TSMC سال ۲۰۲۲ را با کاهش شدید سفارش از سوی شرکت های انویدیا و ای ام دی به پایان می برد - تکفارس 
TSMC سال ۲۰۲۲ را با کاهش شدید سفارش از سوی شرکت های انویدیا و ای ام دی به پایان می برد - تکفارس 

TSMC سال ۲۰۲۲ را با کاهش شدید سفارش از سوی شرکت های انویدیا و ای ام دی به پایان می برد

افشین نوری
۱۰ دی ۱۴۰۱ - 20:08
TSMC

شرکت تایوانی TSMC امسال سال بسیار خوبی را پشت سر گذاشت و عملکرد خوبی از نظر درآمد داشت، اما کارشناسان پیش‌بینی ‌کرده‌اند که روزهای خوش این شرکت به‌زودی تمام خواهد شد و از سال ۲۰۲۳ شاهد کاهش عرضه محصولات این شرکت خواهیم بود. 

گزارش‌ها حاکی از آن است که شرکت‌های انویدیا، ای ام دی و مدیاتک سفارش‌های قبلی خود به این شرکت را کاهش داده‌اند که دلیل اصلی آن کاهش تقاضا در بازار است. ‌

وب‌سایت DigiTimes به نقل از چند منبع آگاه گفته است که ظرفیت تولید کارخانه‌های ۵ و ۷ نانومتری TMSC حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است و کارخانه ۲۸ نانومتری نیز شروع به کاهش تولیدات خود کرده است.. پیش‌بینی می‌شود درآمد TMSC در سه ماه اول ۲۰۲۳ حدود ۱۵ درصد نسبت به سه ماهه آخر ۲۰۲۲ کاهش یابد. 

البته تحلیلگران گفته‌اند که شرایط ممکن است از نیمه سال ۲۰۲۳ برای TSMC تغییر کند و وضعیت این شرکت بهبود یابد. این شرکت اخیرا تولید انبوه تراشه‌های ۳ نانومتری را آغاز کرده و انتظار می‌رود اپل جزو اصلی‌ترین مشتریان این فناوری در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ باشد. بنابراین، این موضوع می‌تواند به کمک TSMC بیاید و درآمدهای این شرکت را افزایش دهد. 

شرکت TSMC امسال نیز به خاطر تولید تراشه A16 اپل با افزایش درآمد خوبی در نیمه دوم ۲۰۲۲ مواجه شد و حالا اپل می‌خواهد تراشه A17 سری آیفون ۱۵ را با فناوری ۳ نانومتری TSMC بسازد. ظاهرا اپل ۲۰ درصد پول بیشتری برای وافرهای ۳ نانومتری نسبت به نمونه‌های ۵ نانومتری پرداخت خواهد کرد. TSMC قیمت هر وافر ۳ نانومتری را ۲۰ هزار دلار تعیین شده است و بعد از سامسونگ دومین شرکتی که به این فناوری دست می‌یابد.  

بنابراین پیش‌بینی می‌شود در نیمه اول سال ۲۰۲۳ وضعیت TSMC چندان مطلوب نباشد اما با نزذیک شدن به انتهای سال شاهد افزایش درآمدهای این شرکت باشیم. 

لازم به ذکر است که میزان تقاضا برای قطعات کامپیوتری از جمله کارت‌های گرافیکی به پایین‌ترین حد خود رسیده است که اصلی‌ترین دلیل آن سقوط بازار رمزارز بوده است. حالا باید ببینیم برنامه TSMC برای سال آینده چه خواهد بود.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید