تلسکوپ هابل تصویر بسیار زیبایی از کهکشان نزدیک به ما ثبت کرد - تکفارس 
تلسکوپ هابل تصویر بسیار زیبایی از کهکشان نزدیک به ما ثبت کرد - تکفارس 

تلسکوپ هابل تصویر بسیار زیبایی از کهکشان نزدیک به ما ثبت کرد

افشین نوری
۲۷ دی ۱۴۰۱ - 06:49
تلسکوپ هابل

تلسکوپ هابل این هفته تصویر یک کهکشان نزدیک به ما به نام LEDA 48062 را ثبت کرده است. این کهکشان در فاصله ۳۰ میلیون سال نوری از ما قرار داد و ناسا این کهکشان را در قالب پروژه‌ای به نام‌ Every Known Nearby Galaxy رصد کرده است.

هدف از این پروژه بررسی کهکشان‌هایی است که در فاصله نزدیک به ما قرار دارند تا دانشمندان بتوانند دانش خود را درباره ستاره‌هایی که در اطراف ما شکل می‌گیرند افزایش دهند. از طرف دیگر، آن‌ها می‌توانند نقشه ساختار کیهان را کامل‌تر کنند. ‌

اما کهکشان LEDA 48062 همانطور که در سمت راست تصویر مشاهده می‌کنید حالت غیرمتراکمی دارد و در اطراف آن کهکشان‌های دیگری نیز دیده می‌شوند. در سمت چپ آن یک کهکشان بزرگ عدسی‌شکل به نام UGC 8603 قرار دارد. 

همانطور که می‌دانید کهکشان‌ها دارای سه نوع هستند که عبارتند از مارپیچی، بیضوی و عدسی. در نوع مارپیچی که کهکشان راه شیری ما هم از این نوع است توده‌ای از ابرها دور یک نقطه مرکزی به صورت مارپیچی می‌چرخند. کهکشان‌های بیضوی نیز حالت بیضی‌شکل دارند و کهکشان‌های عدسی از نظر ظاهری بین این دو نوع کهکشان قرار دارند. 

البته نوع دیگری از کهکشان‌ها نیز وجود دارند که به آن‌ها غیرمنظم گفته می‌شود و ساختار مشخصی ندارند. این نوع کهکشان‌ها معمولا در اثر برخورد دو کهکشان به وجود می‌آیند. 

در هر حال، دانشمندان امیدوار هستند که با مطالعه عمیق‌تر کهکشان‌های نزدیک به ما دید بهتری از جهانی که در آن به سر می‌بریم کسب کنند.

منبع: DigitalTrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید