رقابت مایکروسافت و گوگل برای تصاحب بازار چت بات هوش مصنوعی شدت گرفت - تکفارس 
رقابت مایکروسافت و گوگل برای تصاحب بازار چت بات هوش مصنوعی شدت گرفت - تکفارس 

رقابت مایکروسافت و گوگل برای تصاحب بازار چت بات هوش مصنوعی شدت گرفت

افشین نوری
۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - 09:48
مایکروسافت

مایکروسافت به‌تازگی اعلام کرده است که روی یک چت بات رقیب ChatGPT کار می‌کند. در همین راستا گوگل نیز از یک پلتفرم هوش مصنوعی به نام Bard رونمایی کرد و حالا به نظر می‌رسد که رقابت سختی بین شرکت‌های فناوری درگرفته است. 

دیروز گوگل اعلام کرد که نمونه اولیه یک ابزار هوش مصنوعی به نام Bard را توسعه دادن است که شبیه به ChatGPT شرکت OpenAI است و امکان پاسخگویی به کاربران را فراهم خواهد کرد. در واکنش به این اتفاق، مایکروسافت اعلام کرد که به‌زودی یک سورپرایز برای کاربران خود خواهد داشت. مجموعه این اتفاقات نشان می‌دهد که دو شرکت گوگل و مایکروسافت حاضر نیستند از یکدیگر در رقابت سخت هوش مصنوعی عقب بیفتند. 

ابزار هوش مصنوعی Bard 

این ابزار به صورت آزمایشی برای رقابت با چت بات ChatGPT شرکت OpenAI طراحی شده است و ساندار پیچای مدیرعامل گوگل اعلام کرد که این پلتفرم بر پایه مدل زبان LaMDA طراحی شده است. کاربرد این ابزار، ارایه پاسخ‌های متنی به کاربران به جای جستجوی یک مطلب در موتورهای جستجوست. به است ترتیب فقط کافی است کاربران سوال خود را در هر زمینه‌ای که دوست دارند مطرح کنند و منتظر پاسخ متنی چت بات گوگل بمانند‌  

گوگل گفته است که این ابزار هم‌اکنون توسط تست‌کنندگان معتبر در حال تست است و به‌زودی در اختیار همه کاربران قرار خواهد گرفت. در واحد نسخه‌ی عرضه شده، یک نسخه لایت LaMDA است که نیاز به محاسبات زیادی ندارد و پاسخ‌های سریع‌تری به کاربران می‌دهد. 

گوگل گفته است که نسخه آزمایشی را با بازخوردهای دریافتی از سوی تست‌کنندگان اصلاح خواهد کرد تا از عملکرد صحیح Bard مطمئن شود. اخیرا گزارش شده بود که ChatGPT در برخی مپارد پاسخ‌های نادرستی به کاربران داده است و به همین خاطر گوگل نمی‌خواهد که چت بات اختصاصی‌اش دچار این مشکل شود.  

تفاوت Bard با ChatGPT در این خواهد بود که ابزار هوش مصنوعی گوگل به خاطر تجربه طولانی گوگل در اینترنت و فضای وب بسیار غنی خواهد بود، اما ChatGPT متاسفانه فاقد این ویژگی است و از طرف دیگر گوگل می‌خواهد که ابن ابزار را با سایر اپلیکیشن‌های خود مثل جیمیل و داکز ادغام کند که بسیار مفید و کاربردی خواهد بود.  

پاسخ مایکروسافت

همانطور که گفته شد واکنش مایکروسافت به معرفی ابزار Bard گوگل خیلی سریع بود و اعلام کرد که به‌زودی سورپرایز جدیدی برای کاربران خود دارد. هنوز مشخص نیست که سورپرایز این شرکت چیست اما ما می‌دانیم که مایکروسافت به‌تازگی یک قرارداد همکاری ۱۰ میلیارد دلاری با شرکت OpenAI امضا کرده است و گفته می‌سود که هدف مایکروسافت از این همکاری ادغام کردن هوش مصنوعی با سرویس‌ها و محصولات خود است. 

ما اخیرا شاهد یکپارچگی آزمایشی ChatGPT با موتور جستجوی Bing بودیم که در آن، نوار جستجو با یک نوار ویژه برای مطرح کردن سوالات جایگزین شده بود. 

در هر حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که مایکروسافت چه محصولی را در زمینه هوش مصنوعی معرفی خواهد کرد و رقابت این شرکت با گوگل چگونه خواهد بود. 

منبع: Appleinsider

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.