تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۲۹ بهمن: ویندوز ۲۰۰۰ معرفی شد - تکفارس 
تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۲۹ بهمن: ویندوز ۲۰۰۰ معرفی شد - تکفارس 

تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۲۹ بهمن: ویندوز ۲۰۰۰ معرفی شد

افشین نوری
۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - 09:54
تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۲۹ بهمن: ویندوز ۲۰۰۰ معرفی شد - تکفارس 

در اواخر فوریه ۲۰۰۰ میلادی مایکروسافت از ویندوز ۲۰۰۰ رونمایی کرد. این سیستم عامل جایگزین ویندوز ۹۸ شد و راه را برای نسخه‌های بهتر ویندوز هموار کرد. ویندوز ۲۰۰۰ در واقع نسخه جدیدی از ویندوز NT بود که قرار بود مکمل ویندوز NT 4.0 و ویندوز ۹۸ شود و در عمل نیز چنین اتفاقی افتاد و بسیاری از مهمترین ویژگی‌های ویندوز ۹۸ به آن اضافه شد.

در دهه ۹۰ میلادی، کسانی که با رایانه کار می‌کردند، با مشکلات بسیار زیادی مانند خرابی‌های مکرر، هنگ کردن‌ها متناوب در سیستم‌عامل‌های مبتنی بر MS-DOS مواجه بودند. سیستم رایانه‌ای مبتنی بر DOS در واقع خانه‌ای از کارت‌ها بود که بر روی یک کد قدیمی ساخته شده بودند.

خوشبختانه در اواخر دهه ۹۰ میلادی بسیاری از رایانه‌ها قدرت کافی برای اجرای Windows NT را پیدا کردند و به همین‌خاطر توانایی اجرای ویندوز ۲۰۰۰ را داشتند. این سیستم عامل در چهار نسخه مختلف منتشر شد که شامل نسخه حرفه‌ای، سرور، سرور پیشرفته و سرور دیتاسنتر می‌شد.

نسخه حرفه‌ای ویندوز ۲۰۰۰ برای مشتریان سازمانی طراحی شده بود و بیشترین استفاده را داشت. همه نسخه‌های ویندوز ۲۰۰۰ دارای قابلیت‌های جدیدی بودند که آن را در مقایسه با Windows NT 4.0 و Windows 98 تبدیل به یک سیستم عامل جذاب می‌کرد.

بد نیست بدانید که چند قابلیت مهم ویندوز ۲۰۰۰ که اکنون جزو مولفه‌های اصلی ویندوز هستند، اولین بار در این سیستم عامل ارائه شدند. از جمله‌ی این قابلیت‌ها می‌توان به Microsoft Installer اشاره کرد که امکان نصب یا حذف سیستم عامل را راحت‌‌تر می‌کرد. همچنین می‌توان به قابلیت Windows File Protection برای محافظت از فایل‌های سیستمی، قابلیت Microsoft Management Console برای مدیریت عملکردهای حیاتی سیستم و قابلیت Active Directory برای مدیریت دامنه‌های شبکه ویندوز اشاره کرد.

به هر حال، ویندوز ۲۰۰۰ یک گام بسیار مهم در ایجاد یک سیستم عامل بسیار پایدار از نظر فناوری NT بود. این سیستم عامل ثابت کرد که می‌توان یک ویندوز نسبتا پیشرفته به‌همراه یک رابط کاربری خوب ارائه کرد.

اندکی بعد و در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۰، مایکروسافت ویندوز جدیدی به نام ویندوز Millenium Edition یا به‌ اختصار ME معرفی کرد که تمرکز این سیستم عامل بیشتر بر مالتی‌مدیا بود و علاوه بر ارتقاء اپلیکیشن Windows Media Player، اپلیکیشن دیگری به نام Windows Movie Maker نیز معرفی شد. در وبندوز ME همچنین قابلیتی به نام System Restore ارائه شد که امکان بازیابی اطلاعات را فراهم می‌آورد.

و سرانجام در سال ۲۰۰۱،‌ ترکیبی از ویندوز ۹۵/۹۸/ME و NT/2000 در قالب ویندوز XP منتشر شد.بعد از آن نسخه‌های دیگر ویندوز شامل ویندور ویستا، ۷، ۸، ۱۰ و د نهایت ویندوز ۱۱ عرضه شدند که هر کدام از آن‌ها قابلیت‌های منحصربه‌فردی را در زمان خود ارائه کردند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید