افت شدید ارزش سهام اپل در آخرین روزهای سال ۲۰۲۲ - تکفارس 
افت شدید ارزش سهام اپل در آخرین روزهای سال ۲۰۲۲ - تکفارس 

افت شدید ارزش سهام اپل در آخرین روزهای سال ۲۰۲۲

افشین نوری
۱۰ دی ۱۴۰۱ - 10:45
اپل

اخیراً بروز برخی مشکلات در تولید سری آیفون ۱۴ باعث شده تا عرضه این سری با تاخیر مواجه شود و حالا قیمت سهام‌ اپل نیز در پایان سال ۲۰۲۲ میلادی افت قابل‌توجهی پیدا کرده است. 

در روز معاملاتی دیروز، قیمت هر سهم اپل ۱۲۶.۰۴ دلار بسته شد که‌ کمترین قیمت از ژوئن ۲۰۲۱ بود. به نظر می‌رسد امکان افت بیشتری نیز برای آن وجود دارد.  

لازم به ذکر است که تولید سری آیفون ۱۴ اپل در کارخانه فاکسکان در چین به خاطر شیوع مجدد کرونا با مشکل مواجه شده است و این موضوع نگرانی‌هایی را برای کوپرتینویی‌ها ایجاد کرده است. کارگران این کارخانه به دلیل شرایط بد کاری دست به شورش زده‌اند و دیگر نمی‌حواهند در آنجا کار کنند. فاکسکان مجبور شده مبلغی پول به عنوان پاداش به کارگران خود پیشنهاد کند تا همچنان‌ سر کار بمانند. 

افت شدید ارزش سهام اپل در آخرین روزهای سال ۲۰۲۲ - تکفارس 

از طرفی نیز محدودیت‌های کرونایی جدید باعث شده تا شرکت‌ها نتوانند با تمام ظرفیت خود کار کنند و این موضوع باعث کاهش تولید سری آیفون ۱۴ شده است. همه این عوامل دست به دست هم داده است تا سرامایه‌گذاران بورس چشم‌انداز خوبی نسبت به درآمدهای اپل نداشته‌ باشند و همین نگاه منفی باعث کاهش قیمت سهام این شرکت شده است. 

طبق برخی گزارش‌ها، ظرفیت تولید آیفون در فاکسکان به زیر ۷۰ درصد رسیده است و مدام در حال کاهش است.به هر حال، اگر اپل نتواند ظرفیت تولید سری آیفون ۱۴ و به‌ویژه مدل‌های آیفون ۱۴ و ۱۴ پرو مکس را به حالت عادی برگرداند دچتر کاهش درآمد شدیدی خواهد شد و این موضوع قطعا باعث سقوط ارزش سهام این شرکت در ماه‌های آینده خواهد شد. 

در حال حاضر، تقاضای بسیار بالایی برای مدل‌های پرو آیفون ۱۴ وجود دارد و کاهش تولید آن‌ها باعث شده تا مشتریان با تاخیر بسیار زیادی گوشی‌های خود را دریافت کنند. الان فاصله زمانی بین سفارش تا دریافت آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس به حدود یک ماه رسبده است و این یعنی اینکه اگر یکی از این مدل‌ها را امروز سفارش دهید حدود یک ماه دیگر به دست‌تان خواهد رسید. 

علاوه بر شیوع کرونا، بحران اقتصاد جهانی و سال نو چینی نیز باعث بدتر شدن اوضاع برای اپل شده است. در حالیکه پیش‌بینی‌های اولیه به عرضه ۵۲ میلیون دستگاه آیفون ۱۴ در سه ماهه اول ۲۰۲۳ اشاره داشتند، حالا برآورد می‌شود که که تعداد آن‌ها به ۴۷ میلیون دستگاه کاهش یابد. ‌

در هر حال، باید منتظر بمانیم و ببینیم که شرایط برای اپل در ماه‌های آینده چگونه پیش می‌‌رود.

منبع: Gizchina

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.