نسخه لایت ویندوز ۱۱ عرضه شد - تکفارس 
نسخه لایت ویندوز ۱۱ عرضه شد - تکفارس 

نسخه لایت ویندوز ۱۱ عرضه شد

افشین نوری
۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - 10:05
پشتیبانی از اپ‌های اندرویدی در ویندوز 11

این‌روزها میزان فضای اشغال شده توسط سیستم‌عامل‌ها، برای اکثر کاربران بسیار مهم است و هر چه حجم یک سیستم عامل کمتر باشد نه‌تنها فضای کمتری اشغال خواهد شد بلکه اجرای روان‌تری نیز خواهیم داشت.  

اگر بخواهیم مقایسه‌ای انجام دهیم ویندوز ۹۵ که دهه ۹۰ میلادی عرضه شد فقط ۱۰۰ مگابایت حجم داشت اما حالا جدیدترین نسخه ویندوز یعنی ویندوز ۱۱ فضایی حدود ۲۰ گیگابایت اشغال می‌کند که عدد بسیار بزرگی است. البته طبیعی است که هر چه برنامه‌ها و نرم‌افزارهای کامپیوتری پیشرفت می‌کنند حجم بیشتری نیز پیدا کنند اما واقعیت این که است که بسیاری از این برنامه‌ها به‌طور غیرضروری حجیم هستند و با نسخه ساده‌تر آن‌ها نیز می‌توان کارهای زیادی انجام داد. 

در همین راستا، یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار، اقدام به ارائه نسخه لایت ویندوز ۱۱ کرده است‌ که حجم آن تقریبا نصف حجم نسخه اصلی ویندوز ۱۱ است. این نسخه سبک ویندوز ۱۱ توسط NTDEV و با نام Tiny11 عرضه شده است و فقط ۸ گیگابایت فضا اشغال می‌کند و می‌تواند با ۲ گیگابایت رم اجرا شود. این نسخه همچنین پیش‌شرط‌های سیستمی مربوط به نصب ویندوز ۱۱ را حذف کرده است و برای نصب آن دیگر نیازی به سخت‌افزارهای قدرتمندی نیست. 

ویندوز Tiny11 که بر پایه نسخه ۲۲H2 ویندوز ۱۱ پرو توسعه یافته است هم‌اکنون در قالب یک فایل ISO در وب‌سایت archive.org قابل دسترس است و حجم این فایل ایزو فقط ۳ گیگابایت است که در مقایسه با فایل ایزو رسمی مایکروسافت که ۵.۱ گیگابایت حجم دارد کاهش قابل‌ملاحظه‌ای پیدا کرده است. 

نسخه لایت ویندوز ۱۱ شامل قابلیت‌های اصلی ویندوز ۱۱ مثل دسترسی‌پذیری نرم‌افزاری، ماشین‌حساب، نوت پد و پینت می‌شود و حتی برنامه مایکروسافت استور را در خود دارد که به کاربران اجازه نصب نرم افزارهای دیگر مایکروسافت را خواهد داد. در ضمن اکانت‌های لوکال نیز به‌طور پیش‌فرض برای ارائه شده‌اند و می‌توان از اکانت‌های آنلاین روی آن استفاده کرد. 

اما مهمترین چیزی که در نسخه لایت ویندوز ۱۱ حذف شده است Windows Component Store  یا همان WinSxS است که بدون آن امکان نصب زبان‌های جدید و قابلیت‌های اصلی ویندوز ۱۱ وجود نخواهد داشت. با این حال، به دریافت درایورهای NET. و آپدیت‌های امنیتی مایکروسافت خواهد بود. 

توسعه‌دهنده این نرم‌افزار به کاربران اطمینان داده است که هیچ نگرانی از بابت ریسک‌های امنیتی Tiny11 وجود ندارد، اما کسانی که به حریم خصوصی اهمیت می‌دهند بهتر است آن را نصب نکنند چونکه هیچ تضمینی از این بابت وجود ندارد. هدف اصلی NTDEV ارائه طیف وسیعی از سیستم‌عامل‌هاست که امکان دسترسی به ویندوز ۱۱ را داشته باشند. البته Tiny11 فقط روی ویندوز ۱۰ قابل اجرا خواهد بود و حالت بوت دوگانه خواهد داشت. 

همانطور که می‌دانید برای نصب نسخه اصلی ویندوز ۱۱ نیاز به الزامات سخت افزاری خاصی است و کامپیوتر شما حداقل باید مجهز به نسل ۸ پردازنده‌های Intel Core یا پردازنده‌های  +AMD Zen باشد. اما Tiny11 همه این ملزومات را حذف کرده است. 

در حال حاضر طبق آمار، ویندوز ۱۱ فقط روی حدود ۱۰ درصد از کامپیوترها نصب است و ۷۰ درصد کامپیوترها همچنان از ویندوز ۱۰ بهره می‌برند. طبق یک گزارش جدید، میزان نصب ویندوز ۱۱ چیزی حدود ۱ کامپیوتر از هر ۵ کامپیوتر است و روند رشد آن بسیار کند است.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید