ناسا از رفع شدن خطر برخورد یک سیارک به زمین خبر داد - تکفارس 
ناسا از رفع شدن خطر برخورد یک سیارک به زمین خبر داد - تکفارس 

ناسا از رفع شدن خطر برخورد یک سیارک به زمین خبر داد

افشین نوری
۹ بهمن ۱۴۰۱ - 07:09
ناسا از رفع شدن خطر برخورد یک سیارک به زمین خبر داد - تکفارس 

ناسا اعلام کرد که یک سیارک در روز پنجشنبه از فاصله ۳۲۰۰ کیلومتری زمین عبور کرد که یکی از نزدیکترین اجرام نزدیک شده به زمین در تاریخ بود. 

به گفته ناسا، این جرم آسمانی که Asteroid 2023 BU نام داشت در روز ۲۶ ژانویه ساعت ۷:۲۷ EST به فاصله ۳۲۰۰ کیلومتری زمین رسید که یکی از نادرترین اتفاقات فضایی را رقم زد و ممکن بود برای زمین دردساز باشد. بد نیست بدانید که فاصله ۳۲۰۰ کیلومتری از نظر ستاره‌شناسی ۱۰ برابر کمتر از فاصله ماهواره‌های مستقر در اطراف زمین است. این ماهواره‌ها اکثرا در فاصله ۳۵۰۰۰ کیلومتری زمین قرار دارند و با مقایسه این فاصله با فاصله سیارک ۲۰۲۳ BU نسبت به زمین می‌توانید تصور کنید که چه اتفاقی رخ داده است.  

ناسا از رفع شدن خطر برخورد یک سیارک به زمین خبر داد - تکفارس 

درباره مشخصات ظاهری سیارک Asteroid 2023 BU باید بگوییم که قطر آن بین ۳.۵ تا ۸.۵ متر بود و با وجود اینکه فاصله بسیار کمی با زمین پیدا کرده بود اما ناسا معتقد است که  این سیارک خطر جدی برای ما نداشت و حتی اگر مسیر خود را به سمت زمین کج می‌کرد در اثر برخورد با جو زمین تکه پاره می‌شد و چیزی از آن به سطح زمین نمی‌رسید. بنابراین صرفا در حد یک آتش‌بازی نورانی می‌شد و خطری ساکنان روی زمین را تهدید نمی‌کرد. 

ستاره‌شناسان سیارک ۲۰۲۳ BU را اخیرا کشف کرده‌اند و‌ هیچ سابقه‌ای از آن در سال‌های گذشته ثبت نشده بود. ناسا می‌گوید که این سیارک برای اولین بار روز شنبه هفته گذشته توسط رصدخانه Crimean مشاهده شد و تا قبل از آن این سیارکی با این مشخصات توسط هیچ‌ کسی دیده نشده بود. 

دانشمندان ناسا به‌محض نزدیک شدن این سیارک به زمین اقدام به محاسبه مدار آن و نحوه نزدیک شدن آن به زمین کردند و مشخص شد که این سیارک هیچ‌ برخوردی با زمین نخواهد داشت و بعد از چرحش به دور زمین مسیر خودش را به سمت فضا ادامه خواهد داد. ناسا ین محاسبات را با استفاده از سیستم Scout در لابراتوار پیشرانه جت خود موسوم به JPL انجام داد. 

ناسا از رفع شدن خطر برخورد یک سیارک به زمین خبر داد - تکفارس 

دیوید فرانکوچیا یکی از مهندسان JPL در این زمینه گفته است که «ما به‌محض رصد سیارک ۲۰۲۳ BU دست به کار شدیم و با استفاده از ابزارهایی که داشتیم توانستیم مسیر خرک آن را پیش‌بنی کنیم. آنچه مسلم بود این بود که فاصله این سیارک با زمین بسیار اندک خواهد بود و این موضوع از نظر ستاره‌شناسی کمی نادر بود. در واقع، گرانش زمین باعث انحراف مسیر حرکت ۲۰۲۳ BU شده بود و حتی انتطار برخورد آن با جو زمین می‌رفت.» 

دانشمندان ناسا می‌گوید که مسیر حرکت این سیارک پر اثر نزدیک شدن به زمین کج شد و این موضوع باعث شده تا مدار حرکت ۲۰۲۳ BU به دور خورسید نیز دچار انحراف اساسی بشود بطوریکه قبل از نزدیکی آن به زمین مدار حرکتش یک مسیر دایره‌ای با طول ۳۵۶ روز بود اما حالا این مدارد تبدیل به یک مسیر بیضوی با طول ۴۲۵ روز شده است. 

در هر حال، این اتفاق نادر باعث شد تا ما بغهمیم‌که خطرات زیادی زمین ما را تهدید می‌کنند و اگر ابعاد و مسیر حرکت این سیارک کمی متفاوت بود ممکن بود خطر جدی برای زمین باشد. ضمن اینکه این ماجرا به ما یاداوری کرد که منظومه شمسی شگفتی‌های زیادی دارد و ما در این منظومه تنها نیستیم و اجرامی از فاصله‌های دوردست می‌توانند با ما ملاقات کنند. 

ناسا به‌دنبال آن است که با توسعه سیستم‌هایی مانع از برخورد اجرام فضایی بزرگ با زمین شود. این سیستم‌ها کمک خواهند کرد تا با کوبیدن یک فضاپیما به اجرام آسمانی بزرک، مسیر آن‌ها را از نزدیک شدن به زمین منحرف کنند.  ناسا اخیرا توانسته بود با استفاده از همین سیستم مسیر حرکت یک سیارک ۱۶۰ متری را منحرف کند. 

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید