بیل گیتس: ایلان ماسک به جای خرج پولش برای رفتن به مریخ آن را صرف تولید واکسن کند - تکفارس 
بیل گیتس: ایلان ماسک به جای خرج پولش برای رفتن به مریخ آن را صرف تولید واکسن کند - تکفارس 

بیل گیتس: ایلان ماسک به جای خرج پولش برای رفتن به مریخ آن را صرف تولید واکسن کند

افشین نوری
۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - 08:06
بیل گیتس

جنگ لفظی بیل گیتس و ایلان ماسک ظاهرا تمامی ندارد و این دو نفر که جزو ثروتمندترین مردان جهان هستند بر سر مسائل مختلفی باهم اختلاف نظر دارند. گیتس حالا در جدیدترین اظهارنظر خود گفته است که ماسک بهتر است به جای سفر به مریخ، پولش را صرف تولید واکسن برای نجات انسان‌ها بکند. البته اختلاف نظرهای بیل گیتس و ایلان ماسک صرفا به ابن موضوع محدود نبوده است و این دو نفر در گذشته نیز بر سر موضوعاتی مثل کووید ۱۹، توییتر و رمزارزها با یکدیگر مشاجره داشته‌اند.

گیتس یکی از افراد سرشناسی است که مخالف سرسخت سیاست‌های ایلان ماسک بوده و همیشه از او انتقاد کرده است. البته ماسک نیز او را بی‌پاسخ نگذاشته و همیشه جواب‌های دندان‌شکنی به او داده است. ماسک رویاهای بزرگی در سر دارد که یکی از آن‌ها سفر به مریخ است و خیلی‌ها فکر می‌کنند که این پروژه نه‌تنها خیلی هزینه‌بر است بلکه سودی به حال مردم دنیا ندارد. حالا گیتس این موضوع را مطرح کرده و گفته است که بهتر است ما به جای رفتن به مریخ، پول خود را صرف ساخت واکسن کنیم تا جان هزارن نفر را از مرگ نجات دهیم.  

البته گیتس در صحبت‌های خود اشاره‌ای به ماسک نکرد است اما به نظر می‌رسد که منظور او در واقع ماسک است. هرچند که علاوه بر ماسک افراد سرشناس دیگری مثل جف بزوس و ریچارد برانسون نیز به ترتیب شرکت‌های فضایی Blue Origin و Virgin Galactic را دارند و آن‌ها نیز پروژه‌های فضایی رویاپردازانه‌ای را دنبال می‌کنند. با این حال، مشخص است که منظور گیتس ایلان ماسک بوده چرا که پر حال حاضر فقط او به دنبال سفر به مریخ است و سرمایه‌گذاری هنگفتی نیز در این زمینه انجام داده است.

گیتس یکی از کسانی است که تاکنون میلیاردها دلار صرف تحقیق روی واکسن‌ها و تولید آن‌ها کرده است. او در حال حاضر موسسه‌ای به نام Bill & Melinda Gates Foundation دارد که توسط او و همسر سابقش ملیندا تاسیس شده است و هدف آن کمک‌های بشردوستانه به کشورها و پروژهای مختلف است. گیتس همچنین جزو افرادی لود که در زمان شیوع بیماری کرونا انتقادات شدیدی را متوجه دولت آمریکا کرد و گفته بود که دپلت ترامپ واکنش سریعی نسبت با مقابله با این بیماری نداشته است و به همین خاطر او یک تیم تخصصی به نام Global Epidemic Response and Mobilization تشکیل داده تا در همه‌گیری احتمالی بعدی به‌سرعت وارد عمل شوند. 

بیل گیتس: ایلان ماسک به جای خرج پولش برای رفتن به مریخ آن را صرف تولید واکسن کند - تکفارس 

البته توجه بیش از حد گیتس به موضوع واکسن کرونا باعث شده تا خیلی‌ها فکر کنند ویروس کرونا را خود او و تیمش ایجاد کرده است تا از این طریق بتواند وارد کسب و‌ کار تولید واکسن بشود و پول هنگفتی به جیب بزند. البته این ادعاها را کسانی که به تئوری توطئه باورد دارند مطرح کرده‌اند و هنوز هیچ سند و مدرکی در اثبات آن وجود ندارد. خود گیتس چنین تئوری‌های توطئه‌آمیز را رد کرده و گفته است که رد این مطالب تقریبا سخت است زیرا بسیار احمقانه و عجیب هستند.

گیتس در کنار انتقاداتی که از ماسک کرده است، از او تعریف نیز کرده است. اخیرا او در پاسخ به این سوال که آیا ماسک را تشویق به ورود به باشگاه میلیاردهای نیکوکار می‌کند یا نه، گفته بود «چرا که نه، من معتقدم که ماسک یک روزی یک نیکوکار بزرگ خواهد شد. به هر حال، شرکتی مثل تسلا که در کار تولید خودروهای برقی است کمک شایانی به مردم دنیا و‌ حفظ محیط زیست کرده است.»

یک بار هم ماسک در زمان شیوع کرونا مخالفت خود را با محدودیت‌های کرونایی اعلام کرده بود که این موضوع باعث عصبانیت گیتس شد و به ماسک گفت که دهنش را ببندد. گیتس همچنین گفته است که ادعای ماسک برای گسترش آزادی بیان در توییتر احتمالا باعث بدتر شدن وضعیت این شبکه اجتماعی خواهد شد. به نظر گیتس، نحوه مدیریت ماسک بسیار لحظه‌ای است و او صرفا براساس تصمیمات شخصی‌اش شرکت‌های خود را اداره می‌کند و به نظر جمعی افراد و برنامه‌ریزی‌های قبلی معتقد نیست. 

در هر حال، به نظر می‌رسد که جنگ لفظی بین ماسک و گیتس تمامی ندارد و این دو میلیاردر دنیا بر سر موضوعات مختلفی باهم اختلاف نظر دارند.  نظر شما درباره اظهارات جدید بیل گیتس چیست؟ آیا فکر می‌کنید ماسک باید پول خودش را صرف تولید واکسن کند یا اینکه برنامه‌های بلندپروازانه خود مثل سفر به مریخ را دنبال کند؟

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.