بهترین نسخه ویندوز اورجینال برای خرید کدام است؟ - تکفارس 
بهترین نسخه ویندوز اورجینال برای خرید کدام است؟ - تکفارس 

بهترین نسخه ویندوز اورجینال برای خرید کدام است؟

کسری نراقی
۲۱ دی ۱۴۰۱ - 22:31
شناسایی ویندوز

اگر می‌خواهید ویندوز اورجینال بخرید و نمی‌دانید کدام نسخه را انتخاب کنید، جای درستی آمده‌اید. در این نوشته انواع نسخه‌های ویندوز را معرفی کردیم و گفتیم که کدام نسخه برای چه افرادی و چه نوع استفاده‌ای مناسب است. اطلاع از این موارد قبل از خرید ویندوز اورجینال، به شما کمک می‌کند که انتخاب بهتر و درست‌تری داشته باشید. پس تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

قبل از خرید ویندوز اورجینال، انواع نسخه‌های آن را بشناسید

مایکروسافت نسخه‌های مختلفی از ویندوز را ارائه می‌کند تا نیازهای افراد و سازمان‌های مختلف را رفع کند. هدف این است که افراد مطابق نیازهایی که دارند، هزینه معقولی بپردازند و لازم نباشد برای قابلیت‌هایی که نیاز ندارند، پول پرداخت کنند. پس با اینکه انتشار نسخه‌های مختلف ویندوز ممکن است باعث گیج‌شدن کاربران شود، تصمیم درستی بوده است.

هر کدام از ویندوزها (یعنی ویندوزهای ۱۱، ۱۰، ۸.۱، ۷ و غیره) دارای نسخه‌های مختلفی هستند اما چون در حال حاضر مایکروسافت فقط از ویندوز ۱۱ اورجینال و ویندوز ۱۰ اورجینال پشتیبانی می‌کند، ما هم نسخه‌های این دو ویندوز را معرفی می‌کنیم. ویندوزهای ۱۰ و ۱۱ دارای نسخه‌های زیر هستند:

  • هوم (Home)
  • پرو (Pro)
  • ورک استیشن (Pro for Workstations)
  • اجوکیشن (Pro for Education)
  • اینترپرایز (Pro for Education)

در ادامه هر کدام از این نسخه‌ها را به‌صورت کامل معرفی می‌کنیم و قابلیت‌های هر کدام را می‌گوییم تا بهترین خرید را داشته باشید. بهتر است پیش از خرید ویندوز اورجینال، فروشگاه‌های معتبری مانند مایکروسافت می (microsoftme.net) که ویندوز اورجینال را ارائه می‌کنند، بشناسید. ویندوزهایی که توسط مایکروسافت‌می ارائه می‌شوند، کاملاً اورجینال هستند و می‌توانید اصالت ویندوز را از سایت رسمی مایکروسافت استعلام بگیرید.

۱- هوم (Home)؛ مناسب کاربران عادی

طبق گفته مایکروسافت، مخاطبان این نسخه کاربران خانگی، دانش‌آموزان و گیمرها هستند. پس این نسخه برای بیزینس‌ها مناسب نیست و قابلیت‌های لازم برای مدیریت کسب‌وکار را ندارد. در مورد ویندوز مناسب برای بیزینس‌ها و قابلیت‌های آن‌ها، در معرفی ویندوز نسخه پرو بیشتر صحبت می‌کنیم. نسخه هوم یا خانگی ویندوز دارای تمام قابلیت‌هایی است که یک کاربر عادی به آن نیاز دارد.

قابلیت‌های مختلفی مانند دستیار صوتی کورتانا، مرورگر اج، ویندوز هلو (Windows Hello)، پیدا کردن دستگاه (Find my device)، بوت امن (Secure Boot)، امکانات امنیتی مختلف و غیره همگی در این نسخه هم وجود دارند. در نسخه هوم ویندوز ۱۱ اورجینال، می‌توانید قابلیت‌های بیشتری هم مانند نصب برنامه‌های اندروید روی ویندوز داشته باشید. پس با اینکه ویندوز هوم ابتدایی‌ترین نسخه ویندوز است، همچنان می‌تواند یکی از گزینه‌های شما برای خرید ویندوز اورجینال باشد.

۲- پرو (Pro)؛ مناسب افراد حرفه‌ای و بیزینس‌های کوچک

ویندوز نسخه پرو دارای قابلیت‌های مختلف برای توسعه و مدیریت کسب‌وکار است و به‌صورت خاص برای استفاده‌های بیزینسی طراحی‌شده تا تیم‌های مختلف مؤثرتر و با امنیت بیشتری کار کنند. البته این نسخه تمام قابلیت‌های نسخه هوم را دارد؛ هم در ویندوز ۱۱ اورجینال و هم در ویندوز ۱۰ اورجینال.

ویندوز - پرو (Pro)

از جمله مهم‌ترین قابلیت‌هایی که ویندوز پرو دارند می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • پشتیبانی از قابلیت رمزگذاری BitLocker: قطع دسترسی به داده‌های شما در صورت دزدیده یا گم‌شدن دستگاه
  • محافظت از اطلاعات ویندوز (WIP): یک قابلیت امنیتی دیگر برای کنترل، مدیریت و محافظت جداگانه از داده‌های بیزینسی و برنامه‌های سازمانی
  • دسترسی اختصاصی: برای مدیریت دسترسی یوزرهای ویندوز به برنامه‌ها و قابلیت‌های مختلف (در صورت استفاده چندین کاربر از یک دستگاه)
  • پشتیبانی از اکتیو دایرکتوری و سیاست گروهیبرای مدیریت گروهی و از راه دور دستگاه‌ها و تعیین سیاست‌های گروهی برای آن‌ها
  • پشتیبانی از اکتیو دایرکتوری آژورقابلیت اتصال به مایکروسافت آژور
  • مایکروسافت استور برای بیزینس‌ها:برای مدیریت و توزیع برنامه‌های ویندوز به دستگاه‌های مختلف در مقیاس بالا
  • ویندوز آپدیت برای بیزینس‌هابرای مدیریت آپدیت‌های چندین دستگاه در مقیاس بالا

اکنون که با قابلیت‌های ویندوز برای توسعه و مدیریت کسب‌وکار آشنا شده‌اید، بهتر می‌توانید در مورد خرید ویندوز اورجینال هوم یا پرو تصمیم بگیرید. اگر این قابلیت‌ها مورد استفاده شما نیستند، می‌توانید نسخه خانگی یا هوم ویندوز را هم تهیه کنید.

۳- ورک استیشن (Pro for Workstations)؛ مناسب برای کارهای سنگین

نسخه ورک استیشن ویندوز، مناسب فضاهایی است که یا حجم کاری بالا و پیشرفته‌ای دارند و یا داده‌های زیادی را در سطح بالا مدیریت می‌کنند. یعنی این نسخه به‌طور خاص برای طراحان گرافیک، تیم‌های تولید مدیا و رسانه، انیمیشن‌سازها و مهندسان معماری یا افرادی که با نرم‌افزارهای پیشرفته مهندسی کار می‌کنند، مناسب است. البته این افراد می‌توانند کارهای خود را نسخه پرو ویندوز ۱۱ اورجینال هم انجام دهند اما نسخه ورک استیشن عملکرد بهتری دارد و از سخت‌افزارهای قوی‌تری هم پشتیبانی می‌کند. ویندوز ورک استیشن می‌تواند از ۴ پردازنده (CPU) و حداکثر ۶ ترابایت حافظه رم (RAM) پشتیبانی کند.

۴- اجوکیشن (Pro for Education)؛ مناسب فضاهای آموزشی

نسخه اجوکیشن همان‌طور که از نامش پیداست، برای مدارس، دانشگاه‌ها و در کل فضاهای آموزشی طراحی شده است. این نسخه تمام قابلیت‌های نسخه‌های هوم و پرو را دارد و دارای قابلیت‌هایی مختص به دانش‌آموزان است. قابلیت‌هایی که در نسخه اجوکیشن وجود دارند، بیشتر بر ابزارها و قابلیت‌های توسعه و مدیریت تمرکز دارند تا صرفاً بر قابلیت‌های ویندوز. یعنی بیشتر قابلیت‌ها، در مدیریت و گسترش کاربران استفاده می‌شوند.

این نسخه از ویندوز به‌صورت از پیش نصب‌شده بر روی دستگاه‌های خاصی هم وجود دارد که مناسب دانش‌آموزان و دانشجویان طراحی شده‌اند. این دستگاه‌ها قیمت پایین‌تری نسبت به سایر دستگاه‌ها دارند تا دانش‌آموختگان قادر به خرید آن‌ها باشند. در واقع مایکروسافت سعی کرده که خرید ویندوز اورجینال را برای این دسته از افراد آسان‌تر کند.

اجوکیشن  Pro for Education

۵- اینترپرایز (Enterprise)؛ مخصوص سازمان و بیزینس‌های بزرگ

و در نهایت نسخه اینترپرایز ویندوز را داریم که ایمن‌ترین ویندوز در بین تمام نسخه‌ها است. این نسخه علاوه بر دارا بودن تمام قابلیت‌های نسخه پرو، تمرکز بیشتری روی امنیت ویندوز دارد و دارای قابلیت‌های به‌خصوصی برای توسعه و مدیریت سازمانی است. پس اگر یک سازمان یا کسب‌وکار بزرگ هستید، احتمالاً باید از همین نسخه استفاده کنید چون تمرکز این نسخه هم بیشتر بر قابلیت‌های گسترش و مدیریت است. در واقع شما می‌توانید هر یک از جنبه‌های ویندوز را کنترل و بر اساس نیازهای سازمان، آن را شخصی‌سازی کنید.

بهترین نسخه ویندوز اورجینال را انتخاب کنید

در این نوشته سعی کردیم نسخه‌های مختلف ویندوز را معرفی کنیم و قابلیت‌های مختلف هر کدام را معرفی کردیم. اکنون که با قابلیت‌های نسخه‌های مختلف ویندوز آشنا هستید، می‌توانید بهترین نسخه برای استفاده خودتان را انتخاب و برای خرید ویندوز اورجینال اقدام کنید. مثلاً اگر قصد خرید ویندوز ۱۱ اورجینال را داشته باشید، اکنون می‌دانید که کدام نسخه می‌تواند نیازهای شما را رفع کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید