هر آنچه از ویندوز ۱۲ مایکروسافت می دانیم - تکفارس 
هر آنچه از ویندوز ۱۲ مایکروسافت می دانیم - تکفارس 

هر آنچه از ویندوز ۱۲ مایکروسافت می دانیم

مهدی حلوائی
۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - 12:23
ویندوز 12

گفته می‌شود که مایکروسافت نسخه‌ی جدیدی از سیستم‌عامل ویندوز را در دست ساخت دارد که قرار است جایگزین ویندوز ۱۱ شود. در واقع این شرکت اخیراً تصویری از یک نسخه‌ی آزمایشی ویندوز را منتشر کرد که احتمالاً متعلق به ویندوز ۱۲ است. در ادامه به بررسی تاریخ عرضه و ویژگی‌های احتمالی این سیستم‌عامل خواهیم پرداخت.

تاریخ عرضه

بر اساس گزارش چندین منبع معتبر، مایکروسافت ویندوز ۱۲ را در سال ۲۰۲۴ عرضه خواهد کرد و از آن‌جایی که این شرکت هر ساله در فصل پاییز نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل خود را در دسترس قرار می‌دهد، احتمالاً ویندوز ۱۲ نیز در پاییز ۲۰۲۴ روانه‌ی بازار خواهد شد. توجه داشته باشید که مایکروسافت هنوز به طور رسمی چنین چیزی را تایید نکرده و ممکن است که سیستم‌عامل بعدی این شرکت در تاریخی دیگر در دسترس قرار بگیرد. همچنین احتمال عرضه‌ی ویندوز بعدی با نامی غیر از ویندوز ۱۲ نیز وجود دارد چرا که این شرکت برخلاف انتظارات، ویندوز ۱۰ را جایگزین ویندوز ۸ کرد و هرگز سیستم‌عاملی به نام ویندوز ۹ معرفی نشد.

عرضه‌ی ویندوز ۱۲ در سال ۲۰۲۴ توسط زک بودن (Zac Bowden)، خبرنگار معتبر ویندوز سنترال، به نقل از منابع داخلی مایکروسافت اعلام شده است. به ادعای این منابع، مایکروسافت از این پس قصد دارد تا نسخه‌ی جدید ویندوز را پس از گذشت سه سال از عرضه‌ی نسخه‌ی قبلی به بازار عرضه کند. در صورتی که این موضوع صحت داشته باشد، ویندوز ۱۳ در سال ۲۰۲۷ و ویندوز ۱۴ نیز در سال ۲۰۳۰ در دسترس قرار خواهد گرفت.

ویندوز 12

ویژگی ها

ویندوز ۱۲ با نام رمز نکست ولی (Next Valley) شناخته می‌شود که کاملاً منطقی به‌نظر می‌رسد چرا که نام رمز ویندوز ۱۱ نیز در زمان توسعه سان ولی (Sun Valley) بود. مایکروسافت در رویداد ماه اکتبر خود رابط کاربری جدیدی را افشا کرد که احتمالاً در ویندوز ۱۲ شاهد آن خواهیم بود. این رابط کاربری در نگاه اول شباهت زیادی به ویندوز ۱۱ دارد اما با بررسی دقیق‌تر می‌توان تفاوت‌های زیر را بین آن‌ها مشاهده کرد:

  • تسک بار شناور به جای مدل ثابت موجود
  • نوار جست‌وجوی شناور در قسمت میانی بالای صفحه
  • آیکون‌های سیستم در گوشه راست قسمت بالایی صفحه
  • ویجت آب و هوا در گوشه چپ قسمت بالایی صفحه

زک بودن به نقل از منابع داخلی مایکروسافت اعلام کرده است که تصویر یادشده دقیقاً همان چیزیست که مایکروسافت قصد دارد تا در نسخه‌ی بعدی ویندوز ارائه دهد. بودن همچنین ادعا می‌کند که مایکروسافت سعی دارد تا دیگر بخش‌های ویندوز، از جمله لاک اسکرین و بخش اعلانات، را از نو طراحی کند. به‌نظر می‌رسد که مایکروسافت قصد دارد رابط کاربری ویندوز ۱۲ را به گونه‌ای طراحی کند که هم به صورت لمسی و هم به صورت سنتی با موس و کیبورد قابل استفاده باشد.

پیش‌بینی می‌شود که نوار جست‌وجوی شناور ویندوز ۱۲ شامل قابلیت‌های هوش مصنوعی نیز باشد. مایکروسافت اخیراً اعلام کرد که یک چت بات هوش مصنوعی مشابه ChatGPT را به موتور جست‌وجوی بینگ و مرورگر اج اضافه خواهد کرد و نرم‌افزار آفیس نیز به ویژگی‌های هوش مصنوعی مجهز خواهد شد. از این رو احتمال اضافه شدن قابلیت‌های مشابه به نوار جست‌وجوی ویندوز ۱۲ نیز وجود دارد.

قیمت

از آن‌جایی که ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ به طور رایگان در دسترس کاربران نسخه‌های قبلی قرار گرفت، انتظار می‌رود که کاربران فعلی ویندوز امکان نصب رایگان ویندوز ۱۲ را نیز داشته باشند. در واقع مایکروسافت سعی دارد تا کاربران را به استفاده از جدیدترین نسخه‌ی سیستم‌عامل دسکتاپ خود ترغیب کند و به همین دلیل بعید است که ویندوز ۱۲ به طور رایگان عرضه نشود.

در حال حاضر مایکروسافت نسخه‌ی هوم ویندوز ۱۱ را با قیمت ۱۳۹.۹۹ دلار و نسخه‌ی پروی آن را نیز با قیمت ۱۹۹.۹۹ دلار برای کاربران جدید به فروش می‌رساند و انتظار می‌رود که ویندوز ۱۲ نیز با همین قیمت در دسترس قرار بگیرد. توجه داشته باشید که شما می‌توانید ویندوز ۱۱ را به صورت رایگان و بدون نیاز به کد فعال‌سازی دانلود و نصب کنید اما سیستم‌عامل به طور خودکار نسبت به فعال‌سازی آن به شما هشدار خواهد داد. پیش‌بینی می‌شود که همین موضوع برای ویندوز ۱۲ نیز صدق کند.

ویندوز 11

سخت افزار مورد نیاز

اگر کامپیوتر شما توان اجرای ویندوز ۱۱ را ندارد، احتمالاً ویندوز ۱۲ نیز روی آن نصب نخواهد شد. از آن‌جایی که ویندوز ۱۱ به سخت‌افزار جدیدی نیاز دارد، انتظار می‌رود که کاربران برای نصب ویندوز ۱۲ به سخت‌افزار جدیدتری نیاز داشته باشند و از این رو ممکن است که بسیاری از کاربران فعلی ویندوز ۱۱ نتوانند از سیستم‌عامل بعدی مایکروسافت استفاده کنند. با این وجود، احتمال عدم نیاز ویندوز ۱۲ به سخت افزار جدید نیز وجود دارد.

مدت زمان پشتیبانی از ویندوز ۱۱

ویندوز ۱۱ در سال ۲۰۲۱ و ۶ سال پس از عرضه‌ی ویندوز ۱۰ به بازار عرضه شد اما مایکروسافت رسماً اعلام کرده که تا سال ۲۰۲۵ از ویندوز ۱۰ پشتیبانی امنیتی خواهد کرد. در صورتی که برنامه‌ی مایکروسافت برای عرضه‌ی ویندوز ۱۲ در سال ۲۰۲۴ صحت داشته باشد، احتمالاً ویندوز ۱۱ تا اواخر سال ۲۰۲۸ به‌روزرسانی امنیتی دریافت خواهد کرد. از این رو در حال حاضر نیازی به نگرانی در خصوص عدم پشتیبانی از ویندوز ۱۱ در آینده‌ی نزدیک وجود ندارد.

ویژگی‌ های بعدی ویندوز ۱۱

مایکروسافت ویژگی‌های جدید ویندوز ۱۱ را به تدریج به این سیستم‌عامل اضافه می‌کند و برخلاف گذشته، این ویژگی‌ها تنها هر سال یک بار در دسترس قرار نمی‌گیرند. این سیستم‌عامل اولین به‌روزرسانی بزرگ خود را در پاییز ۲۰۲۲ دریافت کرد و احتمالاً به‌روزرسانی بزرگ بعدی آن نیز در پاییز سال جاری میلادی عرضه خواهد شد. پس از عرضه‌ی این به‌روزرسانی، احتمالاً ویندوز ۱۱ به‌روزرسانی بزرگ دیگری را دریافت نخواهد کرد چرا که مایکروسافت در قبال ویندوز ۱۰ نیز از رویکرد مشابهی استفاده کرده بود.

نظر شما در مورد ویندوز ۱۱ چیست؟ به‌نظر شما مایکروسافت باید چه ویژگی‌های جدیدی را به ویندوز ۱۲ اضافه کند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.