TSMC هزینه ساخت تراشه های ۳ نانومتری را کاهش می دهد - تکفارس 
TSMC هزینه ساخت تراشه های ۳ نانومتری را کاهش می دهد - تکفارس 

TSMC هزینه ساخت تراشه های ۳ نانومتری را کاهش می دهد

افشین نوری
۲۱ دی ۱۴۰۱ - 22:04
سامسونگ

شرکت TSMC اخیرا تولید انبوه فناوری ۳ نانومتری خود را شروع کرد و ظاهرا در سال ۲۰۲۳ فقط اپل مشتری آن خواهد بود. اما ظاهرا TSMC تصمیم گرفته هزینه ساخت تراشه‌های ۳ نانومتری را کاهش دهد تا شرکت‌های ای ام دی و انویدیا نیز بتوانند تراشه‌های آینده خود را با این فناوری بسازنند. 

شرکت TSMC اخیرا گفته بود که هزینه هر وافر ۳ نانومتری ۲۰ هزار دلار خواهد بود و لذا با توجه به این قیمت بالا به نظر می‌رسد که اکثر شرکت‌ها نتوانند سفارش تولید تراشه‌های ۳ نانومتری خود را به TSMC بدهند. حالا این شرکت تایوانی به دنبال آن است که قیمت‌های خود را کمی کاهش دهد تا مشتریان خود را از دست ندهد. 

از طرف دیگر، این کاهش قیمت باعث خواهد شد تا علاوه بر شرکت‌های ای ام دی و انویدیا، دو شرکت مطرح مدیاتک و کوالکام نیز به جمع مشتریان TSMC بپیوندند. بنابراین اگر این اتفاق بیفتد ما امسال علاوه بر تراشه A17 اپل شاهد تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و یک تراشه دایمنسیتی مدیاتک با فناوری ۳ نانومتری خواهیم بود. ضمنا از آنجاییکه انویدیا و ای ام دی هر دو سال یکبار تراشه‌های خود را به‌روز می‌کنند،این دو شرکت احتمالا در سال ۲۰۲۴ در پردازنده‌های Zen 5  / RDNA 4 و سری RTX  5000 خود از فناوری ۳ نانومتری استفاده کنند. 

در هر حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که TSMC قیمت لیتوگرافی ۳ نانومتری خود را چقدر کاهش خواهد داد.

منبع: NT

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید