چگونه رمز های خود را به شکل مطمئن تری حفظ کنیم؟ - تکفارس 
چگونه رمز های خود را به شکل مطمئن تری حفظ کنیم؟ - تکفارس 

چگونه رمز های خود را به شکل مطمئن تری حفظ کنیم؟

سپهر بندزر
۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - 09:30
pass

امروزه، همه ما حساب‌های کاربری مختلفی را در سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و بازی‌ها ثبت می‌کنیم و به یادآوردن رمز و مشخصات آنها برای برخی کاربران سخت و غیرممکن است.

اما بدون وجود این بیت‌های فوق العاده مهم، دسترسی ما به حساب هایمان سلب می‌شود و نمی‌توانیم به کارهای روزمره خود بپردازیم. بنابراین، چگونه می‌توانیم رمز های فوق العاده مهم خود را به بدون افشا شدن و یا گم شدن ذخیره کنیم؟

نرم افزار مدیریت رمز

چگونه رمز های خود را به شکل مطمئن تری حفظ کنیم؟ - تکفارس 

برنامه‌های مدیریت رمز یکی از روش‌های متداول برای ذخیره رموز کاربران هستند. تنها در ایالات متحده آمریکا، ۴۵ میلیون کاربر از برنامه‌های مدیریت رمز برای حفظ و ذخیره مدارک خود استفاده می‌کنند.

برنامه‌های مدیریت پسوورد، اپلیکیشن‌هایی هستند که می‌توانید برای ذخیره و حفظ اطلاعات مهم مانند، رمز،کدها، نام کاربری و سایر اطلاعات مهم، روی تلفن هوشمند خود نصب کنید. اگرچه بسیاری از برنامه‌های مدیریت رمز رایگان هستند، اما نسخه‌های پرو و سایر موارد به همراه قابلیت‌های بیشتر نیز عرضه می‌شوند و می‌توانید با پرداخت هزینه مشخص به آنها دسترسی داشته باشید.

یکی از انواع این برنامه‌ها، Dashlane نام دارد که برمبنای سیستم freemium به کار خود ادامه می‌دهد و می‌توانید در کنار استفاده از نسخه رایگان، به نسخه پریمیوم نیر کوچ کنید. استفاده از این برنامه فوق العاده آسان است و با ویژگی‌هایی مانند، هشدار هک و جای گذاری خودکار رمز در لاگین‌های روزمره می‌توانید تجربه کاربری خود را شخصی سازی کنید.

Dashlane همچنین از قابلیت‌های امنیتی مانند تایید هویت دو مرحله ای، رمزهای قدرتمند، کدگذاری AES-256 و سیستم Zero-Knowledge برای حفظ رموز و اطلاعات مهم کاربران بهره می‌برد. این برنامه همچنین رموز قدرتمندی را برای کاربران انتخاب می‌کند و حساب کاربری آنها را از حملات امنیتی و رسوخ در امان نگه می‌دارد.

آنتی ویروس‌هایی مانند، مک کافی و نورتون برنامه مدیریت رمز را نیز در دستور کار خود داده اند؛ از اینرو، اگر مدیریت رمز از اهمیت بالایی برای شما برخوردار است، قبل از پرداخت پول بررسی کنید که کدام یک از قابلیت‌های بهتر و بیشتری برخوردار هستند و کدام یک به مدیریت رمز مجهز شده اند.

اگرچه، بسیاری از برنامه‌های مدیریت رمز معتبر از سطوح بالای امنیت برای حافظت از اطلاعات کاربران بهره می‌برند، اما چنین ویژگی‌هایی، آنها را از حملات امنیتی مصون نگه نمی‌دارد. حملات امنیتی به برنامه Last Pass در ماه‌های آگوست و دسامبر ۲۰۲۲ نشان داد که اگرچه لایه امنیتی برخی از برنامه‌ها به آسانی قابل رسوخ نیست، اما هکر‌ها می‌توانند با یافتن نقاط ضعف، عملکرد سیستم چنین برنامه‌هایی را با مشکل مواجه کنند.

پس از این حمله امنیتی، تیم Last Pass اظهار کرد که هیچگونه اطلاعاتی از کاربران دزدیده نشده است، اما چنین اتفاقاتی باعث می‌شود تا به امنیت حساب‌های کاربری و قدرت برنامه‌های مدیریت رمز شک کنیم.

Flash Drive

چگونه رمز های خود را به شکل مطمئن تری حفظ کنیم؟ - تکفارس 

بدون شک بسیاری از ما از فلش برای ذخیره فایل‌های مهم و ضروری و استفاده از آن روی دستگاه‌های مختلف استفاده می‌کنیم. فلش با سایز کوچک و جمع و جور خود به شما اجازه می‌دهد تا رموز و مدارک خود را در حالت آفلاین ذخیره کنید.

اگرچه، فلش‌ها برای زمینه‌های امنیتی طراحی نشده‌اند، اما اگر به برنامه‌های مدیریت رموز اطمینان ندارید و می‌خواهید به شکل مستقیم به اطلاعات مهم خود دسترسی داشته باشید، استفاده از فلش درایو می‌‌تواند روشی آسان و سریع باشد.

ذخیره رموز به شما بستگی دارد. می‌توانید آنها را در قالب فایل ورد، تکست، پی دی اف، اکسل و حتی کدهای خودمانی بسازید و در فلش ذخیره کنید تا بتوانید آنها را به شکل بهتر تشخیص دهید.

اگر نسبت به سطح امنیت فلش درایو خود نگران هستید، می‌توانید گزینه‌هایی را تهیه کنید که از سیستم رمزنگاری پشتیبانی می‌کنند و می‌توانند تا حدی از اطلاعات شما محافظت کنند. فلش کینگ استون IronKey و Apricorn Aegis Secure Key 3NXC از موارد معتبر و شناخته شده‌ای هستند که برای حفاظت از اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نکته مهم

اگر می‌خواهید اطلاعات و رموز خود را روی فلش درایو‌‌ها ذخیره و نگهداری کنید، باید در حفظ فلش کوشا باشید و آنرا در مکانی امن مانند منزل نگهداری کنید. این دستگاه‌های کوچک در صورت عدم دقت به راحتی گم می‌شوند و اگر از نسخه‌های معمولی برای ذخیره اطلاعات خود استفاده می‌کنید، همه می‌توانند به اطلاعات ذخیره شده دسترسی داشته باشند و با وارد شدن به حساب‌های کاربری شما رموز را ویرایش کنند و دسترسی شما به حساب‌هایتان را سلب کنند.

نوشتن رمز روی کاغذ

چگونه رمز های خود را به شکل مطمئن تری حفظ کنیم؟ - تکفارس 

شاید تصور کنید که نوشتن رموز روی ابزاری به سادگی ورقه کاغذ، ناعاقلانه است. اما کاغذ یکی از بهترین و امن‌ترین روش‌ها برای حفظ اطلاعات در حالت آفلاین است و نسبت به فلش و حتی برنامه‌های مدیریت رمز نیز قوی‌تر است.

نسخه برداری از ورقه رمزها نیز یک روش عالی و کاربردی برای زمانی است که به شکل اتفاقی ورقه را گم می‌کنید. بسیاری از کاربران از دفترچه برای نوشتن رموز و اطلاعات خود استفاده می‌کنند و با ساخت حساب‌های کاربری بیشتر می‌توانند آنها را به بخش پایین‌تر دفتر اضافه کنند.

همانند فلش درایوها، کاغذ و دفتر نیز جزء اجزا فیزیکی محسوب می‌شود و ممکن است به آسانی در وسایل یا محیط گم شود. بنابراین، اگر قصد دارید تا اطلاعات و رموز خود را روی دفتر بنویسید، آنرا در مکانی امن مانند خانه و کشو قرار دهید تا به آسانی و به سرعت به آن دسترسی داشته باشید.

نکات اضافی

در کنار روش‌های پیشنهاد شده، باید از تاکتیک‌ها و روش‌های اضافی برای محافطت از اطلاعت خود استفاده کنید تا در صورت بروز مشکل، اطلاعات خود را در دامان هکرها و سواستفاده گرها نیندازید.

به عنوان نمونه، می‌توانید رموز خود را بین برنامه‌های مدیریت رمز و دفتر تقسیم کنید. چنین اقدامی می‌تواند دسترسی به اطلاعات شما و رموز را کاهش دهد و اگر به یکباره اخباری مبنی بر حمله امنیتی به برنامه مدیریت رمز منتشر شد، لاقل بخشی از اطلاعات لو برود.

در آخر، حتما از پیچیده بودن رموز انتخاب شده اطمینان حاصل کنید. اگرچه، رمزهای کوتاه‌تر و ساده‌تر به آسانی وارد می‌شوند و به خاطر سپردن آنها سریعتر است، اما استفاده از حروف بزرگ، علامت‌ها و اعداد می‌تواند کمک شایانی به افزایش امنیت حساب کاربری و پیچیده کردن رمز کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید