌برد. این محصول کاربردهای زیادی داشته و امکان قراردادن آیپد در زاویه‌های مختلف را فراهم می‌کند. برای مثال شما می‌توانید این وسیله را روی پنل پشتی تبلت قرار داده و به کمک نمایشگر کوچک آن به اطلاعاتی مانند میزان باتری، تاریخ و زمان و پیام‌ها دسترسی داشته باشید.

یکی دیگر از کاربردهای این پتنت، جایگزین شدن نمایشگر تبلت توسط نمایشگر آن است. کاربران همچنین می‌توانند از این محصول به عنوان یک کیبورد معمولی در قسمت پایینی تبلت استفاده کرده و یا روی آن دوربین، پروژکتور یا میکروفون نصب کنند.

مک کمودور ۶۴

10 پتنت عجیب و احمقانه اپل

کانال یوتیوب Elevated Systems مدتی پیش با ترکیب برد اصلی لپ تاپ ماژولار فریم‌ورک (Framework) و بدنه‌ی یک کیبورد مکانیکی دستگاهی را ساخت که در واقع یک کمودور ۶۴ مدرن است. با این وجود، به‌نظر می‌رسد که اپل نیز قصد داشته تا محصول مشابهی را تولید و روانه‌ی بازار کند.

پتنتی که از این شرکت در سال ۲۰۲۰ ثبت شده بود به کامپیوتر دسکتاپی اشاره داشت که ظاهری شبیه به یک کیبورد معمولی دارد. از آن‌جایی که حمل یک کامپیوتر کار دشواری بوده، اپل ایده‌ی ساخت این کامپیوتر شبیه به کیبورد که دارای منبع تغذیه، درگاه USB-C و دیگر موارد مورد نیاز است را ارائه کرده بود. بد نیست بدانید که شرکت رزبری پای قبلاً چنین محصولی را تولید کرده است.

کیبورد مجازی تطبیق‌پذیر

10 پتنت عجیب و احمقانه اپل

این مورد چندان غیرقابل باور نیست اما انتظار می‌رود که اپل درس خوبی از ساخت کیبورد پروانه‌ای خود گرفته باشد. اپل سال گذشته پتنت کیبوردی مجازی را برای سری مک بوک به ثبت رسانده بود که کاملاً قابل شخصی‌سازی است. تصاویر این پتنت به یک کیبورد مجازی معمولی با چیدمان QWERTY، یک کیبورد جداشونده و همچنین یک کیبورد که کلیدهای آن قابل جایگزینی است اشاره دارند.

این محصول در واقع کارکرد قسمت کیبورد لپ تاپ را تغییر داده و با کمک آن شما می‌توانید از قسمت یادشده برای شارژ بی‌سیم گوشی و حسگر اثر انگشت استفاده کرده و کلیدهای آن را از طریق حرکات صورت کنترل کنید. این ایده چندان جدید هم نبوده و لنوو مدتی پیش لپ تاپی با ویژگی‌های مشابهی را به بازار عرضه کرد. البته این لپ تاپ از جوهر الکترونیکی بهره می‌برد.

پرینت با استفاده از تکان دادن دستگاه

10 پتنت عجیب و احمقانه اپل

اپل مدت‌های پیش در آیفون و آیپاد قابلیتی را ارائه داده بود که با تکان دادن گوشی یا آیپاد، موزیک در حال پخش را عوض می‌کرد. قابلیت پرینت با استفاده از تکان دادن نیز با مکانیزمی مشابه برخی از قابلیت‌های پرینت را روی دستگاه شما فعال یا غیرفعال می‌کند. بدون شک این ایده کاملاً احمقانه بوده و حتی اپل نیز با این موضوع موافق است چرا که این پتنت هرگز در هیچ دستگاهی مورد استفاده قرار نگرفت.

آیفون رنده‌دار

10 پتنت عجیب و احمقانه اپل

اپل سال گذشته پتنتی از گوشی آیفون را به ثبت رساند که شباهت زیادی به رنده‌های دستی دارد. توضیحات اپل در خصوص این دستگاه بسیار پیچیده و نامفهوم است اما ظاهراً اپل معتقد است که این دستگاه در دنیای واقعی کاربرد خواهد داشت! شاید این طراحی در سری مک بوک پرو جذاب به‌نظر برسد اما نمی‌توان چنین چیزی را برای گوشی‌های آیفون نیز گفت.

جوراب‌های واقعیت مجازی لرزشی

10 پتنت عجیب و احمقانه اپل

بر اساس گزارش چندین منبع معتبر، اپل چند هدست واقعیت مجازی و واقعیت افزوده‌ را در دست ساخت دارد اما این پایان کار نبوده و ظاهراً خالق آیفون در نظر دارد تا محصولی لرزشی را برای پاهای کاربران نیز تولید کند. در حال حاضر مشخص نیست که این محصول دقیقاً چه چیزی است و ممکن است که به جای جوراب یا کفش با دستگاهی مواجه شویم که به پوست پا متصل می‌شود.

هدف اصلی از ساخت این محصول، القای حس قدم زدن روی سطوح مختلف یا حرکت در جهات مختلف به کاربر است. اپل سعی دارد تا با استفاده از حسگرهای متعدد این دستگاه، تجربه‌ی جدیدی را در دنیای واقعیت مجازی برای کاربران به ارمغان بیاوردنظر شما در مورد پتنت‌‌های معرفی‌شده در این مقاله چیست؟ به‌نظر شما آیا در آینده شاهد عرضه‌ی یک یا چند مورد از آن‌ها به بازار خواهیم بود؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید