چگونه بین دورکاری و زندگی شخصی تعادل ایجاد کنیم؟ - تکفارس 
چگونه بین دورکاری و زندگی شخصی تعادل ایجاد کنیم؟ - تکفارس 

چگونه بین دورکاری و زندگی شخصی تعادل ایجاد کنیم؟

سپهر بندزر
۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - 20:00
دورکاری و زندگی شخصی

دورکاری یکی از انواع مشاغل نوین جهان ما است که خارج از ادارات و محیط سنتی انجام می‌شود. به عنوان شخص دورکار، وقفه‌ها ممکن است در ابتدا برای افراد عادی باشند و به ایمیل‌های کاری و حتی ضیافت شبانه خانوادگی خلاصه شوند. اما اگر به آنها دقت نکنیم، چنین وقفه‌هایی به آرامی به بخش جدایی ناپذیر زندگی روزمره ما تبدیل خواهند شد و با تهدید سلامت روانی، زندگی شخصی و شغل ما را به خطر می اندازند.

راه حل مقابله با چنین مشکلی، ایجاد تعادل و استفاده از راهبردهایی است که کار را از زندگی شخصی جدا می‌کند و در این مطلب مواردی را برای شما آماده کرده ایم که می‌توانند تاثیر قابل توجهی در این اقدام داشته باشند.

اهداف روزانه خود را تنظیم کنید

با نوشتن اهداف روزانه، می‌توانید اهداف و فعالیت‌های خود را اولویت بندی کنید و نسبت به انجام کارهای بیهوده و اتلاف وقت جلوگیری کنید. به علاوه، ایجاد اهداف هوشمندانه نیز در ساخت تکنیک کاری موثر خواهند بود و با این روش به حداکثر بهره وری خواهید رسید.

شما همچنین می‌توانید برای افزایش میزان بهره وری، استراتژی‌های مدیریت زمان خود را بکار بگیرید و اینکار شامل بررسی بازه زمانی می‌شود که در آن بهترین عملکرد و بهره وری خود را به نمایش می‌گذارید. جدول زمانی نیز، یکی از روش‌های کارآمد برای پیگیری گذر زمان و زیر نظر گرفتن عملکرد شخصی است و نظم و انضباط حرف اول را در این بخش می‌زند.

برای ساعت های دورکاری خود برنامه ریزی کنید

چگونه بین دورکاری و زندگی شخصی تعادل ایجاد کنیم؟ - تکفارس 

در کنار ایجاد اهداف که برای جهت دهی روزهای کاری کاربردی خواهند بود، پیگیری تعداد ساعت‌های کاری نیز می‌تواند در جلوگیری از تبدیل شدن شما به شخصی که به کار وابسته است جلوگیری کند. از طریق این روش، قادر خواهید بود تا زمان‌های کاری خود را انتخاب کنید و بررسی کنید که تا چند ساعت می‌توانید به شکل منظم و راحت به تکمیل پروژه‌ها و نیازهای مشتریان پردازید.

شما همچنین می‌توانید در سایر بازه‌های زمانی به استراحت و سایر کارهای شخصی بپردازید. یکی دیگر از روش‌ها برای ایجاد زمان خالی به منظور رسیدگی به کارهای شخصی، کار کردن در بازه زمانی چند ساعته و به شکل طولانی مدت است. در این حالت، می‌توانید از نیمی از زمان روزانه خود برای رسیدگی به کارهای شخصی و ضیافت های خانوادگی استفاده کنید و تعادل را بین کار و زندگی شخصی برقرار کنید.

Pomatez و Pomofocus از برنامه‌های کاربردی برای مدیریت زمان و تخصیص ساعت‌های مورد نظر برای کار یا فعالیت های شخصی هستند.

حد و مرز مشخصی را برای دورکاری درنظر بگیرید

داشتن حد و مرز مشخص به شما کمک می‌کند تا از زمان خود به شکل درست و بهینه استفاده کنید و وقت مشخص شده خود را صرف کارهای بیهوده نکنید. به عنوان نمونه، روزهای آخر هفته در اکثر کشورها به عنوان روزهای استراحت و خانه تکانی شناخته می‌شود.

با این وجود، اگر برنامه ریزی شما نسبت به سایر افراد متفاوت است، چند روز را برای استراحت و کارهای شخصی مد نظر داشته باشید. ایجاد چنین حد و مرزهایی شامل مواردی مانند: برگزاری جلسات، قبول کردن پروژه‌ها و تکمیل آنها نیز می‌شود.

وظایف را بر مبنای اهمیت اولویت بندی کنید

چگونه بین دورکاری و زندگی شخصی تعادل ایجاد کنیم؟ - تکفارس 

اگر کارهای زیادی برای انجام دادن دارید و نمی‌توانید فرایند تکمیل آنها را مدیریت کنید، می‌توانید با اولویت بندی وظایف براساس اهمیت و حجم کار، موارد مورد نظر را تکمیل کنید و سپس به سراغ هدف بعدی بروید. این روش به شما در سازماندهی وظایف روزانه کمک خواهد کرد و می‌توانید از آن برای بهره وری بیشتر نیز استفاده کنید.

در برخی مواقع، اهمیت، حجم کار و پیچیدگی برخی پروژه‌ها بالا است و باید آنها را یکی یکی و بر اساس اولویت تکمیل کنید، اما در بعضی مواقع این شرایط برای شما مهیا می‌شود تا از روش‌های چند وظیفگی برای تسهیل تکمیل پروژه‌ها استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که عدم وجود برنامه برای رسیدگی به فعالیت‌های روزانه، می‌تواند زندگی شخصی شما را تحت تاثیر قرار دهد و باید بر اساس اولویت‌ها به تکمیل آنها بپردازیم.

از حباب دورکاری خارج شوید

خارج شدن از افکار و فضای کار از مواردی است که باید آنرا یاد بگیریم و برای سلامت ذهن همواره از آن استفاده کنیم. به عنوان نمونه، سعی کنید تا هنگام استراحت از چک کردن برنامه‌هایی مانند: ترلو، مایکروسافت تیم و سایر برنامه‌های مدیریت وظایف جلوگیری کنید و حتی اگر امکان دارد، برنامه‌های مرتبط را از تلفن همراه خود حذف کنید و تنها به رایانه بسنده کنید.

اگرچه ممکن است این روش برای بعضی افراد همانند محدودیت باشد، اما به شما در کنترل زمان، ایده های جدید و حتی انتخاب تفریحات نو کمک خواهد کرد.

از تله کمال گرایی فاصله بگیرید

چگونه بین دورکاری و زندگی شخصی تعادل ایجاد کنیم؟ - تکفارس 

اگرچه، حل مشکلات موجود در وظایف و پروژه‌ها می ‌تواند برای رضایت مشتری تاثیر گذار باشد، اما تلف کردن وقت برای حل کردن یک ایراد جزئی می‌تواند تاثیر منفی خود را روی سایر فرایندهای موجود بگذارد.

بعضی از افراد، از دوستان خود برای حل مشکلات پروژه استفاده می‌کنند که در بهینه سازی زمان کاربردی است و اگر زمانی در چنین تله ای گیر افتادید، می‌توانید بدون فشار کاری به وظایف روزانه خود بپردازید.

در صورت نیاز وظایف را به دیگران واگذار کنید

واگذار کردن وظایف و کارها به دیگران از تکنیک‌هایی است که می‌تواند شما را از شر تله کمال گرایی خلاص کند. اگرچه ممکن است این ایده برای بعضی افراد رویایی باشد و از حجم کار آنها بکاهد، ولی سبک کار و نگرش دیگران نسبت به شما متفاوت است و باید قبل از واگذار کردن پروژه به شخص مورد نظر به او اطمینان داشته باشیم.

به علاوه، زمانی که پروژه شخصی به شما محول شد، آنرا با وسواس بررسی نکنید و اولیت خود را در تکمیل پروژه با کیفیت بالا و در زمان مشخص تنظیم کنید. واگذار کردن پروژه‌ها موجب ایجاد انعطاف در فرایند کار شما می‌شود و در بازه زمانی کوتاه مدت می‌توانید پروژه‌ها را تکمیل کنید و در اوقات استراحت خود کمتر به کار بپردازید.

اوقات فراغت را فراموش نکنید

چگونه بین دورکاری و زندگی شخصی تعادل ایجاد کنیم؟ - تکفارس 

اکثر افراد به دنبال شغلی هستند که به آنها حس رضایت بدهد و مبلغ قابل توجهی را بابت تلاش خود دریافت کنند؛ از اینرو، در گردابی گیر می‌کنند که سراسر آن مملو از فعالیت‌های کاری و دوری از معنای واقعی زندگی است. با این وجود، اگر از کار خود زده شده اید و می‌خواهید از زندگی خود لذت ببرید همچنان امید وجود دارد.

برای بهبود سلامت روان و زندگی خود، بازی‌های بدون استرس را تجربه کنید و سعی کنید از توضیح دادن و حرف زدن در رابطه با کار خود پرهیز کنید. به علاوه، ورزش کردن، مطالعه کتاب و رمان‌ها نیز به شرط پیگیری الگوی مناسب در بهبود عملکرد مغز و بدن موثر خواهند بود.

زمان های از دست رفته را کاهش دهید

افراد و وظایف زمان بر از عواملی هستند که ممکن است صدمات جدی را به زمان بندی و فرایند کار شما وارد کنند و شناخت چنین افرادی می‌تواند شما را از مشکلات احتمالی برهاند. در سمت دیگر، برخی افراد و وظایف حاوی انرژی مثبت هستند که باید وقت خود را صرف انجام آن کارها و گذراندن وقت با آن افراد کنید و در کنار مدیریت زمان از کار و شغل خود لذت ببرید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید