اعتراض اساتید و دانشجویان آمریکایی به خاطر ممنوع شدن تیک تاک در دانشگاه های آمریکا - تکفارس 
اعتراض اساتید و دانشجویان آمریکایی به خاطر ممنوع شدن تیک تاک در دانشگاه های آمریکا - تکفارس 

اعتراض اساتید و دانشجویان آمریکایی به خاطر ممنوع شدن تیک تاک در دانشگاه های آمریکا

افشین نوری
۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - 09:30
تیک تاک حذف از فروشگاه‌های آنلاین

اخیرا ۲۵ ایالت آمریکا استفاده از تیک تاک را در دستگاه‌های دولتی ممنوع کردند و حالا قرار است این اپلیکیشن در مدارس و دانشگاه‌های این کشور نیز ممنوع شود. آمریکا نگران است که شرکت مادر تیک تاک یعنی ByteDance که در چین مستقر است اطلاعات کاربران آمریکایی را به چین منتقل کند و این موضوع می‌تواند از نظر امنیتی بسیار خطرناک باشد. 

طبق گزارشی که باومبرگ منتشر کرده است در حال حاضر ده‌ها ایالت آمریکا اقدام به ممنوع مردن تیک تاک در دانشگاه‌ها کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به دانشگاه ایالتی جورجیا، دانشگاه ایالتی اوکلاهاما و دانشگاه تگزاس آستین اشاره کرد. این اپلیکیشن در برخی مدارس آمریکا نیز با ممنوعیت مواجه شده است و حتی دانش‌آموزان و دانشجویان نمی‌توانند از آن در محیط دانشگاه استفاده کنند.

‌حالا این ممنوعیت‌ها باعث شده تا دانشجویان و استادان دانشگاه‌های آمریکا دست به اعتراض بزنند و با این سیاست مقاملت آمریکایی مخالفت کنند. یکی از اساتید دانشگاه تگزاس گفته است که او از تیک تاک برای اهداف آموزشی و کارهای دانشگاهی خود استفاده می‌کند و ممنو‌عیت آن لطمه بزرگی به برنامه‌های او زده است. به نظر این استاد ۳۷ ساله، تصمیم مقامات آمریکایی برای ممنوعیت تیک تاک به معنای محدود کردن آزادی‌های شهروندان است و باید در مقابل آن ایستاد.  

این استاد دانشکده شیمی دانشگاه تگزاس می‌گوید که او یکی از خالقان محتوا در تیک تاک است که با نام Kate the Chemist در این شبکه اجتماعی فعالیت می‌کند و بیش از ۱۹۰ هزار فالوور دارد. یکی از معلمان امریکایی نیز گفتن است که مردم آمریکا لاید خودشان تصمیم بگیرند که از چه اپلیکیشنی استفاده کنند و از چه اپلیکشنی نه، و ما نمی‌توانم به‌صرف اینکه یک اپلیکیشن چینی است آن را برای همه ممنوع کنیم. بنابراین هر شهروند که می‌هواهد از تیک تاک استفاده کند باید ریسک‌اش را هم بپذیرد. ‌

این معلم آمریکایی گفته که در تیک تاک فعال است و حدود ۲۷ هزار فالوور دارد. او معمولا ویدیوهایی را که به مسایل روز می‌پردازند و همچنین ترندهای اجتماعی را در تیک تاک دنبال می‌کند و از طریق آن می‌تواند بخشی از اوقتت فراغت خود را پر کند. به نظر او ایجاد محدودیت عمومی در مورد تیک تاک اصلا کار درستی نیست. 

با این حال، سیاستمداران آمریکایی موافق ممنوع کردن تیک تاک در سراسر آمریکا هستند. متاسفانه نگاه آن‌ها به این اپلیکیشن امنیتی است و موضوع مقابله با گسترش چین یک موضوع حیاتی برای آن‌ها است. حالا شهروندان آمریکایی می‌گویند که ما قبل از رای دادن به نمایندگان خود، نظر آن‌ها را درباره تیک تاک خواهیم پرسید و اگر موافق ممنوعیت تیک تاک باشند به آن‌ها رای نخواهیم داد. 

البته شرکت ByteDance بارها ادعاهای مقامات آمریکایی مبنی بر ارتباط این شرکت با چین را رد کرده است و به‌طور شفاف گفته اسندکه هیچ ارتباطی با دولت چین ندارد و از طرفی، نظارت کاملی بر محافظت از اطلاعات کاربران خود دارد. این شرکت حتی چند ماه پیش تعدادی از کارمندان خود را به خاطر دسترسی به اطلاعات شخصی چندین روزنامه‌نگار اخراج کرد و از این بابت عذرخواهی کرد. 

تیک تاک درحال حاضر بیش از۶۷۰ میلیون بار توسط کاربران در سراسر جهان دانلود شده است و یکی از کارشناسان حوزه فناوری به نام Rick McElroy گفته است که نباید روی تیک تاک حساسیت بیش از حد وجود داشته باشد. او گفته است که این‌روزها تقریبا تمامی اپلیکیشن‌ها اطلاعات کاربران خود را جمع‌آوری و دخیره می‌کنند و موضوع ارتباط تیک تاک با چین اثبات نشده است و ما نمی‌توانیم صزفا براساس حدس و گمان، زندگی میلیون‌ها شهروند آمریکایی را مختل کنیم. 

بد نیست بدانید که دونالد ترامپ رییس جمهور سابق آمریکا قصد داشت که شرکت ByteDance را مگبور به فروش تیک تاک به شرکت‌های امریکایی کند اما این اتفاق نیفتاد. ظاهرا قرار بود تیک تاک به دو شرکت آمریکایی والمارت و اوراکل فروخته شود تا اطلاعات کاربران آمریکایی به خارج از این کشور منتقل نشود. 

تیک تاک با بیش از ۱ میلیارد کاربر فعال در بیش از ۱۵۰ کشور دنیا تبدیل به محبوب‌ترین اپلیکیشن اجتماعی دنیا شده است و کاربرلن می‌توانند ویدیوهای خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و حتی از این طریق کسب درآمد کنند. حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم که نتیجه اعتراضات مدارس و دانشگاه‌های آمریکا به کجا ختم خواهد شد. نظر شما در این‌باره چیست؟

منبع: PhoneAr

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.