تلسکوپ جیمز وب تصویر خیره کننده ای از تشکیل ستاره ها ثبت کرد - تکفارس 
تلسکوپ جیمز وب تصویر خیره کننده ای از تشکیل ستاره ها ثبت کرد - تکفارس 

تلسکوپ جیمز وب تصویر خیره کننده ای از تشکیل ستاره ها ثبت کرد

افشین نوری
۲۶ دی ۱۴۰۱ - 06:45
تلسکوپ فضایی جیمز وب

تلسکوپ جیمز وب توانسته تصویر بسیار جالبی از یک خوشه ستاره‌ای به نام NGC 346 ثبت کند. جیمز وب همچنین اطلاعات دقیق‌تری از ساختار این مجموعه و  نحوه شکل‌گیری ستارگان در اختیار دانشمندان قرار داده است. 

خوشه NGC 346 مملو از ستارگان قدیمی و‌جوان است که در نزدیکی منطقه‌ای به نام ابر ماژلانی کوچک قرار دارد. ابر ماژلانی کوچک شبیه به کهکشهان راه شیری است اما عناصر تشکیل دهنده آن متقاوت از راه شیری است. با این حال، دانشمندان قبل از آنکه جیمز وب تصویر امروز را ثبت کند فکر می‌کردند ابر ماژلانی کوچک گردوغبار کمتری دارد اما حالا برعکس آن ثابت شده است ‌

تلسکوپ جیمز وب تصویر خیره کننده ای از تشکیل ستاره ها ثبت کرد - تکفارس 

اطلاعات و تصاویری که جیمز وب ارسال کرده است نشان می‌دهد که ابر ماژلانی کوچک نه‌تنها گردوغبار زیادی دارد بلکه هیدروژن فراوانی نیز در خود داد و در نتیجه بهترین مکان برای شکل‌گیری ستارگان و سیاره‌ها است و این‌چیزی است دانشمندان تاکنون متوجه آن نشده بودند. حالا ستاره‌شناسان براساس یافته‌های جدید حدس می‌زنند که ابر ماژلانی کوچک عمر بسیار طولانی دارد و ۲ تا ۳ میلیارد سال بعد از بیگ بنگ شکل گرفته است. 

بنابراین دانشمندان فکر می‌کنند که این کهکشان ممکن است نه فقط یک خوشه ستاره‌ای NGC 346 بلکه هزاران عدد از نمونه‌های مشابه آن را داشته باشد. 

هرچه گردوغبار در یک کهکشان بیشتر باشد امکان تشکیل سیاره‌های سنگی در آن بیشتر است، بنابراین ابر ماژلانی کوچک نه‌تنها مطقه مناسبی برای تشکیل ستارگان است بلکه بسیار مستعد تشکیل سیاره‌های سنگی مثل زمین است. حالا دانشمندان امیدوار هستند که برای بررسی‌های بیشتر به نتایج عمیق‌تری درباره کیهان دست یابند.

منبع: DigitalTrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید