بررسی گلکسی S23؛ قدرتمند اما تکراری - تکفارس 
بررسی گلکسی S23؛ قدرتمند اما تکراری - تکفارس 

بررسی گلکسی S23؛ قدرتمند اما تکراری

مهدی حلوائی
۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - 12:50
بررسی گلکسی s23

سامسونگ چند روز پیش سرانجام گوشی گلکسی S23 را به همراه دو نسخه‌ی پلاس و اولترا به بازار عرضه کرد. خوشبختانه امسال این گوشی‌ تنها در یک نسخه‌ با تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ روانه‌ی بازار شده‌‌ اما آیا این موضوع به تنهایی می‌تواند دلیل مناسبی برای خرید آن باشد؟ در این مقاله به بررسی این گوشی خواهیم پرداخت.

محتویات جعبه

در حال حاضر اکثر گوشی‌های سامسونگ به همراه یک کابل شارژ، دفترچه راهنما و یک اجکتور سیم کارت به بازار عرضه می‌شوند و این موضوع برای گلکسی S23 نیز صدق می‌کند. سامسونگ جعبه‌ی این گوشی را از کاغذ بازیافتی طراحی کرده و در ساخت خود گوشی نیز از ۲۰ درصد پلاستیک بازیافتی و ۲۲ درصد شیشه‌ی بازیافتی استفاده کرده است.

مشخصات

گلکسی S23

شاید بتوان از گلکسی S23 به عنوان نسخه‌ی تکامل‌یافته‌ی گلکسی S22 نام برد. این گوشی از طراحی بهتری برخوردار بوده، سایز باتری آن ۲۰۰ میلی‌آمپرساعت بیشتر بوده و دوربین سلفی آن نیز از ۱۰ مگاپیکسلی به ۱۲ مگاپیکسلی ارتقا پیدا کرده است. هرچند که دوربین اصلی این دو گوشی از نظر تعداد پیکسل یکسان است اما گلکسی S23 توانایی فیلم‌برداری ۸K در ۳۰ فریم را نیز دارد (گلکسی S22 این قابلیت را در ۲۴ فریم ارائه می‌دهد).

سامسونگ در این گوشی از نسخه‌ی سفارشی تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ استفاده کرده که نه تنها سرعت کلاک بالاتری دارد بلکه در بهبود عملکرد دوربین‌ها نیز نقش داشته است. فناوری Semantic Segmentation این تراشه اشیا، چهره، اعضای بدن و هر آنچه در تصویر است را تشخیص داده و افکت‌های پساپردازش بهتری را ارائه‌ می‌دهد. این فناوری در دوربین سلفی گلکسی S23 نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

با این وجود، گلکسی S23 معایبی نیز دارد که برای مثال می‌توان به تفاوت نوع رم و حافظه‌ی داخلی نسخه‌های متفاوت آن اشاره کرد. نسخه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی این گوشی با رم LPDDR5 و حافظه‌ی داخلی UFS 3.1 به بازار عرضه شده اما نسخه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی آن از رم سریع‌تر LPDDR5X و حافظه‌ی UFS 4 بهره برده است. نسخه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی گلکسی S23 همچنین به طور پیش‌فرض ۴۰ گیگابایت از حافظه‌ی خود را در اختیار سیستم قرار می‌دهد و از این رو میزان واقعی حافظه‌ی داخلی آن کمتر از ۱۲۸ گیگابایت است.

طراحی

گلکسی S23

گلکسی S23 در چهار رنگ مشکی، کرم، سبز و صورتی به بازار عرضه شده اما کاربران می‌توانند با خرید مستقیم از وب‌سایت رسمی سامسونگ به نسخه‌های لیمویی و آبی مایل به خاکستری آن نیز دسترسی داشته باشند. گلکسی S23 از محفظه‌ی دوربین بهره نبرده و تمامی دوربین‌های آن به طور جداگانه روی پنل پشتی تخت آن قرار گرفته‌اند. همچنین قاب کناری و نمایشگر گوشی نیز کاملاً تخت بوده و خبری از لبه‌های منحنی در آن‌ها نیست. به‌طور کلی می‌توان گفت که گلکسی S23 از نظر طراحی یک گوشی کامپکت خوش دست است.

نمایشگر

نمایشگرهای امولد سامسونگ به میزان روشنایی بالا خود شهرت دارند و نمایشگر گلکسی S23 نیز از این قاعده مستثنی نیست. در واقع حداکثر روشنایی نمایشگر این گوشی کوچک ۱،۷۵۰ نیت است که عدد قابل توجهی به حساب می‌آید. این نمایشگر ۶.۱ اینچی دارای نسبت ابعاد ۱۹.۵:۹، وضوح ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل (FHD) و تراکم پیکسلی ۴۲۵ppi بوده و از دقت رنگ بالایی برخوردار می‌باشد.

دوربین

گلکسی S23
دوربین اصلی

گلکسی S23 همانند نسخه‌ی سال پیش به دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی، فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی و تله فوتوی ۱۰ مگاپیکسلی مجهز شده اما نسخه‌ی سفارشی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ تفاوت‌هایی را در این بخش ایجاد کرده است. تصاویر ثبت شده توسط دوربین‌ اصلی این گوشی به رنگ‌‌های گرم تمایل داشته و کیفیت HDR آن بهتر است. با این وجود ممکن است که برخی کاربران تصاویر با کنتراست بالاتر گلکسی S22 را ترجیح بدهند.

گلکسی S23
دوربین فوق عریض

علاوه بر این، کیفیت تصاویر گلکسی S23 کمی واقعی‌تر بوده و اشباع رنگ‌ در آن کمتر است. این موضوع در مورد دوربین فوق عریض گلکسی S23 نیز صدق می‌کند. در طرف دیگر، تصاویر پرتره‌ی گلکسی S23 تفاوت چندانی با S22 ندارد چرا که کیفیت این تصاویر در پرچمدار کامپکت قبلی سامسونگ به حدی بالا بود که جای پیشرفت چندانی را برای گلکسی S23 باقی نگذاشته است. با این وجود، کیفیت تصاویر زوم ۳۰x گلکسی S23 کماکان پایین است.

گلکسی S23
سلفی

کیفیت بالاتر دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی گلکسی S23 به خوبی در تصاویر ثبت‌شده توسط آن قابل مشاهده بوده و جزئیات تصاویر آن بسیار بیشتر از گلکسی S22 است. همچنین لرزش‌گیر دوربین این گوشی نیز عملکرد بهتری را نسبت به گلکسی S22 ارائه می‌دهد.

عملکرد

نسخه‌س سفارشی تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته و این عملکرد در طولانی مدت دچار افت نمی‌شود. بدون شک سیستم خنک‌سازی بهتر گلکسی S23 به این موضوع کمک بزرگی کرده است. گلکسی S23 همچنین علی‌رغم سایز کوچک خود دچار لگ و تاخیر نشده و از پاسخگویی فوق‌‌العاده‌ای برخوردار می‌باشد. کاربران می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن DeX سامسونگ این گوشی را به مانیتور نیز وصل کنند.

سیستم عامل

گلکسی S23

اندروید ۱۳ جدیدترین نسخه از سیستم‌‌عامل محبوب شرکت گوگل بوده و گلکسی S23 نیز با همین سیستم‌عامل بازار عرضه شده است. البته گلکسی S23 در واقع از رابط کاربری One UI 5.1 استفاده کرده که بر مبنای اندروید ۱۳ طراحی شده است. این رابط کاربری دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد متعددی بوده که از میان آن‌ها می‌توان به پنل‌های کنار تصویر برای مولتی تسکینگ، هماهنگی کامل با SmartThings Hub و پشتیبانی از DeX اشاره کرد.

سامسونگ همچنین حالا پشتیبانی بهتری از گوشی‌های خود دارد و تمامی گوشی‌های جدید این شرکت ۴ به‌روزرسانی سیستم‌عامل و ۵ سال به‌روزرسانی امنیتی دریافت می‌کنند. از این رو احتمالاً گلکسی S23 سیستم‌عامل اندروید ۱۷ را نیز دریافت خواهد کرد.

باتری

گلکسی S23

گلکسی S23 به باتری ۳،۹۰۰ میلی‌آمپرساعتی مجهز شده که ۲۰۰ میلی‌آمپرساعت از باتری گلکسی S22 بزرگ‌تر است. این تفاوت با توجه به مصرف انرژی کم تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ منجر به افزایش عمر باتری گلکسی S23 شده و حالا شما می‌توانید با یک بار شارژ کامل تا ۱۵ ساعت در اینترنت جست‌وجو کرده، تا ۸ ساعت ویدیو تماشا کرده و یا تا ۶ ساعت به انجام بازی بپردازید.

سامسونگ از زمان خرید AKG به تدریج کیفیت صدای گوشی‌های خود را ارتقا داد و اسپیکرهای استریوی گلکسی S23 نیز از کیفیت صدای خوبی برخوردارند. صدای بلند این اسپیکرها کاملاً متعادل بوده و آزاردهنده نیست.

رقبا

بدون شک گوشی آیفون ۱۴ رقیب اصلی گلکسی S23 است اما محصول اپل معایبی نیز دارد که از میان آن‌ها می‌توان به نرخ تازه‌سازی پایین نمایشگر آن (۶۰ هرتز) و تنها دو دوربین پشتی آن اشاره کرد. این در حالی است که گلکسی S23 از نمایشگر ۱۲۰ هرتزی بهره برده و به سه دوربین پشتی مجهز شده است.

گلکسی S23

همچنین از پیکسل ۷ و پیکسل ۷ پرو نیز می‌توان به عنوان رقبای اصلی گلکسی S23 در بازار گوشی‌های اندرویدی یاد کرد. نسخه‌ی پایه‌ی پیکسل ۷ تنها ۶۰۰ دلار قیمت داشته که معامله‌ای عالی به حساب می‌آید و نسخه‌ی پرو نیز علی‌رغم قیمت بالاتر نسبت به گلکسی S23 (100 دلار)، نمایشگری بزرگ‌تر و دستیار صوتی گوگل اسیستنت را ارائه می‌دهد.

البته سامسونگ نیز در طول چند سال گذشته موفق شده تا اکوسیستمی قوی را حول محور گوشی‌های خود ایجاد کند و رابط کاربری عالی One UI، ساعت‌های سری گلکسی واچ، ایربادزهای گلکسی بادز، DeX و SmartThings می‌توانند کاربران را به استفاده از گوشی‌های این شرکت ترغیب کنند.

جمع‌بندی

بدون شک گلکسی S23 برای آن دسته از کاربرانی که از گوشی‌های قدیمی‌تری مانند گلکسی S20 استفاده می‌کنند، گزینه‌ای عالیست. با این وجود اگر شما از گوشی‌های جدیدتری مانند گلکسی S22 و گلکسی S21 استفاده می‌کنید باید بدانید که گلکسی S23 تفاوت اساسی و مهمی با گوشی شما ندارد. البته این موضوع به لطف پشتیبانی عالی سامسونگ از گوشی‌های خود است و شاید همین موضوع دلیل مناسبی برای خرید گلکسی S23 باشد.


نکات مثبت:

  • طراحی جدید و کوچک
  • اسپیکرهای عالی
  • نمایشگر روشن و شفاف
  • عملکرد فوق‌العاده
  • دوربین‌های پشتی خوب
  • عمر باتری بالا

نکات منفی:

  • رم و حافظه‌ی داخلی ضعیف‌‌تر نسخه ۱۲۸ گیگابایتی
  • تمایل نمایشگر به رنگ سبز
  • شارژ ۲۵ واتی

۹/۱۰

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید