مقایسه گلکسی S23 با آیفون ۱۴ پرو - تکفارس 
مقایسه گلکسی S23 با آیفون ۱۴ پرو - تکفارس 

مقایسه گلکسی S23 با آیفون ۱۴ پرو

افشین نوری
۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - 22:38
مقایسه

سامسونگ به‌تازگی گوشی گلکسی S23 را با مشخصات رده‌بالا معرفی کرد و حالا به نظر می‌رسد که این گوشی رقیب جدی آیفون ۱۴ پرو خواهد بود. ما در اینجا قصد داریم به مقایسه این دو گوشی بپردازیم. پس با ما همراه باشید. 

سری گلکسی S23 شامل سه مدل گلکسی S23، گلکسی S23 پلاس و گلکسی S23 اولترا می‌شود و حالا چند ماه بعد از معرفی سری آیفون ۱۴ توسط اپل وارد بازار خواهند شد. خیلی‌ها دوست دارند بدانند که رقابلت این گوشی‌ها با یکدیگر چگونه خواهد بود و هرکدام از آن‌ها چه برتری‌هایی دارند. گوشی گلکسی S23 هرچند یک مدل پرچمدارمحسوب نمی‌شود اما از جهات زیادی قابل مقایسه با گوشی آیفون ۱۴ پرو است. اجازه دهید با جزییات بیشتری به این موضوع بپردازیم.  

مشخصاتگلکسی S23آیفون ۱۴ پرو
قیمت پایه$۷۹۹.۰۰$۹۹۹.۰۰
ابعاد (اینچ)۵.۷۶×۲.۷۹×۰.۳۵.۸۱x 2.81×0.31
وزن (گرم)۱۶۸۲۰۶
پردازندهاسنپدراگون ۸ نسل ۲A16 بایونیک
حافظه۱۲۸GB
۲۵۶GB
۱۲۸GB
۲۵۶GB
۵۱۲GB
۱TB
نمایشگر۶.۱ Dynamic AMOLED 2X۶.۱ Super Retina XDR
وضوح۲۳۴۰×۱۰۸۰ پیکسل، تراکم پیکسلی ۴۲۵ppi۲۵۵۶×۱۱۷۹ پیکسل، تراکم ۴۶۰ppi
بیومتریکFace DetectionFace ID
اتصالاتبلوتوث ۵.۳
وای فای ۶E
بلوتوث ۵.۳
وای فای ۶
دوربین‌های پشتاصلی ۵۰MP
فوق عریض ۱۲MP
تله فوتو ۱۰MP
اصلی ۴۸MP
فوق عریض ۱۲MP
تله فوتو ۱۲MP
دوربین سلفی۱۲MP۱۲MP TrueDepth
باتری۳,۹۰۰mAh۳,۲۰۰mAh
رنگ‌هاPhantom Black
Cream
Green
Lavender
Space Black
Silver
Gold
Deep Purple

نمایشگر 

آیفون ۱۴ پرو از یک نمایشگر ۶.۱ اینچی OLED Super Retina XDR با وضوح ۲,۵۵۶ در ۱,۱۷۹ و تراکم پیکسلی ۴۶۰ لهره می‌برد و از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. این نمایشگر دارای قابلیت همیشه‌روشن با فناوری ProMotion است و نرخ نوسازی آن می‌تواند براساس محتوای پخش شده تغییر کند. نسبت کنتراست این نمایشگر ۲,۰۰۰,۰۰۰:۱ بوده و روشنایی آن در حالت‌های مختلف به ۱,۰۰۰، ۱,۶۰۰ و ۲,۰۰۰ قابل افزایش است. 

مقایسه گلکسی S23 با آیفون ۱۴ پرو - تکفارس 

در مقابل، گلکسی S23 مجهز به یک نمایشگر ۶.۱ اینچی Dynamic AMOLED 2X با وضوح ۲,۳۴۰ در ۱,۰۸۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۴۲۵ است و از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و نرخ تاچ سمپلینگ ۲۴۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. لازم به ذکر است که پنل‌های AMOLED مزیت‌های زیادی نسبت به نوع OLED دارند که از آن جمله می‌توان به مصرف انرژی کمتر و نمایش رنگ‌های شاداب‌تر و زنده‌تر اشاره کرد.

این نمایشگرها همچنین نازکتر هستند و قابلیت انعطاف دارند. این به معنای آن است که نمایشگرهای AMOLED گران‌تر از نوع OLED هستند. البته روشنایی نمایشگر آیفون ۱۴ پرو در محیط‌های بیرونی می‌تواند تا ۲۰۰۰ نیت افزایش یابد که گلکسی S23 فاقد این ویژگی است.  

پردازنده

گلکسی S23 از نسخه اورکلاک شده اسنپدراگون ۸ نسل ۲ بهره می‌برد که دارای چهار هسته عملکردی و سه هسته کم‌مصرف و یک واحد گرافیکی Adreno است و از فناوری رهگیری پرتو برای گیمینگ استفاده می‌کند. این تراشه همچنین بهبودهای خوبی در بخش هوش مصنوعی ارائه کرده است که آن را حدود ۴.۳۵ برابر سریع‌تر از اسنپدراگون ۸ نسل ۱ می‌کند. 

مقایسه گلکسی S23 با آیفون ۱۴ پرو - تکفارس 

یکی از قابلیت‌های این پردازنده آن است که از یک واحد پردازشی تصویر بهره می‌برد که باعث پشتیبانی آن از فیلمبرداری ۸K با کیفیت ۱۰بیت HDR و ثبت تصاویر ۲۰۰ مگاپیکسلی می‌شود. اسنپدراکون ۸ نسل ۲ همچنین دارای یک واحد محاسباتی لحظه‌ای به نام Real-Time Semantic Segmentation است که می‌تواند باعث کاهش نویز تصاویر، افزایش شارپی و اصلاح رنگ عکس‌ها شود. یک پردازنده دیگر به نام Bokeh Engine 2 نیز در داخل اسنپدراگون ۸ نسل ۲ استفاده شده که می‌تواند کیفیت پس‌زمینه تصاویر و ویدیوهای پرتره را تنظیم کند‌. 

 در مقابل، تراشه A16 بایونیک اپل از دو  هسته عملکردی و چهار هسته کم‌مصرف بهره می‌برد و مجهز به ۱۶ هسته موتور عصبی با قابلیت انجام ۲۷ تریلیون عملیات در ثانیه است. واحد گرافیکی این تراشه نیز ۵ هسته پردازشی دارد. 

مقایسه گلکسی S23 و آیفون ۱۴

طبق نتایج بنچمارک‌ها، امتیاز A16 بایونیک در تست‌های تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای به‌ترتیب ۱,۸۸۲ و ۵,۵۸۴ شده است ، در حالیکه امتیازهای اسنپدراگون ۸ نسل ۲ در دو تست مذکور به‌ترتیب ۱,۴۹۱ و ۵,۱۸۰ شده است. این نشان می‌دهد که تراشه A16 قدرت پردازشی بهتری نسبت به اسنپدراگون ۸ نسل ۲ دارد. با این حال، اسنپدراگون ۸ نسل ۲ در بخش گرافیکی قوی‌تر از A16 اپل است. نتایج بنچمارک ۳DMark Wild Life Extreme که اخیرا منتشر شده است این موضوع را تایید می‌کند. 

باتری 

آیفون ۱۴ پرو از یک باتری ۳۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برد که تا ۲۳ ساعت پخش ویدیو، تا ۲۰ ساعت استریم زنده و تا ۷۵ ساعت پخش موزیک را دوام می‌آورد.  در مقابل، گلکسی S23 مجهز به یک باتری ۳۹۰۰ میلی‌آمپرساعتی است و باید ببینیم که قابلیت‌های آن به چه صورت خواهد بود. 

البته بالاتر بودن ظرفیت باتری گلکسی S23 لزوما به معنای برتری آن پر کاربردهای روزمره نیست، چرا تراشه‌های سری A اپل از نظر مصرف انرژی عملکرد بهتری نسبت به تراشه‌های اسنپدراگون کوالکام دارند.  

مقایسه گلکسی S23 و آیفون ۱۴

به گفته اپل، باتری آیفون ۱۴ پرو با استفاده از آداپتورهای ۲۰ وات به بالا در عرض ۳۰ دقیقه به مدت ۵۰ درصد شارژ خواهد شد. گلکسی S23 هم از سرعت شارژ ۲۵ وات پشتیبانی می‌کند که به ادعای سامسونگ در عرض نیم ساعت ۵۰ درصد شارژ خواهد شد. در ضمن، گلکسی S23 مجهز به درگاه USB-C است اما آیفون ۱۴ پرو از درگاه لایتنینگ بهره می‌برد. از طرف دیگر، آیفون ۱۴ پرو از شارژ بی‌سیم MagSafe و گلکسی S23 از شارژ بی‌سیم Qi پشتیبانی می‌کند. شارژر MagSafe دارای سرعت شارژ ۱۵ وات است و می‌تواند درعرض ۲ ساعت آیفون ۱۴ پرو را شارژ کند. 

دوربین‌ها 

دوربین‌های گلکسی S23 شامل یک دوربین ۵۰ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم‌ f/1.8، یک دوربین ۱۲ ماپیکسلی با گشودگی f/2.2 و یک دوربین تله‌فوتو ۱۰ مگاپیکسلی با گشودگی f/2.4 و زوم اپتیکال ۳ برابر می‌شوند. دوربین سلفی آن هم یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی با لنز f/2.2 است.  ‌

اپل ارتقاهای خوبی در دوربین‌های آیفون ۱۴ ایجاد کرده است که شامل یک موتور فوتو‌نیک برای بهبود کیفیت تصاویر در نورهای کم می‌شود. در این گوشی همچنین از قابلیت Deep Fusion  برای انجام عکاسی محاسباتی استفاده شده است که باعث حفظ جزئیات تصاویر و بهبود رنگ‌ها می‌شود.

مقایسه گلکسی S23 و آیفون ۱۴

دوربین‌های پشت این گوشی شامل یک دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.78 و فاصله کانونی ۲۴ میلیمتر، یک دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی f/2.2 و میدان دید ۱۲۰ درجه و یک دوربین تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسلی f/2.8 با زوم اپتیکال ۳ برابر می‌شوند. در پنل جلویی نیز یک دوربین سلفی TrueDepth با گشودگی دیافراگم‌ f/1.9 وجود دارد. این دوربین دارای قابلیت عکاسی و فیلمبرداری بهبود یافته در نورهای کم و قابلیت فوکوس خودکار است.

قیمت 

قیمت آیفون ۱۴ پرو برای نسخه پایه ۱۲۸ گیگابایتی برابر ۹۹۹ دلار و قیمت نسخه‌های ۲۵۶ و گیگابایتی آن به ترتیب ۱,۰۹۹ و ۱,۲۹۹ است. نسخه ۱ ترابایتی آن نیز به قیمت ۱,۴۹۹ دلار فروخته خواهد شد.  

در مقابل، گلکسی S23 به قیمت پایه ۷۹۹ دلار برای نسخه ۱۲۸ گیگابایتی و قیمت ۸۵۹ دلار برای نسخه ۲۵۶ گیگابایتی فروخته خواهد شد. همانطور که می‌بینید این گوشی قیمت پایین‌تری نسبت به آیفون ۱۴ پرو دارد.  

از لحاظ رنگ‌بندی نیز آیفون ۱۴ پرو در رنگ‌های نقره‌ای، مشکی و بنفش عرضه شده است، در حالیکه گلکسی S23 در رنگ‌های سبز، لوندر، مشکی و کرمی قابل دسترس خواهد بود. در ضمن، سامسونگ چند رنگ خاص مثل گرافیتی و لایم نیز برای گلکسی ۲۳ ارائه خواهد کرد.  

کدام گوشی را بخریم؟ 

اگر شما جزو کسانی هستید که دوربین گوشی برایتان مهم است گلکسی S23 با دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی ممکن است شما را جذب کند‌. در ضمن پردازنده این گوشی قابلیت‌های خوبی مثل Semantic Segmentation دارد که می‌تواند به‌طور لحظه‌ای هر بخش از تصاویر را مثل مو، لباس‌ و پس‌زمینه را تشخیص و بهینه‌سازی کند. 

با این حال، آیفون ۱۴ پرو دارای دارای حافظه بیشتری برای ذخیره تصاویر و ویدیوهای باکیفیت است و این ویژگی می‌تواند برای افرادی که به دنبال حافظه بیشتر هستند جذاب باشد. در بخش پردازنده نیز هر دو گوشی خوب هستند، اما ایفون ۱۴ پرو این مزیت را دارد که کل سیستم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن برای بهتر کار کردن در کنار همدیگر بهینه‌سازی شده‌ است. 

در هر حال، گلکسی S23 یک رقیب قابل اعتنا برای آیفون ۱۴ پرو است و با توجه به قیمت پایینی که دارد می‌تواند نظر مشتریان بیشتری را به خود جلب کند. نظر شما درباره این گوشی‌ها چیست؟ با توجه به توضیحات فوق ترجیح شما کدامیک از آن‌هاست؟

منبع: Appleinsider

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید