اولین نسخه پیش نمایش اندروید ۱۴ منتشر شد - تکفارس 
اولین نسخه پیش نمایش اندروید ۱۴ منتشر شد - تکفارس 

اولین نسخه پیش نمایش اندروید ۱۴ منتشر شد

افشین نوری
۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - 11:05
اولین نسخه پیش نمایش اندروید ۱۴ منتشر شد - تکفارس 

گوگل اولین نسخه پیش نمایش اندروید ۱۴ را عرضه کرد. این سیستم عامل طراحی کاملا جدیدی دارد و طراحی لوگوی آن نیز با الهام از آژانس فضایی ناسا طراحی شده است. گوگل گفته است که تمرکز اندروید ۱۴ روی بهینه‌سازی پردازش پس‌زمینه خواهد بود تا میزان مصرف باتری دستگاه‌ها به حداقل برسد و گوشی‌ها شارژدهی بهتری داشته باشند.

یکی دیگر از ویژگی‌های اندروید ۱۴ این است که بر پایه اندروید ۱۲L طراحی شده تا با تبلت‌ها و نمایشگرهای هوشمند سازگاری داشته باشد و این به معنای آن است که اندروید ۱۴ بهینه‌سازی خو‌بی برای کار کردن با نمایشگرهای بزرگ و همچنین نمایشگرهای تاشدنی خواهد داشت. در واقع می‌توان گفت که این سیستم عامل بسیار شبیه به اندروید ۱۲L خواهد بود و از طرفی هم برخی قابلیت‌های اندروید ۱۳ را به ارث خواهد برد.

ویژگی مهم دیگر اندروید ۱۴ بهبود قابلیت‌های امنیتی اندروید خواهد بود. این سیستم عامل جلوی نصب اپلیکیشن‌های قدیمی اندرویدی را خواهد گرفت تا مانع از گسترش بدافزارها به گوشی‌های اندرویدی شود. گوگل گفته است که اندروید ۱۴ اجازه نصب اپلیکیشن‌هایی با شماره ورژن Sdk پایین‌تر از ۲۳ را که متعلق به زمان اندروید ۶ هستند نخواهد داد. به همین خاطر گوگل از کاربران خواسته است که اپلیکیشن‌های اندرویدی خود را به‌روزرسانی کنند. در حال حاضر فقط ۵.۲ درصد از دستگاه‌های اندرویدی از اندروید ۱۳ استفاده می‌کنند، بنابراین گوگل ممکن است محدودیت API را تا نسخه ۶.۰ اندروید بالا ببرد تا از گسترش بدافزارها جلوگیری کند.

بهبودهای امنیتی دیگری نیز برای اولین پیش‌نمایش اندروید ۱۴ ارائه شده‌اند که شامل مقابله با هرگونه احتمال درز کدها است. قابلیت‌های جدیدی مثل Credential Manager و Passkey نیز به ان اضافه شده‌اند که برای مدیریت پسورد و تایید هویت کاربران کاربران خواهند داشت‌.

اندروید ۱۴ همچنین چند قابلیت جدید دسترسی‌پذیری ارائه کرده است که یکی از آن‌ها به کاربران امکان افزایش فونت سیستمی به ۲۰۰ درصد را خواهد داد. قابلیت‌های شخصی‌سازی جدید ارایه شده‌اند که بر پایه طراحی متریال یو هستند.

گوگل همچنین ممکن است قابلیت پشتیبانی از اتصال ماهواره‌ای را در نسخه نهایی اندروید ۱۴ ارائه کند. ظاهرا تست‌های مربوط به این قابلیت قرار است از اواخر سال ۲۰۲۳ یعنی درست زمانی که اندروید ۱۴ عرضه خواهد شد شروع شود. گوشی‌هایی که از نسخه‌های پایین‌تر اندروید استفاده می‌کنند، اما دارای سخت‌افزار رادیویی لازم برای پشتیباتی  از این قابلیت باشند ممکن است از طریق یک آپدیت نرم‌افزاری آن را دریافت کنند.

گوگل گفته است که دومین نسخه پیش‌نمایش اندروید ۱۴ در ماه مارس عرضه خواهد شد و هر نسخه نسخه توسعه‌دهندگان ارایه خواهد شد و در ماه جولای اولین نسخه پایدار آن برای توسه‌دهندگان و در ماه اگوست یا سپتامبر نسخه عمومی آن منتشر خواهد شد.

لازم به ذکر است که اولین نسخه پیش نمایش اندروید ۱۴ با گوشی‌های Pixel 7 Pro, Pixel 7, Pixel 6a, Pixel 6 Pro, Pixel 6, Pixel 5a 5G, Pixel 5 و Pixel 4a 5G قابل اجرا است و برای استفاده از می‌توانید به صفحه توسعه‌دهندگان اندروید مراجعه کنید و اقدام به دانلود و نصب آن نمایید.

منبع: Gsmarena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید