مشخصات پردازنده اسنپدراگون ۸cx نسل ۴ کوالکام فاش شد - تکفارس 
مشخصات پردازنده اسنپدراگون ۸cx نسل ۴ کوالکام فاش شد - تکفارس 

مشخصات پردازنده اسنپدراگون ۸cx نسل ۴ کوالکام فاش شد

افشین نوری
۳ بهمن ۱۴۰۱ - 22:29
تراشه اسنپدراگون 8cx کوالکام

کوالکام قصد دارد پردازنده اسنپدراگون ۸cx نسل ۴ را برای رقابت با تراشه‌های سری M اپل معرفی کند و حالا مشخصات آن فاش شده است. 

طبق اطلاعاتی که Kuba Wojciechowski فاش کرده است اسنپدراگون ۸cx نسل ۴ مجهز به ۱۲ هسته پردازشی شامل ۸ هته عملکردی با سرعت کلاک ۳.۴GHz و چهار هسته کم‌مصرف با سرعت ۲.۵GHz گیگاهرتز خواهد بود و به جای هسته‌های نوع Kryo ازهسته‌های نوع  Oryon که ساخت شرکت Nuvia هستند استفاده خواهند کرد. 

این پردازنده همچنین دارای ۱۲ مگابایت حافظه کش L2 و ۸ مگابایت حافظه کش L3 خواهد بود و ۱۳ مگابایت حافظه سیستمی و ۴ مگابایت حافظه گرافیکی بهره خواهد برد.  

این پردازنده از حداکثر ۶۴ گیگابایت حافظه رم LPDDR5X پشتیبانی خواهد کرد و مجهز به واحد گرافیکی داخلی Adreno 740 خواهد بود‌. بد نیست بدانید که تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ نیز از این واحد گرافیکی بهره می‌برد. امکان پشتیبانی از واحد گرافیکی اکسترنال را نیز خواهد داشت. این کار از طریق ۸ لاین PCIe 4.0  امکان‌پذیر خواهد بود. در ضمن، ۴ لاین PCIe 4.0 برای درایوهای NVMe و ۲ لاین UFS 4.0 برای حافظه داخلی خواهد داشت. ۳ لاین PCIe 3.0 نیز برای مودم و کارت وای‌فای وجود خواهد داشت. 

اسنپدراگون ۸cx نسل ۴ در بخش ارتباطات از دو درگاه USB 3 10Gbps، سه درگاه USB 4 و یک پورت DisplayPort 1.4a پشتیبانی خواهد کرد و به‌طور همزمان قادر به اجرای سه مانیتور با ترکیب وضوح ۵K+4K+4K خواهد بود. 

لازم به ذکر است که پردازنده گرافیکی Adreno 740 از فناوری یادگیری ماشین پشتیبانی می‌کند و می‌تواند عملیات گرافیکی را با نرخ ۴۵ ترافلاپس انجام دهد. این پردازنده در همه لپ‌تاپ‌های ویندوزی قابل استفاده خواهد بود. 

در بخش ویدیویی نیز اسنپدراگون ۸cx نسل ۴  از قابلیت فیلمبرداری ۴K/120fps  و ۴K/60fps پشتیبانی خواهد کرد. این پردازنده قرار است از سال ۲۰۲۴ روانه بازار شود. 

منبع: Gsmarena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید