چت بات ChatGPT لقب سریع‌ترین اپلیکیشن دنیا از نظر رشد تعداد کاربر را گرفت - تکفارس 
چت بات ChatGPT لقب سریع‌ترین اپلیکیشن دنیا از نظر رشد تعداد کاربر را گرفت - تکفارس 

چت بات ChatGPT لقب سریع‌ترین اپلیکیشن دنیا از نظر رشد تعداد کاربر را گرفت

افشین نوری
۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - 07:00
چت بات ChatGPT لقب سریع‌ترین اپلیکیشن دنیا از نظر رشد تعداد کاربر را گرفت - تکفارس 

چت بات ChatGPT یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های هوش مصنوعی دنیاست که حالا یک رکورد تازه ثبت کرده است. طبق یک گزارش جدید، تعداد کاربران آن در عرض چند ماه ۱۰۰ میلیون نفر اضافه شده است که آن را تبدیل به سریع ترین اپلیکیشن دنیا از نظر رشد کاربر بکند. 

شرکت OpenAI در اواخر ماه نوامبر ۲۰۲۲ (اوایل آذرماه) چت بات ChatGPT را معرفی کرد و این سرویس هوش مصنوعی حالا در عرض حدود دو ماه به چنان محبوبیتی دست یافته است که در تاریخ فناوری بی‌سابقه است و هیچ پلتفرمی تاکنون نتوانسته این تعداد کاربر در عرض کمتر از دو ماه جمع کند‌. البته ChatGPT یک اپلیکیشن مثل اپلیکیشن‌های معمولی نیست بلکه یک پلتفرم هوش مصنوعی است که بر پایه فناوری یادگیری ماشین توسعه یافته است.

براساس گزارش موسسه UBS تعداد کاربران ChatGPT از مذز ۱۰۰ میلیون کاربر عبور کرده است و از آنجاییکه فقط دو ماه از زمان عرضه آن می‌گذرد این موضوع باعث شد تا لقب سریع‌ترین اپلیکیشن یا پلتفرم دنیا از نظر رشد تعداد کاربر به این چت بات تعلق بگیرد. اگر بخواهیم مقایسه بکنیم، اپلکیشن تیک تاک که در حال حاضر محبوب‌ترین اپلیکیشن دنیا با میلیاردها کاربر در سراسر دنیاست توانسته بود در عرضه ۹ ماه ۱۰۰ میلیون کاربر جذب کند یا اینستاگرام در عرض دو و نیم ماه توانسته بود به این رکورد دست یابد این نشان می‌دهد که چت بات ChatGPT یک پلتفرم خاص با قابلیت‌های منحصربه فرد است و می‌تواند اکثر نیازهای کاربران را برطرف کند.

نکته جالب اینکه چت بات ChatGPT در پاسخ به این سوال ZDNet که پرسید بود آیا ChatGPT سریع‌ترین اپلیکیشن دنیا از نظر رشد تعداد کاربر است جواب داده است که «خیر، مدل زبان GPT-3 که ChatGPT بر پایه آن ساخته شده است یک اپلیکیشن نیست بلکه یک پلتفرم یادگیری ماشین است که برای ایجاد متن‌های شبه‌انسانی براساس آنچه که‌ به‌عنوان ورودی به آن داده می‌شود طراحی شده است. GPT-3 یکی از پیشرفته‌ترین و بزرگترین مدل‌های زبانی است که تابحال توسعه یافته است و بنابراین نمی‌توانیم به آن به‌عنوان یک اپلیکیشن نگاه کنیم.»

رشد سریع تعداد کاربران ChatGPT و فراگیر شدن نشان می‌دهد که برای دستیبابی به چنین پبلتفرم‌های با این میزان محبوبیت کار ساده‌ای نیست بلکه باید از فناوری‌های بسیار پیشرفته در توسعه آن‌‌ها استفاده کرد. موفقیت این چت ممکن است شرکت OpenAI را ترغیب به راه‌اندازی نسخه پولی این پلتفرم به نام ChatGPT Plus و با هزینه اشتراک ۲۰ دلار در ماه بکند.

این نسخه می‌تواند قابلیت‌‌های انحصاری در اختیار کاربران خود قرار دهد و همچنین در پیک مصرف خود اجازه دسترسی به کاربرانش را بدهد. سایر قابلیت‌های این نسخه پولی می‌نواند زمان پاسخ‌دهی سریع‌تر، پایداری بیشتر و امکانات بیشتر باشد. ظاهرا این نسحه در آمریکا ارائه شده و کاربران برای ثبت نام در آن در لیست انتطار قرار دارند.‌

در هر حال، شرکت OpenAI توانسته با معرفی چت بات ChatGPT در صدر اخبار قرار بگیرد و حالا همه درباره این بات هوش مصنوعی و قابلیت‌های آن صحبت می‌کنند‌. ابن بات  قادر است به کمک هوش مصنوعی به سوالات کاربران پاسخ‌های متناسبی بدهد، البته خیلی از کارشناسان نسبت به آینده هوش مصنوعی نگران هستند و معتقدند که این فناوری ممکن است به ضرر انسان تمام شود.

شرکت مایکروسافت نیز ظاهرا می‌خواهد وارد این حوزه شود و در سرویس ابری آژور خود از این نوع پلتفرم‌های هوش مصنوعی بهره بگیرد. این شرکت گفته است که یک قرارداد همکاری چندساله با شرکت OpenAI امضا کرده است که به موجب آن یک سرمایه‌گذاری ۱۰ میلبارد دلاری روی فناوری‌های هوش مصنوعی آن خواهد کرد تا بتواند نسخه پیشرفته مدل زبان GPT-4 را سریع‌تر از نسخه قبلی است در موتور جستجوی بینگ ادغام کند. ‌

البته نگرانی‌هایی نیز درباره توسعه چت بات‌هایی مثل ChatGPT وجود دارد و گفته می‌سود که این چت بات ها ممکن است به دانش اموزان در تقلب کردن کمک کنند. به همین خاطر OpenAI سعی کرده است از یک قابلیت در ChatGPT استفاده کند که قادر به تشخیص متن وارد شده است و می‌تواند تشخیص دهد آیا یک متن توسط انسان وارد شده یا توسط یک هوش مصنوعی شخص‌ثالث. البته این قابلیت هنوز به مرحله بلوغ نرسیده است و فعلا ضعف‌هایی دارد که احتمالا به‌زودی برطرف خواهند شد.

در هر حال، باید منتظر بمانیم و ببینیم که چت بات ChatGPT درسال جدید میلادی چه تعداد کاربر جذب خود خواهد کرد. نظر شما درباره این چت بات چیست؟ آیا تاکنون از آن استفاده کرده‌اید؟

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.