اندروید ۱۳ یکی از ضعیف ترین و بدترین نسخه های اندروید است - تکفارس 
اندروید ۱۳ یکی از ضعیف ترین و بدترین نسخه های اندروید است - تکفارس 

اندروید ۱۳ یکی از ضعیف ترین و بدترین نسخه های اندروید است

افشین نوری
۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - 07:44
اندروید 13

در حالیکه از زمان عرضه اندروید ۱۳ چند ماه می‌گذرد اما ظاهرا تعداد بسیار کمی از کاربران اقدام به نصب آن کرده‌اند. در کل به نظر می‌رسد که این سیستم عامل همان اندروید ۱۲ است که یکسری به‌روزرسانی‌های جزئی پیدا کرده است. در واقع، می‌توان گفت که اندروید ۱۳ باید اندروید ۱۲.۱ می‌شد، نه اینکه به عنوان یک سیستم عامل جدید به خورد کاربران داده می‌شد. 

طبق بررسی‌هایی که در طول چند ماه گذشته روی اندروید ۱۳ انجام شده است، این سیستم عامل جزو یکی از ضعیف‌ترین و بدترین نسخه‌های اندروید است که تابحال ارائه شده است. این را مقایسه کنید با اندروید ۱۲ که تفییرات اساسی داشت و طراحی و قابلیت‌های جدیدی را ارائه کرد. البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که سیستم عامل اندرویدبه حدی از بلوغ رسیده است که ایجاد تغییرات بزرگ در آن کار بسیار سختی است. 

قابلیت‌های اصلی اندروید ۱۳

اندروید ۱۳ سعی کرده است تا قابلیت‌های شخصی‌یازی خود را توسعه دهد که این ویژگی عمدتا به خاطر زبان طراحی Material You امکان پذیر شده است. بنابراین انچه قبلا در اندروید ۱۲ ارائه شپه بود حالا در اندروید ۱۳ گسترش یافته است و رنگ‌ها و تم‌های بیشتری در اختیار کاربران قرار گرفته است. 

این ویژگی باعث شده تا اپلیکیشن‌های شخص‌ثالث بتوانند تم‌های خود را با رنگ پس‌زمینه نمایشگر تطبیق دهند. با این حال، به نظر می‌رسد که اپلکیشن‌های کمتری از این قابلیت اندروید ۱۳ استفاده کرده‌اند. البته اپلیکیشن‌های شخص‌ثالث می‌توانند از آیکون‌‌های تم‌دار نیز برای این منظور استفاده کنند و هم‌اکنون علاوه بر اپلیکیشن‌های اصلی گوگل، سایر اپلیکیشن‌ها مثل فیس بوک، اینستاگرام و فایرفاکس نیز از این ویژگی بهره می‌برند. 

اما شاید یکی از مهمترین قابلیت‌های اندروید ۱۳ امکان تغییر زبان اپلیکیشن‌ها باشد که این ویژگی باعث شده تا شما بتوانید زبان هر اپلیکیشن را متناسب با تنظیمات سیسمی اندروید تغییر دهید.  

مجوزهای سیستمی جدید

بزرگترین نوآوری گوگل در اندروید ۱۳ امکان تنظیمات مجوز ارسال نوتیفیکیشن است. این تنظیمات به ما کمک خواهند کرد تا مشخص کنیم چه برنامه‌هایی به ما نوتیفیکیشن ارسال کنند و چه برنامه‌هایی نه. بنابراین امکان غیرفعال کردن نوتیفیکیشن اپلیکیشن‌ها در اندروید ۱۳ بسیار سریع‌تر و راحت‌تر شده است. 

اندروید ۱۳ امکان تنظیم مجوزهای دیگری را نیز برای ما فراهم کرده است. یکی از آن‌ها تنظیم دسترسی یک اپلیکیشن به اطلاعات چندرسانه‌‌ای ما است که با یک کلیک به‌راحتی می‌توان آن را فعال یا غیرفعال کرد. بنابراین در اندروید ۱۳ اپلیکیشن‌هایی مثل مدیا پلیرها امکان دسترسی به تصاویر گالری شما را نخواهند داشت. در نتیجه، دسترسی این نوع اپلیکیشن‌های رسانه‌ای به ویدیوها و عکس‌های داخل کتابخانه گالری محدود شده است. البته این تغییرات ظاهرا به مذاق توسعه‌دهندگان خوش نیامده است و آن‌ها خواستار دسترسی کامل به گالری هستند. 

 تغییرات جزئی اندروید ۱۳

الته اندروید ۱۳ تغییرات جزیی زیادی نیز دارد که یکی از آن‌ها امکان مشاهده اپلیکیسن.های فعال پس‌زمینه و امکان غیرفعال کردن آن‌ها است. این قابلیت در نسخه‌های قبلی اندروید وجود نداشت، اما حالا به‌لطف یک منوی دسترسی سریع این موضوع امکان‌پذیر شده است.

یک تغییر دیگر در اندروید ۱۳ مربوط به کلیپ‌بورد جدید می‌شود بطوریکه کاربران به‌محض کپی کردن یک متن، با یک پنجره شناوری روبرو خواهند شد که پیش‌نمایش متن را به آن‌ها نمایش خواهد داد. امکان پیست کردن و اشتراک‌گذاری این متن با دستگاه‌های دیکر نیز فراهم شده است. از طرف دیکر، کلیپ‌بورد شما بعد از یک مدت زمان مشخصی پاک خواهد شد تا امنیت شما حفظ شود. 

اندروید ۱۳ همان اندروید ۱۲.۱ است

با وجود همه این قابلیت‌های ریز و درشتی که اندروید ۱۳ ارائه کرده است به نظر ‌نمی‌رسد که ما با یک سیستم عامل جدید روبرو هستیم. در واقع می‌توان گفت که اندروید ۱۳ همان اندروید ۱۲ است که یکسری تغییرات و بهبودهایی را اضافه کرده است. ضمن اینکه این سیستم عامل به ضرر توسعه‌دهندگان نیز تمام شده است. ‌

البته یکی از دلایل تغییرات اندک در اندروید ۱۳ آن است که به‌طور کلی سیستم عامل اندروید به سطحی از بلوغ و پختگی رسیده است که به سختی می‌توان تغییرات جدیدی در آن ایجاد کرد. البته شاید گوگل این تغییرات را برای اندروید ۱۴ نگه داشته است اما بعید به نظر می‌رسد که این سیستم عامل نیز بتواند تغییرات اساسی ارائه کند‌. در هر حال، باید منتظر بمانیم و ببینیم.

 منبع: Gizchina

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید