مقایسه گلکسی S23 با گلکسی S22 - تکفارس 
مقایسه گلکسی S23 با گلکسی S22 - تکفارس 

مقایسه گلکسی S23 با گلکسی S22

افشین نوری
۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - 14:30
مقایسه گلکسی S23 با گلکسی S22 - تکفارس 

سری گلکسی S23 سامسونگ به‌تازگی معرفی شد و خیلی‌ها می‌خواهند بدانند که عملکرد این گوشی‌ها در مقایسه با مدل‌های سال گذشته چگونه است. ما در اینجا به بررسی دو گوشی گلکسی S23 و S22 می‌پردازیم تا ببینیم امسال چه ارتقاهایی صورت گرفته است. 

مهمترین قابلیت‌هایی که امسال سامسونگ برای گلکسی S23 عرضه کرده است طراحی جدید، دوربین‌های بهتر و تراشه قدرتمندتر است. با این حال، گوشی گلکسی S22 همچنان یک گوشی خوب محسوب می‌شود و قابلیت‌های خوبی دارد. شاید خیلی از شما بپرسید که آیا خرید S23 توجیه منطقی دارد یا اینکه بهتر است به همان گوشی گلکسی S22 اکتفا کرد. در ادامه سعی خواهیم کرد به این موضوع بپردازیم.  

گلکسی S22گلکسی S23
ابعاد و وزن۱۴۶ در ۷۰.۶ در ۷.۶ میلی‌متر
۱۶۷ گرم
۱۴۶.۳ در ۷۰.۹ در ۷.۶ میلی‌متر
۱۶۸ گرم
نمایشگر۶.۱ اینچ، ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل، داینامیک امولد، ۱۲۰ هرتزی، +HDR10۶.۱ اینچ، ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل، داینامیک امولد، ۱۲۰ هرتزی، +HDR10
تراشهاسنپدراگون ۸ نسل ۱ با
فرکانس ۳.۲ گیگاهرتز
اسنپدراگون ۸ نسل ۲ با فرکانس ۳.۳۶ گیگاهرتز
حافظهرم ۸ گیگابایتی
حافظه‌ی داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی
رم ۸ گیگابایتی
حافظه‌ی داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی
سیستم عاملاندروید ۱۲ با قابلیت ارتفا به اندروید ۱۳اندروید ۱۳، سه سال پشتیبانی
اتصالاتوای‌فای ۸۰۲.۱۱، بلوتوث ۵.۲بلوتوث ۵.۳
وای فای ۶E
دوربین۵۰ مگاپیکسلی
۱۲ مگاپیکسلی
۱۰ مگاپیکسلی
۳۰ مگاپیکسلی(سلفی)
۵۰ مگاپیکسلی
۱۲ مگاپیکسلی
۱۰ مگاپیکسلی
۱۲ مگاپیکسلی (سلفی)
باتری۳۷۰۰ میلی‌آمپرساعتی
فست شارژ ۲۵ واتی
۳۹۰۰ میلی‌آمپرساعتی
فست شارژ ۲۵ واتی

طراحی و نمایشگر 

سامسونگ معمولا نمایشگر گوشی‌های خود را تغییر چندانی نمی‌دهد، اما امسال سورپرایز بزرگی برای ما داشت. در حالیکه هر دو گوشی گلکسی S22 و S23 از نمایشگرهای AMOLED بهره می‌برند اما روشنایی حداکثر نمایشگر گلکسی S23 از ۱۵۰۰ نیت در گلکسی S22 به ۱۷۵۰ نیت افزایش یافته است. البته سایز نمایشگر هر دو گوشی یکسان است و هر دوی آن‌ها از پنل‌های ۶.۱ اینچی ۱۰۸۰p با نسبت تصویر ۱۹.۵:۹ بهره می‌برند. 

مقایسه گلکسی S23 با گلکسی S22 - تکفارس 

در رابطه با طراحی نیز باید بگوییم که گلکسی S23 برخلاف گلکسی S22 از یک ماژول دوربین در پنل پشت خود بهره نمی‌برد و هر کدام از دوربین‌های آن به‌طور جداگانه روی پنل پشتی قرار گرفته‌اند. این طراحی باعث شده تا گلکسی S23 زیباتر و جذاب‌تر به نظر برسد. از طرفی، حلقه‌های فلزی در اطراف هر کدام از دوربین‌ها با فریم فلزی گوشی ادغام‌ شده‌اند که زیبایی خاصی را به گوشی بخشیده است. با این حال، ارگونومیک هر دو گوشی تقریبا مشابه هم است. 

نکته دیگر اینکه گوشی‌های گلکسی S23 و گلکسی S22 در رنگ‌های متفاوتی ارائه شده‌اند‌. گلکسی S23 در رنگ‌های مشکی، کرمی، سبز و لوندر ارائه شده است در حالیکه‌ گلکسی S22 در رنگ‌های مشکی، سبز، بنفش و صورتی قابل دسترس است. و مورد دیگر اینکه هر دو گوشی از یک حسگر اثر انگشت در زیر نمایشگر خود بهره می‌برند. 

عملکرد و نرم‌افزار 

سامسونگ امسال از یک تراشه انحصاری اسنپدراگون ۸ نسل ۲ در گلکسی S23 استفاده کرده است که ۳۵ درصد عملکرد سریع‌تر و ۴۰ درصد مصرف انرژی پایین‌تری دارد. تفاوت این تراشه با تراشه اصلی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ در آن است که سرعت کلاک بالاتری نسبت به آن دارد، بطوریکه فرکانس ماکزیمم آن به ۳.۳۶ گیگاهرتز می‌رسد، در حالیکه فرکانس ماکزیمم تراشه اصلی ۳.۲ گیگاهرتز است و از طرف دیگر سرعت کلاک واحد گرافیکی Adreno 740 از ۶۸۰MHz به ۷۱۹MHz افزایش یافته است. در ضمن، این‌ گوشی از یک پردازنده Semantic Segmentation بهره می‌برد. امسال برخلاف سال گذشته که گلکسی S22 در دو نسخه اگزینوس و اسنپدراگون عرضه شد، خبری از نسخه اگزینوس نیست و فقط نسخه اسنپدراگون ارائه شده است.

مقایسه گلکسی S23 با گلکسی S22 - تکفارس 

در بخش نرم‌افزار نیز گلکسی S23 از سیستم عامل اندروید ۱۳ در کنار رابط کاربری One UI 5.1 بهره می‌برد، در حالیکه گلکسی S22 به‌تازگی این سیستم عامل را به همراه رابط کاربری One UI 5 دریافت کرده است. 

دوربین

در بخش دوربین گلکسی S23 از یک دوربین ۵۰ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم‌ f/1.8، یک دوربین ۱۲ ماپیکسلی با گشودگی f/2.2 و یک دوربین تله‌فوتو ۱۰ مگاپیکسلی با گشودگی f/2.4 و زوم اپتیکال ۳ برابر بهره می‌برد. دوربین سلفی آن هم یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی با لنز f/2.2 است. گلکسی S22 هم از دوربین‌های مشابهی در پنل پشت خود استفاده می‌کند اما دوربین سلفی آن ۳۰ مگاپیکسلی بود.

مقایسه گلکسی S23 با گلکسی S22 - تکفارس 

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که گلکسی S23 به لطف فناوری‌های پیشرفته‌ای که در آن بکار رفته است می‌تواند تصاویری با کیفیت بسیار عالی و رنگ‌های گرمتر و دینامیک بهتر ثبت کند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که گلکسی S23 در بخش دوربین بهتر از گلکسی S22 است.    

باتری، شارژ، صدا

گلکسی S22 به‌لطف اسپیکرهای استریو خوبی که دارد از کیفیت صوتی عالی بهره می‌برد و صدای آن بلند و واضح است. خوشبختانه گلکسی S23 نیز مجهز به اسپیکرهای استریو با فناوری AKG است و هر دو گوشی در این بخش عملکرد بسیار خوبی دارند.‌ 

اما در بخش باتری، امسال ارتقا خوبی صورت گرفته است و گلکسی S23 مجهز به یک باتری ۳۹۰۰ میلی‌آمپرساعتی است که ۲۰۰ میلی‌آمپر بیشتر از باتری ۳۷۰۰ میلی‌آمپرساعتی گلکسی S22 است. ضمن اینکه تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ مصرف انرژی پایین‌تری دارد و این جهت هم گلکسی S23 دوام باتری طولانی‌تری خواهد داشت. 

هنوز تست‌های مربوط به باتری گلکسی S23 منتشر نشده است اما ما می‌دانیم که گلکسی S22 با یکبار شارژ حدودا تا ۱۰ ساعت شارژرهی دارد و لذا انتظار می‌رود که عملکرد گلکسی S23 بهتر از این باشد.  

نتیجه‌گیری 

حالا برسیم به این سوال که آیا جایگزین کردن گلکسی S22 با گلکسی S23 ارزش‌اش را دارد یا نه. البته خیلی‌ها ممکن است به هر دلیلی گوشی خود را تغییر بدهند، اما در مورد کسانی که برای خرید گلکسی S23 مردد هستند توصیه ما این است که فعلا برای خرید این گوشی دست نگه دارید تا در زمان مناسبی که تخفیف‌هایی برای آن در نظر گرفته می‌شود نسبت به خرید آن اقدام کنید. 

در هر حال، گلکسی S23 مشخصات بهتری نسبت به مدل سال گذشته دارد و علاوه بر پردازنده ارتقاهای خوبی در بخش باتری و دوربین دارد و اگر بتوانید آن را با تخفیف بخرید مسلما انتخاب بسیار مناسبی برای اکثر کاربران خواهد بود. حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم که بازخورد مشتریان نسبت به این گوشی چگونه خواهد بود.

منبع: Gizchina

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید