واتساپ از تلگرام به خاطر فریب کاربرانش انتقاد کرد - تکفارس 
واتساپ از تلگرام به خاطر فریب کاربرانش انتقاد کرد - تکفارس 

واتساپ از تلگرام به خاطر فریب کاربرانش انتقاد کرد

افشین نوری
۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - 12:22
واتساپ

واتساپ اخیرا قابلیت‌های جدیدی را برای پلتفرم خود معرفی کرده است و حالا به نظر می‌رسد که رقابت این شرکت با تلگرام بسیار جدی شده است. 

حالا رئیس واتساپ در اظهار نظر جدیدی گفته است که تلگرام از رمزکذاری سرتاسری استفاده نمی‌کند و امنیت بالایی ندارد. بد نیست بدانید که زاکربرگ مدیرعامل متا که صاحب واتساپ نیز است اخیرا این اظهارات را در مورد iMessage اپل بیان کرده بود.  

البته در ماه‌های گذشته تلگرام نیز از واتساپ به خاطر نداشتن امنیت بالا انتقاد کرده بود و حالا به نظر می‌رسد که این دو شرکت وارد جنگ لفظی شده‌اند. واتساپ ادعا کرده است که روسیه به اطلاعات کاربران در تلگرام دسترسی دارد و این به معنای امنیت پایین این پیام‌رسان است. 

رئیس واتساپ به مقاله‌ای از مجله‌ Wired اشاره کرده است تا در آن ادعا شده است سیستم رمزگذاری سرتاسری تلگرام باگ‌های زیادی دارد. طبق این مقاله، رمزگذاری سرتاسری تلگرام توسط هیچ سازمانی تأیید نشده است و به نظر می‌رسد نقص‌های قابل‌توجهی در آن وجود دارند. ضمن اینکه‌ چت‌های گروهی تلگرام  رمزگذاری سرتاسری نمی‌شوند. 

اما بخش مهم ادعای رئیس واتساپ آنجاست که می‌گوید تلگرام در برخی موارد به درخواست دولت‌ها برای دسترسی به اطلاعات کاربران را اجابت کرده است. 

طبق مقاله Wired، برای مثال مقامات دولتی روسیه به ‌چت‌های محرمانه برخی کاربران تلگرام دسترسی پیدا کرده‌اند. ضمنا به نظر می‌رسد که API مکان تلگرام نقص‌های بزرگی دارد است و می‌تواند موقعیت کاربر را را در محدود ۳ کیلومتر (۲ مایل) لو بدهد.

البته تلگرام نیز این ادعا را بی‌جواب نگذاشته و گفته است که واتساپ آنگونه که ادعا می‌شود امن نیست و همین که امکان پشتیبان‌گیری پیام‌های واتساپ در گوگل درایو وجود دارد به معنای آن است که رمزگذاری سرتاسری کاملا بی‌اثر می‌شود. در چنین وضعیتی، دولت‌ها برای دسترسی به اطلاات کاربران حتی لازم نیست که از واتساپ چیزی را درخواست کنند و فقط کافی است که به سراغ گوگل درایو بروند.  

در هر حال باید ببینیم رقابت این دو پیام‌رسان مشهور به کجا ختم می‌شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید