۴ نرم افزار برای بالا بردن کیفیت دوربین مدار بسته + دانلود - تکفارس 
۴ نرم افزار برای بالا بردن کیفیت دوربین مدار بسته + دانلود - تکفارس 

۴ نرم افزار برای بالا بردن کیفیت دوربین مدار بسته + دانلود

تکفارس
۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - 00:11
۴ نرم افزار برای بالا بردن کیفیت دوربین مدار بسته + دانلود - تکفارس 

یکی از مشکلاتی که بسیاری از دوربین‌های مداربسته دارند، عدم کیفیت و شفافیت تصاویر ارائه شده توسط آنهاست که گاهی کاربران این دوربین‌ها را در بازبینی تصاویر ضبط شده دچار مشکل می‌کند. در واقع کاربران دوربین‌های مداربسته عمدتا از بروز مشکلاتی نظیر تار نشان دادن فیلم‌ها، سفید و کدر شدن تصویر، تیک دار بودن و پرش فریم‌های مختلف فیلم، نویز دار بودن فیلم‌های ضبط شده و نقص‌هایی از این دست ناراضی هستند.

بروز مشکلات و نقص‌های نام برده شده در نمایش تصاویر و فیلم‌های دوربین مداربسته می‌تواند در بسیاری از موارد دردسرساز باشد؛ خصوصا اگر در موقعیت‌های اضطراری و بحرانی نیاز به بررسی دقیق تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌های مداربسته باشد. اما برای رفع این مشکل رایج چه اقدامی می‌توان انجام داد؟ آیا عملا راهکاری برای رفع چنین مشکلی در سیستم‌های کنترل مداربسته وجود دارد؟

چگونه می‌توان کیفیت دوربین مداربسته را ارتقا داد؟

در پاسخ به این مشکل باید گفت که امروزه پیشرفت تکنولوژی‌های سخت افزاری و نرم افزاری در این زمینه نیز مفید واقع شده است. در حال حاضر با استفاده از برخی فناوری‌های نوین و نرم افزارهای روز دنیا که در این حوزه معرفی و عرضه شده‌اند، می‌توان کیفیت دوربین مداربسته را ارتقا داد و آن را تا حد مطلوب و قابل قبول بهبود بخشید. در ادامه این مقاله بیشتر به این موضوع پرداخته‌ایم و چند فناوری اثربخش و همچنین یک نرم افزار معتبر و کاربردی را که قابلیت دانلود را هم دارد، معرفی و بررسی نموده‌ایم.

در ابتدا با فناوری‌های بروز و موثری که بازدهی مطلوبی برای کاربران داشته‌اند، شروع می‌کنیم. چهار مورد از آنها شامل:

  • فناوری DIS
  • تکنولوژی WDR و DWDR
  • تکنولوژی IR-CUT FILTER
  • فناوری Super Low Illustration

فناوری DIS؛ کاربردی و اثربخش

دوربین‌هایی که در مکان‌های شلوغ، پرتردد و پرتنش نصب می‌شوند، تحت تاثیر ارتعاشات محیط مثل باد، صدا، لرزش و… قرار دارند. به همین دلیل معمولا تصاویر اولیه ضبط شده در این دوربین‌ها با نویز و تیک (پرش فیلم در بعضی قسمت‌ها) همراه است. فناوری DIS  این قابلیت را دارد تا این نویزهای را بر طرف کرده و تصاویر را واضح و پیوسته به نمایش در آورد. این نرم افزار برای ارتقای کیفیت دوربین مداربسته در اماکن عمومی و پر تردد مثل ایستگاه راه آهن، کنار جاده، دکل‌ها یا همچنین در محل‌های کار پر سر و صدا مثل کارخانه‌ها و کارگاه‌ها مناسب است.

قابلیت‌های DIS فقط محدود به رفع نویز‌های روی تصویر نمی‌شود. این برنامه امکان اسکن تصویر عناصر متحرک نظیر خودروهای در حال حرکت در جاده‌ها، تنظیم نور تصاویر گرفته شده در شب و تنظیم درجه حرارت در بازه منفی ۴۰ تا مثبت ۷۰ درجه سانتی‌گراد را نیز فراهم کرده است که مجموع این قابلیت‌ها در نهایت باعث بهبود رزولوشن تصاویر خروجی خواهند شد.

جادوی تکنولوژی WDR و DWDR

یکی از نکاتی که در نصب دوربین‌های مداربسته مورد توجه قرار می‌گیرد، زاویه فیلم برداری از ویوی مورد نظر متناسب با زاویه تابش نور به آن است. دلیل این حساسیت، تاثیر زاویه تابش نور در وضوح ضبط تصاویر است. به همین دلیل گاهی ممکن است علی رغم شرایط مناسب حتی تصاویر ضبط شده در روز، جزئیات و چهره افراد را به خوبی نمایش ندهند.

۴ نرم افزار برای بالا بردن کیفیت دوربین مدار بسته + دانلود - تکفارس 

با وجود سنجیدن دقیق موقعیت و محل نصب دوربین، باز هم بعضی اوقات زاویه تابش نور یا شرایط نامساعد جوی باعث تیرگی و عدم وضوح تصاویر می‌شود. تحت این شرایط استفاده از فناوری جدید WDR می‌تواند راه گشا باشد. این تکنولوژی با هدف بهبود کیفیت دوربین مداربسته توسط یکی از شرکت‌های معتبر فعال در این حوزه معرفی شد و با بازدهی خوبی که ارائه داد، خیلی زود مورد توجه قرار گرفت.

فناوری WDR با قرار دادن چیپ CDD در دوربین‌ها وضوح تصویر برداری دوربین را ارتقا می‌بخشد. این تکنولوژی علی‌رغم کیفیت بسیار بالا، در همه دوربین‌ها قابل استفاده نیست. به همین دلیل از سوی کاربران در رقابت نزدیک با تکنولوژی DWDR قرار گرفته است؛ DWDR در انواع دوربین‌های مداربسته قابل اجرا بوده و مقرون به صرفه‌تر است. به همین دلیل کاربرد بیشتری دارد.

شفافیت به سبک IR-CUT FILTER

دوربین‌های مداربسته دید در شب برای ضبط تصاویر با حداقل کیفیت لازم در شب، باید به سیستم و ساختار ویژه‌ای مجهز باشند. جذب نور فروسرخ یا همان پرتوهای IR در کنار نور مرئی، همان ویژگی است که این سری از دوربین‌ها را برای فیلم برداری در شب سازگار می‌کند؛ اما این قابلیت در طول روز باعث جذب پرتوهای اضافی IR شده که تصاویر را از حالت عادی خارج می‌کند.

تکنولوژی آی آر کات فیلتر با کارایی افزایش کیفیت دوربین مداربسته دید در سری‌های دید در شب ارائه شده است. این فناوری آپشن جذب نور IR را در طول روز فیلتر کرده و کارایی آن را محدود به شب می‌کند. از این طریق با فعال کردن برنامه IR-CUT تصاویر ضبط شده در روز با همان میزان نور، وضوح و کیفیت مورد انتظار به نمایش در می‌آیند.

فناوری فوق‌العاده Super Low Illustration

اگر تاکنون تصاویر معمولی دوربین‌های مداربسته دید در شب را مشاهده کرده باشید، احتمالا متوجه دامنه محدود آنها در پوشش محیط شده باشید. علت چنین پدیده‌ای این است لنزهای دوربین‌های سری‌ دید در شب، نور مرئی ناچیزی را دریافت کرده و تا حد زیادی با استفاده از IR یا همان پرتوهای مادون قرمز تصاویر را پردازش می‌کنند که کوتاه برد هستند؛ بنابراین معمولا تا فواصل کمی از محل نصب دوربین را نشان می‌دهند.

فناوری نوین Super Low Illustration با کاهش نیاز دوربین به دریافت نور، دامنه پوشش و کیفیت دوربین مداربسته دید در شب را ارتقا می‌دهد؛ در نتیجه قابلیت تصویر برداری بهتر در شب، با وجود نور کم را نیز ایجاد خواهد کرد.

۴ نرم افزار برای بالا بردن کیفیت دوربین مدار بسته + دانلود - تکفارس 

راهکار نرم افزاری ارتقای کیفیت دوربین مداربسته

مکانیزم عملکردی دوربین‌های مداربسته به گونه‌ای است که همواره طی ضبط تصاویر بخشی از تصاویر و فیلم‌های ضبط شده حذف می‌شوند. به همین دلیل افزایش ۱۰۰ دشرصدی کیفیت تصاویر دوربین مداربسته تقریبا غیر ممکن است. با این حال با به کارگیری برخی نرم افزارهای هوشمند امکان ارتقای کیفیت دوربین مداربسته وجود دارد.

نرم افزار VIDEO CLEANER ابزاری ساده برای ارتقای کیفیت تصاویر دوربین مداربسته است که قابلیت افزایش وضوح و کیفیت تصاویر تا ۳۰ درصد را به کاربر می‌دهد. این نرم افزار راهی رایج و کاربردی پیش روی شما قرار داده است تا درصورتی که امکان استفاده از دوربین‌های پیشرفته و هوشمندتر را ندارید، کیفیت تصاویر دوربین‌هایتان را تا حد قابل توجهی بهتر کنید.

منبع: آریاهوشمند

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید